![Smile :smile:](./images/smilies/icon_smile2.gif)
Torni on Gneisenausista lähtöisin josta saksalaiset siirsivät sen Tronheiminvuonon ( Austrått) linnoitukseen. Aika möhkäle tykiksi.. painoa yli 800t ja syvyyttä 15m/5 kerrosta kalliossa.
![Image](http://img408.imageshack.us/img408/744/400pxgneisenau1ae7.jpg)
http://www.nasjonalefestningsverk.no/Au ... 7099643.84
Toinen tornista oli tosiaan Bergenissä ja kolmas Hollannissa, mutta nykyään on pelkästään tämä Ørnesissä oleva jäljellä.Canet wrote:Toki on Kuivassaressa, Isosaaressa ja Örössä väljemmät putket, mutta kyllä kolmoistorni on aika komea. Pitää joskus tehdä asiaa tuonnepäin Norjaa.
Tuossa linkin sivulla on teknistä tietoa noista 28 cm/54.5 SK C/34 -tykeistä.
Vastaava torni - eli Gneisenaun Bruno-torni oli Bergenissä, mutta oliko niin, että se on jo purettu.
Kävin tuolla tutustumassa. Vanhempi herrasmies esitteli tykin ja kallioon louhitut systeemit asiantuntemuksella. Käymisen arvoinen paikka.roger67 wrote:Suunittelen kesän moporetkiä, ja tässä on yksi kohteista
Torni on Gneisenausista lähtöisin josta saksalaiset siirsivät sen Tronheiminvuonon ( Austrått) linnoitukseen. Aika möhkäle tykiksi.. painoa yli 800t ja syvyyttä 15m/5 kerrosta kalliossa.
http://www.nasjonalefestningsverk.no/Au ... 7099643.84
Useimmat varmasti tietävät. Jos kyseessä olisi esimerkiksi japanilainen alus, en varmastikaan huomaisi yhden kirjaimen kirjoitusvirhettä nimessä, mutta olisin silti kiitollinen, mikäli joku viisaampi viitsisi virheen korjata.roger67 wrote:Juu pahoittelen kauhiasti että on tullut s kirjain loppuun, mutta eiköhän kuitenkin tämän foorumin jäsenet arvanneet/tienneet että oli kysymys samasta paatistaLV wrote:Alushan on tunnetusti Gneisenau, ei Gneisenaus.