McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
tämä näkyy monissa jatkosodan aikaisissa dokumenttifilmeissä raskaampia tykkejä vetämässä.varmaan löytyi käyttöä myös sotien jälkeen ihan siviilipuoleltakin-luulisin.
Mainioita laitteita, mutta kohtuu suuren rautapitoisuutensa takia suurin osa romutettiin "nykyaikaisten " traktorien tullessa markkinoille 50luvulla. Telavetureiden kerrotaan olleen vanhojen panssarimisten suosikki sodan jälkeen. Saunajuomaa nauttineet veteraanit veresti muistoja ketjujen kalinalla ja aina ei aineellisilta tuhoiltakaan vältytty. Kylän ainoat hankmot saattoi muuttua romuksi ja aittakin siirtyä paikaltaan...
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
-
- jääk
- Posts: 307
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:24
- Location: lahti.
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
- Attachments
-
- Kuva002(1).jpg
- (69.33 KiB) Downloaded 3143 times
-
- res vänr
- Posts: 840
- Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49
Re:
Esim. P-38 Lightningin Allisonit oli pakokaasu ahtimilla...Garrett wrote:Melko harvinaisia on pakokaasuahtimet olleet -40 luvulla.
Ainoat sotakoneet, joita on mitenkään ahdettu, lienivät nämä tehokkaammat hävittäjät sodan loppupuolella esim. messerschmitt ja kumppanit, tosin nekin mekaanisilla ahtimilla.
GOTT MIT UNS
Re: Re:
Kilpa-autoissa ahtimet oli käytössä jo 1920-luvulla, mutta eiköhän tuo TD 14 tarkoittane pikemminkin track diesel tms. Tulee vaan heitettyä herjaa turhan helposti.High Power wrote:Esim. P-38 Lightningin Allisonit oli pakokaasu ahtimilla...Garrett wrote:Melko harvinaisia on pakokaasuahtimet olleet -40 luvulla.
Ainoat sotakoneet, joita on mitenkään ahdettu, lienivät nämä tehokkaammat hävittäjät sodan loppupuolella esim. messerschmitt ja kumppanit, tosin nekin mekaanisilla ahtimilla.
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
IH huijaa aina noissa mallimerkinnöissään, BTD-6 on yhä samalla 53hv tuottavalla 4,3l nelosmoottorilla. Käyttäjän ohjekirja lojuu tuossa hyllyssä, itse laitetta ei valitettavasti löydy.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Tuo Kormikki ei ole ahdettu vaan ei kumminkaan ihan tavallinen dieselkään! Moottori on sekä
diesel- että ottomoottori. Kuskin paikalta katsottuna moottorin vasemmalla kyljellä on dieselin ruiskupumppu ja ruiskuputket. Oikealla kyljellä taas kaasutin ja virranjakaja sytytysjohtoineen.
Kone käynnistetään bensakäyttöisenä ja ajastaan lämmettyään muutetaan dieselmottoriksi.
Erillistä "penikkaa", bensastarttimoottoria, vanhojen Caterpillarien ja Stalinezien tapaan ei tarvittu. Juutuubissa tuo starttaaminen on esitetty jossain pätkässä muistaakseni nimellä old
International crawler tms.
McCormic T 6:ssa on petroolikäyttöinen ottomoottori, ei diesel, kuulema vähän heikkotehoinen.
Isoja kormikkeja oli raskailla patteristoilla yksi per patteri, niillä kiskottiin tykit asemiin ja pois.
Traktori kuljetettiin yhden vetoauton lavalla, jonne se ajettiin vahvistettuja irtolaitoja myöten.
diesel- että ottomoottori. Kuskin paikalta katsottuna moottorin vasemmalla kyljellä on dieselin ruiskupumppu ja ruiskuputket. Oikealla kyljellä taas kaasutin ja virranjakaja sytytysjohtoineen.
Kone käynnistetään bensakäyttöisenä ja ajastaan lämmettyään muutetaan dieselmottoriksi.
Erillistä "penikkaa", bensastarttimoottoria, vanhojen Caterpillarien ja Stalinezien tapaan ei tarvittu. Juutuubissa tuo starttaaminen on esitetty jossain pätkässä muistaakseni nimellä old
International crawler tms.
McCormic T 6:ssa on petroolikäyttöinen ottomoottori, ei diesel, kuulema vähän heikkotehoinen.
Isoja kormikkeja oli raskailla patteristoilla yksi per patteri, niillä kiskottiin tykit asemiin ja pois.
Traktori kuljetettiin yhden vetoauton lavalla, jonne se ajettiin vahvistettuja irtolaitoja myöten.
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
[quote="Rakuuna"] Kuskin paikalta katsottuna moottorin vasemmalla kyljellä on dieselin ruiskupumppu ja ruiskuputket. Oikealla kyljellä taas kaasutin ja virranjakaja sytytysjohtoineen.
quote]
Kävin eilen tykistömuseossa ja ihmettelin samaa vekotinta pää kallellaan
Ymmärrän että käynnistetään bensalla mutta ihmetyttää miten dieselin puristussuhteen omaava peli toimii bensalla jos se käytetään siten lämpimäksi. Ehkä se pelaa kun moottoria ei kuormiteta
quote]
Kävin eilen tykistömuseossa ja ihmettelin samaa vekotinta pää kallellaan
Ymmärrän että käynnistetään bensalla mutta ihmetyttää miten dieselin puristussuhteen omaava peli toimii bensalla jos se käytetään siten lämpimäksi. Ehkä se pelaa kun moottoria ei kuormiteta
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole