Ajoneuvoja Lapin sodan ajoilta

Keskustelua kaikenlaisista ei-panssaroiduista ajoneuvoista.
Post Reply
User avatar
Taistelupioneeri
stm
stm
Posts: 14
Joined: Sat Apr 26, 2008 14:55

Ajoneuvoja Lapin sodan ajoilta

Post by Taistelupioneeri »


User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Keskimmäinen voisi olla Mossekin,tosin en osaa erottaa sitä Opelista ainakaan näin "valmiin" yksilön kyseessä ollen

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Toi missä on SF-tunnus ollut on tod.näk mosse
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Koetin ajankuluksi selvittää minkämerkkinen auto on ensimmäisessä kuvassa. Chevrolet vm.1937,pienellä vaivalla ajoon :smile:

Image

Vertailkaa itse...

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Toinen kärry on kaiketi Opelin malli, joka tuli tuotantoon 1936, tunnettiin sotien jälkeen Pikku-Mossena, kun neukut olivat siirtäneet Opelin tehtaan koneet ym. omalle alueelleen.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Yritin selvittää onko se Opel Kadett vai Moskovitsi, mutta se näyttää kertakaikkiaan mahdottomalta. Keulamerkki,tyyppikilpi ja mittaristo olisivat käytännössä ainoat mistä mallin voisi tunnistaa.Samoilla koneillahan ne tehtiin ja taisi alkuun olla Mossen tehtailla samoja työntekijöitäkin. Erään tarinan mukaan kaikki muut koneet neukut veivät, mutta katon keskipalan tekemiseen tarvittavaa prässiä he eivät saaneet,olisiko tuhoutunut pommituksissa. Siispä ensimmäiset MosseOoppelit olivat Cabrio-mallisia.

OPELILLA AJAT KUIN EUROOPAN OMISTAJA :smile:

Image

Autossa taitaa olla Wermachtin rekkari?

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Seuraavaksi bussin kimppuun. Kori vaikuttaisi olevan saksalaista tekoa, ainakin kuvista päätellen tuommoinen oviratkaisu on ollut sakuilla varsin yleinen.Tässä malliksi OPEL BLIZ 1939-1944.

Image

Psjääkäri
kers
kers
Posts: 147
Joined: Wed Aug 27, 2008 11:56
Location: Helsinki

Re: Ajoneuvoja Lapin sodan ajoilta

Post by Psjääkäri »

Herätellään tätä palstaa vaikka näin.
Mossen ja ooppelin eron tunnistaa parhaiten siten, että sakujen pikku ooppelit oli kaksiovisia ja mosset, katolla tai ilman neliovisia. Näin minulle joskus opetettiin.

Ja pätkä historiaa oldtimer gallery:sta mistä lisää ooppelista ja mossesta kiinnostuneille.

Moskvich-400 is really 4-door 1938 Opel-Kadett K38. German equipment was completely moved to Moscow, where in 1947 Moskvich production began. Initially it was assumed, that Moscow ZMA plant will produce DKW-F8, but finally Opel-Kadett K38 was chosen (DKW-F8 equipment has been left in East Germany, and DDR IFA-F8 was on the production line until 1955). Later wooden van 422 (1949-1956) cabriolet 420A (1949-1952) and pickup 420B (1954) appeared. There was also medical version of the car, but it differed from standard sedan only by additional light above the windscreen and by inner medical set.
Indices 400 and 401 are really engine plant symbols. Index 420 relates to the body.
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

Post Reply

Return to “Ajoneuvot”