NaSu Na 140

Keskustelua kaikenlaisista ei-panssaroiduista ajoneuvoista.
User avatar
Klpro
vääp
vääp
Posts: 239
Joined: Sun Jul 15, 2007 21:00
Location: Sillan takana ja heti radan vieressä..

NaSu Na 140

Post by Klpro »

Ei varsinaisesti liity sotahistoriaan (ainakaan vielä), mutta touhuilin noiden Tela-Ka vehkeiden kanssa aikoinaan. Eli olivat sitä sarjaa jossa Roverin 3,5l V8 bensakoneella. Kouluttajamme puhui silloin että molemmat vaunut ovat varustettavissa keraamisilla panssareilla, kevyttä kivääritulta vastaan. Onko kukaan nähnyt noita panssaroituna?

Ja toinen juttu, onko noita viety maailmalle muihin toimiin, kuin palontorjunta ajoneuvoksi?
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Sisu NA-telakuorma-autojen sotilasversioita on Suomen lisäksi maailmalla Ranskassa (alppijääkäreillä) ja Intiassa.
Siviiliversioita on Kiinassa (metsäministeriö) ja Turkissa (poliisi).
Palontorjunta-ajoneuvon taas saatat sekoittaa Bandvagn Bv 206 -tka:n F-versioon.
Nasun uusin versio on muuten Na-110, joka on varustettu 6,2 litraisella GM:n V-8 dieselillä.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Joo kyllä se lasikuitu nyt ilmakivääriä vastaan suojaa :-D

Niitä oli muistaakseni myös fordin v-6 varustettuja, vai menikö nyt bankku taas sekaisin....

Omat kokemukset telakaan on hyvin ohuet.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
76253r
sotvm1
sotvm1
Posts: 713
Joined: Fri Jul 13, 2007 17:28
Location: P-P

Post by 76253r »

tuolta löytyy jotain: http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesit ... ?level=107

edit: BV 206
Telakuorma-auto Hägglunds Carrier BV 206

Istumapaikkoja kuljettajan lisäksi ohjaamossa: 6, kuormatilassa: 11


Juu taisi meitä olla joukkueellinen sällejä tuommoisen sisällä. n 24-30kpl
Jep.

Garrett

Post by Garrett »

Pääsin kerran vuonna 1999 koeajolle/tutustumaan Patrian pasi-tehtaalle, jossa ajopelinä oli
nosturi teka jossa takavaunu on lavana ja etukoppi on kaksipaikkainen ja kopin takana oli hiabin nosturi. Koneena oli muistaakseni 7.5litrainen ahdettu diesel. Otti 80km/h aika iloisesti, jos verrataan 6,2L koneeseen!
Sitä kaavailtiin joksikin tykistön ammusvaunuksi tms. En tiedä otettiinko tuotantoon.Meinas mokoma vielä kaatua siellä koeajoradalla, kun oli kallion rakosissa heinää ja pito loppui. 8)

User avatar
Klpro
vääp
vääp
Posts: 239
Joined: Sun Jul 15, 2007 21:00
Location: Sillan takana ja heti radan vieressä..

Post by Klpro »

No muistelen vaan että v.91 puhuttiin NaSujen myynnistä Kiinaan palontorjunta ajoneuvoiksi rakennettuina. Samoin huhu siitä luotisuojauksesta. Tuota GM-koneella olevaa olen nähnyt kertauksissa, mutta en omaa kokemusta siitä. Esim. vaihteisto vieläkö lienee ZF-automaatti, 2:lla mekaanisella alueella?

Ja hyvin uintikykyinen vehje, uutena. Sellaisissa jotka olivat saaneet maastossa lämää enemmän, tahtoi olla pieniä vuotoja lasikuitukorin ja alumiinirungon välistä. Samoihin aikoihin sattui Taipalsaaren BTR-onnettomuus, joten uintikoulutuksessa sai olla vain kuljettaja ratissa ja kouluttaja etuvaunun katolla.

Bandwageniin verrattuna ero kuin Ladalla ja Mersulla. Bankun sai keittämään hyvin helposti, jos ajoi kovalla kaasulla ja raskaassa lumessa. Bankku ehkä hivenen ketterämpi, mutta muuten varustelultaan huonompi.

