suoja wrote:Mites sitten saappaiden laita. Löytyykö jostain alkuperäisen näköisiä? Mulla on kyllä kunnon lapikkaat, jotka kuulemma käy? Pitääkö paikkansa?
Eipä nahkasaappaan ulkonäössä paljoa eroa ole sota-ajan ja 70-luvun malleilla, kunhan pitää pohjat maata vasten! Eikös noita nahkasaappaita myyty varikolla?
Nuo kauluslaattojen mitat vaihtelevat hiukan eri valmistuserissä ja eri aikoina. Edellä olevat mitat perustuvat omiin mittauksiin, jonka olen tehnyt ulommain ompeleen ääripituuden mukaan - siis ilman reunusompeleen ulkopuolella olevaa kangasta, jota toki laattaan aina kuuluu.
Noista mestari- ja au-miekoista vielä: Muistanko oikein, että vanhassa rt:n puvussa esim. vääpeli kantoi merivoimien mallista au-miekkaa, jossa kuitenkin oli vain yksi kiinnityslenkki? Jotain tällaista muistan lukeneeni, mutta lähde ei nyt tule mieleen.
Neuvoisin kuvan liittämisessä jos osaisin - auttakaa nyt veljet!
Canet wrote:
Noista mestari- ja au-miekoista vielä: Muistanko oikein, että vanhassa rt:n puvussa esim. vääpeli kantoi merivoimien mallista au-miekkaa, jossa kuitenkin oli vain yksi kiinnityslenkki? Jotain tällaista muistan lukeneeni, mutta lähde ei nyt tule mieleen.
Laivastossa oli tosiaan pursimiehen miekka joka oli au-miekka yhdellä kannikkeella. VPO:n kuvan & selvityksen olen muistaakseni tänne jonnekin postittanut ja en nyt muista mitä kuvatekstissä mainittiit, eli oliko se myös rt:n vääpeleille tarkoitettu VPO:n kuvatkaan eivät vielä ole päätyneet tähän uuteen työkoneeseen niin ei pääse tarkistamaankaan
Hienolta näyttää! Tosin mahaa voisi sotilasmestarilla olla enemmän nyt kun vielä klikkaat Imageshackin aloitussivulla väkäset kohtiin resize image koko 640x480(for message boards) ja remove size/resolution bar from thumbnail. Niillä saat heti sivuille esille samankokoiset kuvat kun minulla ja ilman tuota inhottavaa mustaa palkkia alareunassa.Sitten kun host it:in jälkeen ohjelma heittää sinut sille toiselle sivulle, klikkaa siitä hotlink for forums 1 laatikon vasemmasta yläkulmasta POIS se väkänen kohdasta include details. Näin sivulla näkyy vain kuva ilman ylimääräisiä "herkkuja".
Tuskinpa kellään on mitään sitä vastaan.Onhan noissa kisoissa perinnepukuisia näkynyt aikaisemminkin.Onhan tuo puku itselläkin,mutta juurikin tuo vatsa on kasvanut sen verran,että ei siihen taida enää pystyä puristautumaan.
Joo, olen saalistanyt jotain vanhaa puukkoa, mutta ei ole vielä tullut hintapoliittisesti sopivaa vastaan. Perhekin pitää ruokkia ja kaikki rahat menee harrastuksiin (vaimon mielipide)!
SA-myymälässä kattelin pistoolikoteloita. Ajattelin kuitenkin säästää ja hankkia sen kotelon ja sisään sen pistoolin... Jos nyt sitten toi lupapolitiikka antaa myöten? Miten sen perustelis? Perinnepistooliammuntaa?
Niistä mitalinauhoista. Infotkaahan mitä nauhoja vuoden 1941 2JP:n sotmest kantaisi rinnassaan?
"Jospa ihmiset tietäisivät, kuinka terveellistä ampuminen on, rientäisivät he kilvan sitä harjoittelemaan". P.E. Svinhufvud
Nauhoista: sotilasmestari ei mikään poikanen ole. Kannattaa varmaan "sepittää" jonkinlainen henkilöhistoria tälle hahmolle, olisko ollut jo Vapaussodassa mukana, lähtikö heimosotiin? Talvisodassa oli tietty mukana, olisko siitä tullut joku Vm:kin. Noin sen itse ajattelisin - kovin montaa nauhaa ei kannata "ahnehtia", ei niitä köyhän maan aliupseerille paljonkaan tippunut.
Kun sotilasmestari on varmaan urallaan jonkun sotakoulunkin käynyt, niin pitäisikö olla sopiva kurssimerkki? Tämä on tietysti osittain budjettikysymyskin - nauhan pätkiä saa suht edullisesti, kaikki metallinen maksaa jotain toista, arvokkaampaa metallia..
Masalle:
Tuollaisia hintoja (1,90e) ei näin köyhällä miehellä ei ole sentään maksaa. SA-kaupasta ostin hintaan 1,50e! Olihan ne tuskasen kalliit, mutta niin hyvät jalassa, ettei auttanut kuin avata puurokassaran nyörejä.
Ja mitä henkilöhistoriaan tulee, niin julistetaan epävirallinen tarinasepitys:
Se tiedetään, että JP2:n miehiä (ent. PPP2) ja ikää noin 45v... Eli vuonna 1941... On siis osallistunut jo vapaussotaankin? Ei ohjailla liikaa...