Tukin öljyämisestä

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Onko jollain kokemusta tarkka tukkiöljystä (miten sopii esim M/39 tukkiin, vastaako alkuperäistä kuinka hyvin)

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Tarkka ei aivan vastaa valtion kiväärintukkiöljyä, Tikkurila valmisti/taa sitä. Kauppanimellä Kiväärintukkiöljy voi kysellä , ainakin ennenmuinoin sai mutta verraten isoissa pakkauksissa, about 10 l...
Si vis pacem, parabellum...
Image

Kmikko

Post by Kmikko »

Samaa tukkiöljyä on Danisoil tai vaikkapa finishing oil. Kaikissa em litkuissa on kiinanpuuöljyä ja jotain muuta liuottimena.

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Ne liuottimet olis kiva tietää, ettei tee vanhasta tukista shittiä.

Vernissa, mehiläisvaha ja tärpätti on ok
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Antiikkivahalla saa kauniin pinnan.

http://www.hanart.info/article.php?stor ... 8144615271

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Toi näyttää hyvältä. Onko sakolaisella kokemusta, että miten kestää ulkoilmassa??
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Ei. Olen radalla nähnyt jokusen antiikivahalla käsitellyn aseen ja näyttivät ihan hienolta.Luulisin ,että kovassa käytössä käsittely pitää uusia aika ajoin. mutta eihän näiden aseiden kanssa enää metsässä tetsatakkaan?

Tarkka-öljystä on sen verran kokemusta,että se on kai aika samaa ainetta missä sot.kiväärien varikkotukitkin on uitettu.Ainakaan minulla käsittely ei muuttanut väriä juuri lainkaan.

Itsellä on monta kertaa käynyt mielessä,että vanhojen huonekalujen entisöintiin erikoistuneista liikkeistä saisi varmaan hyviä vinkkejä/ aineita?

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3

Post by John Moses »

Tuo antiikkivaha antaa kyllä tosi nätin pinnan, mutta kestää huonosti vetisiä olosuhteita - vetää läiskikkääksi, eli siihenkään ei oikein synny hyvää "säänkestopintaa", kun ovat enempi sisäkäyttöön (huonekalut yms.). Itse olen harrastanut enemmän ja vähemmän erilaisia tukkitöitä likemmäs parikymmentä vuotta ja kokeillut likimain kaikki tökötit mitä kauppojen hyllyiltä löytyy, ja mehiläisvaha-tärpätti-pellavaöljyseosta on tullut sitäkin itse hämmennettyä. Lyhyesti ja ytimekkäästi olen aina saanut parhaan pinnan Birchwoodilla, öljyvärimaalauksessa (sitäkin on tullut harrastettua) käytettävä Rowney-vernissakin antaa tosi nätin ja kestävän pinnan, mutta kuivuu hiiiiitaaaasti(=viikkoja, ellei peräti kuukausia). Viime aikoina olen käyttänyt "toisarvoisiin" tukkeihin kylmän rauhallisesti Bilteman pellavaöljyä (4,95 e/puolen litran pullo), jolla saa ainakin sileäksi hiottuun pähkinäpuuhun nätin pinnan seuraavasti: kastele 000-teräsvillatuppoa öljyyn, ja hio sillä puun pintaa syiden mukaisesti niin, että öljy "kimaltelee" puun pinnalla.Pyyhi sitten liika öljy pois talouspaprulla tai puhtaalla rätillä. Toista käsittely 3-4 kertaa muutaman päivän välein ja anna kuivua kunnolla. Tällä tavalla ainakin velipojan wanhan jäneshaulikon tukista tuli suorastaan upea, puun syyt oikein hehkuvat "kolmiulotteisesti" ja nyt vesikin valuu tukin päältä kuin hanhen selästä. Todennäköisesti käsittelyn joutuu uusimaan ehkä n. vuoden-parin välein, mutta eipä tuo ole iso vaiva eikä maksa paljon...

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Toi pellava öljy kuulostaa järkevältä.

Miksi tois arvoisiin. Eikö pinnasta saa hyvää ykköspyssyyn??

Tämä Birchwood tuntuu olevan kivenalla.
Nra of Finland

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3

Post by John Moses »

Toisarvoisiin kohteisiin siksi, että minulla ei ollut aiempaa tietoa/kokemusta aineen soveltuvuudesta ko. tarkoitukseen. Nyt on, eli näyttää pelittävän hyvin ainakin pähkinäpuun pinnalla, mutta säänkestosta, auringon valon vaikutuksesta, puun pehmenemisestä yms. asioista ei vielä ole mitään faktaa, koska käytin ainetta ekan kerran vasta pari kuukautta sitten, ja silloinkin yksinkertaisesti siksi, kun muuta ei oikein ollut käsillä. Taiteilijatarvikekaupoista löydät tuotaa vernissaa (varnish tai linseed oil-nimellä) ja sillä saa kyllä hyvää kestopintaa, mutta jos sitä käytät, niin muista laittaa TOSI ohuelti sormenpäätä purkissa kastaen ja kunnolla puuhun hieroen - jos tätä tavaraa jää puun pintaan kiiltäväksi kerrokseksi, vie kuivuminen tuommoiset puolisen vuotta...Birchwoodista ei edelleenkään ole mitään tietoa, ilmeisesti ei sitten kai enää tuoda maahan, harmi.

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Juu en viitsinyt aloittaa aiheesta enää uutta keskustelua vaikka viime kirjoittelusta onkin jo hetki kulunut, enkä kyllä ole ihan varma kuuluuko kysymykseni tänne :shock:

Jokatapauksessa...
Olen nyt saanut vihdoin ostettua Tarkan tukkiöljyä Ukko-Pekkaani, kannattaako koko tukki purkaa suosiolla öljyämisoperaatiota varten, ja jos kannattaa niin löytyisikö joltain linkkiä miten M/39 tukki lähtee pois, kädensuojuksen yläosan(?) sain jo kunnialla poistettua, mutta mites loput...? Myös muita vinkkejä otetaan vastaan, Tarkan pullon ohjeet olivat kovin suppeat (sutaise ohut kerros tukkiin ja anna kuivua 1 vrk)

mosu
sotvm1
sotvm1

Post by mosu »

Olisiko sellakasta mihinkään. Stradivarius-viulut hyväksyvät sen :)

http://www.uula.fi/suomeksi/tuoteselost ... LLAKKA.htm

wikke
res vänr
res vänr

Post by wikke »

Ukko pekkalle: Kurkkaa opetustaulugalleriain alin eli mosin 1891, kuvan ruuvit 8 ja 21 auki niin pitäisi irrota. Ai niin ota puhdistuspuikko ensin irti :lol: Itselläni ei kyllä ole järin häävi kuva tuosta tarkka tukkiöljystä, kakkaisen tukin putsaamiseen kyllä passaa mutta kummoiseksi suojaksi saati kyllästeeksi siitä ei taida juuri olla...

wikke
res vänr
res vänr

Post by wikke »

Ai niin, tuolla ketjun alkupäässä tukkiöljy reseptejä joissa mainitaan tärpätti, niin sillä tuskin tarkoitetaan "perus" tärpättiä eli lakkabensiiniä, vaan PINEENItärpättiä joka puu pohjainen tuote eikä maaöljyn jämä tisle.

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”