Teimme myös maantiekoeajoa NaSulla. Ylämylly-Sotinpuro väli edestakaisin. Parhaat vaunut kulkivat n. 70 km/h, vaikka sallittua ei maksimin kokeilu ollutkaan.. No onneksi ei tarvinnut itse bensoja maksaa :)
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Post by Savu »

mun aikana oli KymJP:ssä bankkuja...vaan mitä se bankku vei bensaa maastossa? muistaakseen puhuttiin paljon se vei tunnissa, mutta paljon se vei satasella jos ton tuntikulutuksen sellaseks muuttais?

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Nauha-Sisun polttoainekulutus on n. 1 litra/km, riippuen tietenkin ajotavasta, maastosta, lumen määrästä, tyhjäkäynnistä, jne.
Lisäpanssarointina käytetään (näin muistaisin mainitun) Kevlar-levyjä, jotka kestävät pääasiassa pienempiä sirpaleita, mutta ei esimerkiksi läheltä ammuttua kiv.kal. tulta (uintikyky taisi olla aika kyseenalainen juttu noiden lisälevyjen kanssa...). En ole itse noita nähnyt.
Ai niin, ja uudet Nasut voidaan myös aseistaa 12,7 NSV -itkk:lla.
Korjatkaahan, jos on tuoreempaa tietoa tai jos jotain olennaista unohtui. ;)
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

ugh olen tuuminut...

Jos na-su:n katolle laittaa 12,7;n. Miten se liiteri pysyy kasassa kun roilottaa menemään???? 12,7 on kuitenkin aika miehekäs rekyyli. Muistelen 55 kannelta ammuttaessa sai pitää tosissaan vastaan.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Klpro
vääp
vääp
Posts: 239
Joined: Sun Jul 15, 2007 21:00
Location: Sillan takana ja heti radan vieressä..

Post by Klpro »

Pakko olla kunnon telineet ja tuenta rungosta asti. Ei ole missään messuillakaan sattunut kohdalle Itkk-telaka.

Onko kellää kuvia noista suojauksista?
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Wittmann wrote:ugh olen tuuminut...

Jos na-su:n katolle laittaa 12,7;n. Miten se liiteri pysyy kasassa kun roilottaa menemään???? 12,7 on kuitenkin aika miehekäs rekyyli. Muistelen 55 kannelta ammuttaessa sai pitää tosissaan vastaan.
:D

Joo, voihan se tosiaan ottaa koville tuollaisen hepposen rungon päälle kun sota pitenee...! No, ehdin nähdä kun niitä ensimmäisiä ajoneuvojalustoja oltiin laiteltu esimerkiksi Rasiin, ja aika erilainen telinehän tuo oli verrattuna vaikkapa T-55:n vastaavaan (joka itse asiassa oli hyvä kun sitä oppi käsittelemään), sitä en silti äkkiä muista, millaiset vahvennukset oli tehty hyttiin. Oikein äijämäiset resonaatiot ase varmasti tuollaiseen runkoon antaa ja voikin vain arvailla kauanko Nasun tuulilasit pysyvät ehjinä tai ylipäätään paikallaan oikein kiihkeän ilma-ammuntapäivän aikana. :) No, sehän nyt on toissijaista sodassa onko menopelissä laseja vai ei, onpahan ainakin ilmastointi parempi ilman...! :-D
Last edited by Komendantti on Mon Feb 04, 2008 7:15, edited 1 time in total.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Post by Savu »

mikäs pyssy se oli joka oli tähän petteriin laitettu, sellaseen pikku torniin, ampuja roikku "lepositeissä" kapiinissa...oliks sekii tollain 12.7?

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Savu wrote:mikäs pyssy se oli joka oli tähän petteriin laitettu, sellaseen pikku torniin, ampuja roikku "lepositeissä" kapiinissa...oliks sekii tollain 12.7?
BTR-60PB:n pääase on 14,5 KPVT-konekivääri. ;)
http://modernfirearms.net/machine/mg01-e.htm
Apuaseena tornissa on 7,62 PKT.
Last edited by Komendantti on Mon Feb 04, 2008 7:47, edited 2 times in total.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Tässä lyhyt näyte Pasin 12,7 NSV:n toiminnasta:
http://www.youtube.com/watch?v=M4861xAq ... re=related
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Herr kommendantti??? Muistatko vielä mikä on BTR 14,5 erikoisuus ladattaessa????
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Post Reply

Return to “Ajoneuvot”