http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1497522
Ihan hieno ajatus se kyllä olisi
![Think :miettii:](./images/smilies/smiley_think.gif)
Itse asiassa jo sata vuotta aiemmin; 1813.Canet wrote:Tuo mantovalainen rautaristi on ollut käytössä jo 1. maailmansodassa.
Wiking-divisioonan tunnut oli "Sonnenrad" (~auringonpyötä) eli hakaristi jonka 'siivet' oli pyöristetty niin että muodostivat ympyrän.smokeball wrote: ...Hakaristi tunnetaan vanhimpana versionaa jostain Induksen kulttuurin ajoilta ja se kuvasi aurinkoa...
EK I -ristin ainoa oikea paikka kai lienee selvästikin vasemmanpuoleisen rintataskun päällä myös meillä Suomessa, mikäli kuviin on uskominen - silti kuitenkin aina mahdollisten kotimaisten vastaavalla paikalla pidettävien alapuolella.Rokka wrote:No laajennetaan kysymystä, voisko kyseessä ollut itse sitten ristirinnassa ?
Onko muuten tietoa, kuinka paljon suomalaisille jaettiin EK-I luokkaa ?
Magneettilla kokeile ensin, että ottaako keskustaan ja risti on kolmesta kappaleesta koottu, joten pitää näkyä saumat. Lenkeissä on valmistajan pienet numerot.Komendantti wrote:Yksi kysymys jollekin asiantuntijalle:
Hallussani on välikäsien kautta minulle päätynyt toisen maailmansodan aikainen/mallinen II luokan Rautaristi - ilman "luovaria" - , joka kyllä silmämääräisesti vaikuttaisi aidolta, mutta silti haluaisin jotenkin varmistua siitä. Kuinkahan aidon ristin voisi helpohkoin "kotikonstein" tunnistaa kopiosta? Mitali on kovin patinoitunut ja hiukan kolhuinenkin, se kun "on kuulemma ollut pitkään jossain laatikon pohjalla"...
Mm. tämä sivusto on kyllä jo tullut luettua: http://www.wehrmacht-awards.com/
Reunusten ja ristin välissä saattaa olla se paljon puhuttu sauma, mutta pinttynyttä pölyä siinä kohdassa on sen verran, etten kyllä mitenkään voisi kuvitella saavani mahtumaan edes sätkäpaperia olettamaani saumanrakoon. Mielenkiintoista on se, että risti ei ole ollenkaan magneettinen. Olen kyllä kuullut, että mm. myös muitakin metalleja kuten jopa alumiinia (!) olisi käytetty ristiosan valmistukseen, samoin kuin mm. messinkiä (?) mm. Kriegsmarinen risteissä. Olenpa lukenut myös risteistä, jotka olisivat rakenteeltaan kokonaan yksiosaisia, eikä siis kuten perinteisesti risti + kehikot.Sturmmann wrote:Magneettilla kokeile ensin, että ottaako keskustaan ja risti on kolmesta kappaleesta koottu, joten pitää näkyä saumat. Lenkeissä on valmistajan pienet numerot.
Näillä alkuun.
Heps, messinkistä keskustaa risteihin on tehty, alumiinisesta en ole kuullut, mutta jos joku tietää, niin valaiskoon !!!Komendantti wrote: Mielenkiintoista on se, että risti ei ole ollenkaan magneettinen. Olen kyllä kuullut, että mm. myös muitakin metalleja kuten jopa alumiinia (!) olisi käytetty ristiosan valmistukseen, samoin kuin mm. messinkiä (?)