hälvälässä hollolassa on ollut lentokenttä.
onko toiminut suomen ilmavoimien käytössä talvi ja jatkosodassa?
mitä lentokoneita sieltä on toiminnut?
hälvälän lentokenttä hollolassa
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: hälvälän lentokenttä hollolassa
Kyllä vain.sotamies evp wrote:hälvälässä hollolassa on ollut lentokenttä.
onko toiminut suomen ilmavoimien käytössä talvi ja jatkosodassa?
mitä lentokoneita sieltä on toiminnut?
Tässä nyt ensialkuun Wikipediaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hollolan_lentokentt%C3%A4
Kaivanpa siitä tarkempaa tietoa.....
Last edited by Komendantti on Sat Feb 16, 2008 11:51, edited 5 times in total.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Re: hälvälän lentokenttä hollolassa
kiitos tiedostaKomendantti wrote:Kyllä vain.sotamies evp wrote:hälvälässä hollolassa on ollut lentokenttä.
onko toiminut suomen ilmavoimien käytössä talvi ja jatkosodassa?
mitä lentokoneita sieltä on toiminnut?
Tässä nyt ensialkuun Wikipediaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hollolan_lentokentt%C3%A4
Kaivanpa siitä tarkempaa tietoa.....
kysyin kun on tullut siellä reserviläisenä usein harjoiteltua.en tiennyt sen historiasta, muuta kuin nimen.
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Tuttu on tuo kenttä itsellenikin.
Tässä vielä lyhyt tiivistys:
Hollolan kentän rakennustyöt oli aloitettu jo talvisodan aikana, mutta kenttä valmistui vasta kesällä -40. Kentän valmistuttua se siirtyi Lentorykmentti 2:n käyttöön, ja kenttää käytti tukikohtanaan LR 2:n Lentolaivue 24, joka jatkosodan alkaessa oli kalustettu Brewster-hävittäjillä.
Jatkosodan hyökkäysvaiheen edetessä itään siirtyivät myös LR 2:n laivueet itäisempään Suomeen, jolloin mm. Hollolan kenttä jäi käytännössä tyhjilleen, toimien enää pelkkänä välilaskupaikkana.
Tässä vielä lyhyt tiivistys:
Hollolan kentän rakennustyöt oli aloitettu jo talvisodan aikana, mutta kenttä valmistui vasta kesällä -40. Kentän valmistuttua se siirtyi Lentorykmentti 2:n käyttöön, ja kenttää käytti tukikohtanaan LR 2:n Lentolaivue 24, joka jatkosodan alkaessa oli kalustettu Brewster-hävittäjillä.
Jatkosodan hyökkäysvaiheen edetessä itään siirtyivät myös LR 2:n laivueet itäisempään Suomeen, jolloin mm. Hollolan kenttä jäi käytännössä tyhjilleen, toimien enää pelkkänä välilaskupaikkana.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Jatkosodan ensimmäiset ja viimeiset Hälvälässä
Veikko Teurin ohjaama HC-453 oli palaamassa torjuntalennolta 25.6.1941 klo 9.55 kun se syöksyi ohjausvirheen johdosta kentän läheisyydessä metsään,ohjaajan saadessa surmansa.
Aulis Kurjen ohjaama MY-29 oli siirtolennolla Värtsilästä Hälvälään 4.9.1944 klo 17.50 ohjaajan huomatessa että tehot eivät riitä laskuun moottoriviasta johtuen,koneen ollessa jo lähellä kenttää,ohjaajan yrittäessä pelastautua ja laukaistua kuomun kone meni lähes selälleen ja syöksyi alas ohjaajan saadessa surmansa.
Lähde:
Jaakko Hyvönen -Kohtalokkaatlennot 1939-1944
Aulis Kurjen ohjaama MY-29 oli siirtolennolla Värtsilästä Hälvälään 4.9.1944 klo 17.50 ohjaajan huomatessa että tehot eivät riitä laskuun moottoriviasta johtuen,koneen ollessa jo lähellä kenttää,ohjaajan yrittäessä pelastautua ja laukaistua kuomun kone meni lähes selälleen ja syöksyi alas ohjaajan saadessa surmansa.
Lähde:
Jaakko Hyvönen -Kohtalokkaatlennot 1939-1944