saksan korsu

Keskustelua saksalaisesta militariasta
Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

jussi16 wrote:Eikös ole semmoinenkin asia, kuin hautarauha? Vähän sitä respektiä.
Nii-i, veit Jussi jalatsuustani... Kunnioitusta pitäisi olla, mutta toisaalta siellä kyllä ollaan kuoltu, muttei haudattu ! MUTTA V...TU, SITÄ MINÄ EN YMMÄRRÄ JOS LÖYTYY TOMUMAJA JA SILLÄ VIELÄ TUNTOLEVY, MIKSI LÄHDETÄÄN MYYMÄÄN NOITA ETEENPÄIN... anteeksi huuto, mutta mielestäni nuo luut, vaikka muut tavarat vietäisiinkin, pitäisi säilöä yhteen tuntolevyn kanssa...

Tiedän tapauksia kun rakkaalla Kannaksellammekin on tultu myymään suomalaisia tuntolevyjä... itsekin olen yhden luukasan haudannut takaisin, kun oli toveri sen ensin löytänyt ja levitellyt luut Poppiuksen juoksuhaudan reunalle... sekä sitten ilmoittanut sotavainajiin, mutta kun siitäkään ei enää löytynyt mitään tunnisteitä, sinnehän jäi... R.I.P.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Tuokin on vähän kaksipiippuinen juttu :miettii: tiedossa olevien kenttähautausmaitten kaivelu on täysin epäeettistä, mutta taistelukenttien tonkijat kyllä useimmiten ilmoittanevat löytämistään vainajien jäännöksistä ja siten vainajat päästään asianmukaisesti hautaamaan. Kävi tuollainen tapaus Taipaleessa muutama vuosi takaperin. Venäläinen kaivelija ilmoitti meille,että oli löytänyt suomalaisen sotilaan jäänteet. Siellähän se oli ranko kuopan pohjalla...vainaja haudattiin uudelleen ja oppaamme kautta vainajasta meni tieto Suomen viranomaisille. Jatkosta en tiedä, mutta luultavasti virallinen etsintäryhmä kävi hakemassa luut Suomeen.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

sako92s wrote:...kyllä useimmiten ilmoittanevat löytämistään vainajien jäännöksistä ja siten vainajat päästään asianmukaisesti hautaamaan...mutta luultavasti virallinen etsintäryhmä kävi hakemassa luut Suomeen.
ensimmäiseen kohtaan, kuten sanoin taistelukenttiä mielestäni saa kaivella, siellähän on kuoltu, ei haudattu, mutta jos osuu jonkun tomumajaan ja siinä yhteydessä löytyy tunniste, esim. tuntolevy, pitää se jättää luiden kanssa... eikä muuttaa rahaksi... uskon että on varmasti juuri sakon mainitsemia asiallisia etsijöitäkin...

Tuohon, mitä aiemmin sanoin, korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen antanut itselleni kertoa, että kun törmäät luihin, jätä ne niille aloille, kun etsijöitä tulee ja luiden yhteydestä ei löydy yhtäkään esinettä kumpaan puoleen tuon sitoisi, luiden siirrosta ei aloiteta prosessia... tuntolevyhän on kaikkein optimaalisin tunniste...
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Vilahti tuolla sellainen käsite, kun "tiedossa oleva kenttähautausmaa". Niitähän on "jossakin" tarkoituksellisesti pyritty hävittämään. Toki siinä kaivelijan pitäisi aika pian ymmärtää, missä touhuaa, kun aina löytyy uudet luut..

Jos haltuun otetun maan siviilihautausmailta on viety hautakiviä rakennusaineeksi, mm. sokkeli- ja porraskiviksi, niin ei sitä paljon ihmettele, että kaupataan käytössä olleita tuntolevyjä.

Onkohan tässä kyseessä ns. kulttuuriero?

monni
vääp
vääp

Post by monni »

Se mikä näilla kaivuu kuvilla tuntuu useimmiten olevan yhdistävä tekijä on ettei kuvissa juurikaan esiinny venäläisten hautojen omia kaiveluja. Koska minun käsittääkseni ei venäläiset suurempia seremonioita pitäneet omillekkaan kaatuneille. Eli eikös ne omatkin jääneet aika siihen sijoilleen, joten varmaan niitäkin tuolta löytyisi ihan samassa suhteessa.

Voi siis päätellä että nykyisillä veli venäläisellä on kuitenkin olemassa se häveliäisyys omia kaatuneitaan kohtaan - tai sitten saksalais kama on niin paljon arvokkaampaa että mielenkiintoa on vain sitä kohtaan :miettii:

Muuten näyttää vahvasti siltä, että jos joskus tulisi vielä se aika, että pitäisi jotain asekätkentää tms säilytystä suorittaa niin paksun vaseliinin sijaan kannattaakin etsiä savimaastoa ja mahdollisimman kostea mutakuoppa :smile:

chetlanen
kapt
kapt

Post by chetlanen »

saksan korsu 1995

Image
Image
"...И вот ты лежишь ночью в зоне, и хабар рядом, и неизвестно, то-ли он просто лежит, то-ли тихо тебя убивает..." ("Пикник на обочине" - А. и Б.Стругацкие)

leksa
sotvm1
sotvm1

Re: saksan korsu

Post by leksa »

Taas yks perk****n heppu myymässä!

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=113672590

:x
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

Post Reply

Return to “Saksalainen militaria”