CV 9030FIN-vaunun konetykki
CV 9030FIN-vaunun konetykki
Onko suomalaisissa CV-vaunuissa olevalle 30 mm Bushmaster II-konetykille annettu meillä oma nimike? Minkälaisia A-tarvikkeita vaunuun PV:llä on?
- Komendantti
- komendantti
CV-9030:n pääase on yksinkertaisesti 30 mm psvk (panssarivaunukanuuna), ja tarkempi tekninen nimike taas ATK Ammunition Systems (aik. Boeing Ordnance) Bushmaster II/MK44 30mm.
A-tarvikkeina kyseinen ase käyttää:
APFSDS-T (Armor Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot with Tracer)
MPLD-T (Multi-Purpose Low-Drag with Tracer)
TP-T (Target Practice with Tracer)
Jokaista lajia takuulla löytyy, eri asia mitä ammunnoissa yleensä käytetään.
Aseelle on myös olemassa muitakin ammustyyppejä, kaiketi suunniteltu merivoimien vastaaville aseille...
En ole itse mikään ammattimies CV-vaunujen osalta, mutta nuo tiedot irtosivat kun tiesi mistä hakea...!
A-tarvikkeina kyseinen ase käyttää:
MPLD-T (Multi-Purpose Low-Drag with Tracer)
TP-T (Target Practice with Tracer)
Jokaista lajia takuulla löytyy, eri asia mitä ammunnoissa yleensä käytetään.
Aseelle on myös olemassa muitakin ammustyyppejä, kaiketi suunniteltu merivoimien vastaaville aseille...
En ole itse mikään ammattimies CV-vaunujen osalta, mutta nuo tiedot irtosivat kun tiesi mistä hakea...!
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
- Komendantti
- komendantti
Enpa ole tuota kuullut.LV wrote:Toisella foorumilla väittivät nimikkeen olevan 30 PSVK 03. Totta vai tarua?
Kysyttiin ampumatarvikkeista, mutta jos niiden numerointeja halutaan tietää, niin vastauksen osaa antaa varmasti joku virassa oleva CV-vaunun kouluttaja tai varikon työntekijä. Kuten itse aikaisemmin sanoin, en ole mikään ammattimies CV90:n kohdalla.LV wrote:Kyllä toki nuo A-tarviketyypit Googlella selviävät, mutta entäpä mallimerkinnät, tyyliin MK12346 ja PV:n nimikkeet?
Mitä muuten ylipäätään teet PV:n a-tarvikenimikkeillä...?
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
– Sun Tzu
– Sun Tzu
- Komendantti
- komendantti
No, älä nyt, enhän minä pahalla...LV wrote:Vai teen? En kai minä niillä mitään "tee", kunhan satun olemaan kiinnostunut TVÄL-asioista. Ehkäpä joku tällä foorumilla ymmärtää minua poloista.
Sitä vaan joskus aikanaan aika yksioikoisesti mainittiin, ettei noita merkintöjä tarvitse tietää muiden kuin tväl-henkilöstön ja kyseistä a-tarviketta käyttävän henkilöstön, eikä kenenkään muiden tarvitse tuntea niitä... eli aivan siihen tavanomaiseen PV:ien tyyliin.
Jos tunnet vaikkapa jonkun PV:n asevaraston hoitajan, niin kysy - mutta aika varmasti uskon että hänkin silti ihan ensimmäiseksi kysyy sinulta, että mitä tuollaisella tiedolla oikein teet.
Last edited by Komendantti on Wed Feb 06, 2008 11:03, edited 1 time in total.
– Sun Tzu
– Sun Tzu
vähän aiheen vierestä, mutta samaa kategoriaa.olen nyt eläkkeellä.olin töissä sähkötarvikealan suuressa firmassa.keskusvarastossamme oli noin 14.000 eri tuotetta.kaikilla oma koodinsa.en tänäkään päivänä kerro mitä, missä, milloin, koska jne entistä työnantajaani ja varaston tuotteita koskeviin uteluihin.Komendantti wrote:No, älä nyt, enhän minä pahalla...LV wrote:Vai teen? En kai minä niillä mitään "tee", kunhan satun olemaan kiinnostunut TVÄL-asioista. Ehkäpä joku tällä foorumilla ymmärtää minua poloista.
Sitä vaan joskus aikanaan aika yksioikoisesti mainittiin, ettei noita merkintöjä tarvitse tietää muiden kuin tväl-henkilöstön ja kyseistä a-tarviketta käyttävän henkilöstön, eikä kenekään muiden tarvitse tuntea niitä... eli aivan siihen tavanomaiseen PV:ien tyyliin.
Jos tunnet vaikkapa jonkun PV:n asevaraston hoitajan, niin kysy - mutta aika varmasti uskon että hänkin silti ihan ensimmäiseksi kysyy sinulta, että mitä tuollaisella tiedolla oikein teet.
