Luoti kimpoaa omaan päähän?

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Post Reply
Laippakanta
alik
alik

Luoti kimpoaa omaan päähän?

Post by Laippakanta »

Kertokaas mitä hemmettiä tässä videossa oikein tapahtuu?!
http://www.youtube.com/watch?v=0ABGIJwiGBc

-Laippakanta

greendevil
sotvm1
sotvm1

juuri

Post by greendevil »

juurikin sitä laukaus, osuma ja kimmoke takaisin.

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

noinkin voi käydä,nimim.kokemusta omaava.... kannattaa todella katsoa mihin ampuu.
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Kimmokkeet vooi olla varsin ikäviä. Tosin, jos ei tule pahempaa vammaa, ne voivat olla hyvin opettavaisia - toiset kun eivät usko kuin omasta kokemuksesta!

Varmaan olen tämän jo kertonut..

Harrasteltiin joskus menneisyydessä muutaman kaverin kanssa mustaruutireukkuja. Kaveri ei uskonut, että luodin pälle pitää laittaa kunnolla vaseliinia - varsinkin jo ruudin ja luodin välissä ei ole "inerttiä" täytettä. Tapahtui ketjusytytys eli piipun kohdalla olleesta panoskammiosta karkasi liekki viereiseen kammioon - ohi piipun lähtenyt luoti kulki "eri reittejä" ampumakatoksen teräspalkistossa päätyen ampujan takapuoleen - ja sellaisella voimalla, että ei ihan tullut "tunkeumaa", mutta kyllä tuntui! SEURAAVALLA kerralla olikin sitten vaseliinipurkki mukana ja sitä laitettiin oikein runsaskätisesti luotien päälle..

Laippakanta
alik
alik

Post by Laippakanta »

En ymmärrä: kuinka luoti voi kimmota takaisin? Eikö luoti joko lävistä maalin, hajoa maaliin tai kimpoa maalista horisonttiin? Millä energialla luoti jaksaa osumisessa menetetyn liike-energian jälkeen kääntää kelkkansa ja ujeltaa kohti ampujaa? :shock:

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Omasta kokemuksesta voisin epäillä,että takaisin tuli luodin rautasydän tai jos kyseessä oli AP,niin läpäisykeerna. Nämä tuppaavat joskus tulemaan taaksepäin aika vihaisesti.

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Kuitenkin voi sanoa luodin paluun olevan harvinaista ja harva se menee kivillä vuorattuun paikkaan tarkkuuttaan testailemaan,paitsi jenkeissä.

"Patin paluuhan"on aina mahdollista kovaan kohteeseen ammuttaessa.

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

joo,kyllä luoti tulee vihaisesti takaisinkin.mulle kävi joskus niin,onneksi ilmakolla. ammuttiin kaverin kanssa ja päätettiin kokeilla että kumpi saa osumaan rautanaulan kantaan.minä sain,ja luoti tuli takaisin,ja suoraan silmään.siitä lähtien olen joutunut pitämään silmälaseja.ei osattu ajatellakaan että kimpoaa takaisin,yleensähän ilmakon pehmeä luoti hajoaa siruiksi.nyt ei hajonnut.. onneksi ei ollut ruutiase,olisi saattanut tämäkin teksti jäädä kirjoittamatta.ja vielä,kannattaa käyttää suojalaseja AINA ampuessa.ilmakollakin.

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

Minulla on ollut suojalasit kaikkien pyssyjen ja paukkujen kanssa touhutessa yleensä päässä. Mitään ei ole vielä tullut pärstään, mutta parempi katsoa kuin katua, kirjaimellisesti.

Mikäli olisitte ampuneet naulaa ruutipyssyllä, todennäköisesti olisi sekä luoti että naula saanut niin hyvin kyytiä ettei mitään vaaraa olisi. Ilmakon pienitehoinen luoti luttaantuu ja saa helposti itseään raskaammasta kohteesta energiaa hypätä vaikka mihin.

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

niin ilmeisesti saa,mulla on se luoti vieläkin tallessa.litteäksi näkyy menneen ja naulanpään jättämä ruutukuvio näkyy tosi hyvin... mutta ihmeen tarkasti se tuli takaisin.voi sanoa että suoraan taaksepäin,en kerinnyt ampuma-asentoa purkaa.kun naula helähti niin silloin se oli jo silmässä saman tien.ja ei kun lääkäriin..loppui harjoitukset lyhyeen.mutta virheistä oppii :D

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Minä ammuin kerran 53R:llä parin metrin päästä suoraan kallioon. :oops: Piti testata vinttilöytö m/38:n toimivuutta ja päätin täräyttää yhteen sammalen peittämään ojanpenkkaan. No mitäs, kivihän siellä oli takana. Naarmu tuli kaulaan, mutta muuten kimmokkeessa tullut törky lensi ohitse. Varmaan varmistetaan ne taustat!! :!:

Nitro
sotvm2
sotvm2

Post by Nitro »

Totta,ammunnoista saa joskus ikävääkin palautetta, omakohtainen kokemus on aikaa sitten kun kokeiltiin kiväärinluodin tehoa teräslevyyn.Laukaus, ja samantien mojova isku vasempaan olkapäähän, luodinkappale oli tunkeutunut melkei läpi farkkutakin hihasta, mutta onneksi tuosta selvittiin pelkällä mustelmalla.Ainakin tuo opetti että etäsyyttä pitää olla riittävästi.

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

ITSE ASIASSA, nyt kun muistinkin. Kyllähän minäkin olen saanut ainakin debristä päälleni. Ammuin kiväärilläni teräspaukun tuuman paksuun rautamötikkään(josta laitoin kuvankin tänne taannoin) muutamien metrien päästä ja tunsin tähtäyssilmässäni jännän piston. Silmän vieressä poskella oli lehdenohut pieni metallinvärinen hiukkanen, mutta itse silmästä en löytänyt mitään. Erikoista oli se, että kivääri nousi rekyylin voimasta silmän ja kappaleen väliin, tiedä mistä sitten mokoma tullut. Seuraavalla kerralla kyllä on sitten ne lasit ihan päässä asti 8)

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Idän ihme lännen kauhu wrote:ITSE ASIASSA, nyt kun muistinkin. Kyllähän minäkin olen saanut ainakin debristä päälleni. Ammuin kiväärilläni teräspaukun tuuman paksuun rautamötikkään(josta laitoin kuvankin tänne taannoin) muutamien metrien päästä ja tunsin tähtäyssilmässäni jännän piston. Silmän vieressä poskella oli lehdenohut pieni metallinvärinen hiukkanen, mutta itse silmästä en löytänyt mitään. Erikoista oli se, että kivääri nousi rekyylin voimasta silmän ja kappaleen väliin, tiedä mistä sitten mokoma tullut. Seuraavalla kerralla kyllä on sitten ne lasit ihan päässä asti 8)
Vähän samanlainen pieni pisto tuntui omassakin silmässä vuonna 96 ja siru lähtikin liikkeelle v.03 jonka jälkeen on molemmat silmät leikattu ja parin kuukauden päästä makaan taas pöydällä.Mitäpä tuohon osaisi sanoa ammunnan harrastajille kuin suojatkaa miehet silmänne,samanlaista sairaalakierrettä en suosittele kenellekään.

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”