Ymmärrän hyvin, Herr Kommandant. Suomessa PV:llä onkin ollut, ja on, melkoinen turhan salailun kulttuuri. Venäjällä ja USA:ssa esimerkiksi ei ole ollut mitään tarvetta salailla käytössä olevien tavallisten ampumatarvikkeiden nimikkeitä.Komendantti wrote:No, älä nyt, enhän minä pahalla...LV wrote:Vai teen? En kai minä niillä mitään "tee", kunhan satun olemaan kiinnostunut TVÄL-asioista. Ehkäpä joku tällä foorumilla ymmärtää minua poloista.
Sitä vaan joskus aikanaan aika yksioikoisesti mainittiin, ettei noita merkintöjä tarvitse tietää muiden kuin tväl-henkilöstön ja kyseistä a-tarviketta käyttävän henkilöstön, eikä kenenkään muiden tarvitse tuntea niitä... eli aivan siihen tavanomaiseen PV:ien tyyliin.
Tällaiset tiedot minulla on 2A46-sarjan tykkien parista A-tarvikkeesta:
BK-14M = JVA 3961 125 okr 6a vj6-sis V-15 PSVK 84 pkv 40 pth spnv 27N
BM-15 = JVA 3962 125-44 psa 6 vj3 lpv PSVK 84 pkv 40 ptv spnv 27N
Ylempi ontelokranaatti ja alempi nuoliammus. Osaako joku "suomentaa" pitkät nimikkeet?
Jos herr kommendantti ei vedä hihasta, niin voin luntata illalla.LV wrote:Ymmärrän hyvin, Herr Kommandant. Suomessa PV:llä onkin ollut, ja on, melkoinen turhan salailun kulttuuri. Venäjällä ja USA:ssa esimerkiksi ei ole ollut mitään tarvetta salailla käytössä olevien tavallisten ampumatarvikkeiden nimikkeitä.Komendantti wrote:No, älä nyt, enhän minä pahalla...LV wrote:Vai teen? En kai minä niillä mitään "tee", kunhan satun olemaan kiinnostunut TVÄL-asioista. Ehkäpä joku tällä foorumilla ymmärtää minua poloista.
Tällaiset tiedot minulla on 2A46-sarjan tykkien parista A-tarvikkeesta:
Ylempi ontelokranaatti ja alempi nuoliammus. Osaako joku "suomentaa" pitkät nimikkeet?
125 ontelokranaatti 6a? valojuova6+ v-15? panssarivaunukanuuna 84(vuosimalli) pth? spnv27 (sytytin) tai jotain tonnepäin...
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Selvyyttä nimikkeisiin ei ole tullut, mutta ehkäpä pieniä palasia siitä. Kertokaa ihmeessä, viisaammat, ovatko arvaukset edes sinne päin.
125 ontelokranaatti, 6a, valojuova 6 (paloaika 6 sekuntia), sis (?), V-15 (sytyttimen malli), panssarivaunukanuuna 84, pkv (?), 40 (4Ж-40-kartussi?), pth (?), spnv 27 (sähköpohjanalli mallia 27N?)
125-44 panssariammus, 6, valojuova 3 (paloaika 3 sekuntia), lisäpanos (?), panssarivaunukanuuna 84, pkv (?), 40 (4Ж-40-kartussi?), ptv (?), spnv 27 (sähköpohjanalli mallia 27N?).
125 ontelokranaatti, 6a, valojuova 6 (paloaika 6 sekuntia), sis (?), V-15 (sytyttimen malli), panssarivaunukanuuna 84, pkv (?), 40 (4Ж-40-kartussi?), pth (?), spnv 27 (sähköpohjanalli mallia 27N?)
125-44 panssariammus, 6, valojuova 3 (paloaika 3 sekuntia), lisäpanos (?), panssarivaunukanuuna 84, pkv (?), 40 (4Ж-40-kartussi?), ptv (?), spnv 27 (sähköpohjanalli mallia 27N?).
- Komendantti
- komendantti
Lykkäsin kopion tuosta em. T-72 -ampumatarvikeaiheesta tänne:
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... 2643#22643
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... 2643#22643
– Sun Tzu
– Sun Tzu
ei ole minun alaani mutta eilen kuuntelin mielenkiintoisen esitelmän suomalaisesta panssarintorjunnasta ja "torjuntapanssareista" (siis aktiivisista panssarisuojajärjestelmistä)Komendantti wrote:A-tarvikkeina kyseinen ase käyttää:
Esitelmöitsijä sanoi, jos nyt oikein asia jäi päähäni, ettei Suomella ole ns. nuoliammuksia, eikös tuo Sabot juuri ole sellainen ? valaiskaa minua jos tiedätte paremmin !!!
p.s. oli muuten aika upeaan näköinen tuo PSVK tulinopeus
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
- Komendantti
- komendantti
Naputtelin tykkiosastolle em. asiasta muutaman rivin:Rokka wrote:Esitelmöitsijä sanoi, jos nyt oikein asia jäi päähäni, ettei Suomella ole ns. nuoliammuksia, eikös tuo Sabot juuri ole sellainen ? valaiskaa minua jos tiedätte paremmin !!!
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... 2757#22757
– Sun Tzu
– Sun Tzu