Neljän tunnin Pomo-lakka
Neljän tunnin Pomo-lakka
Palokankaan kirjan mukaan alkuperäinen mallin m/28-30 tukkipinnoite. Onko kellään tietoa lakan koostumuksesta tai siitä, mikä nykyisistä puunkäsittelyaineista olisi tuota lähimpänä? Ilmeisesti jotain tummaa, jähmeää huonekalulakan tapaista? Ei kuitenkaan olle samaa tököttiä kuin venäläisten käyttämä, helposti hilseilevä sellakka?
http://digi-old.lib.helsinki.fi/pienpai ... currPage=1
Tikkurilan maalitehtaalla saattaisivat tietää,mikä on lähinnä samaa lakkaa nykypäivän mallistossa.
Tikkurilan maalitehtaalla saattaisivat tietää,mikä on lähinnä samaa lakkaa nykypäivän mallistossa.
Kiitokset sakolle linkistä ja kuvista. Niinhän se taitaa olla, ettei varsinaisella lakkakerroksella ole kuitenkaan mitään tekemistä sävyn tummuuden kanssa...
Kopaali tarkoittanee kasvien erittämää luonnonhartsia ja samaa ainetta on myös sellakassa. Seuraavan linkin takaa löytyvä "Borma Wachs - Sellakkapulituuri, kova" saattaisi olla sillä suunnalla. Ainakin sana pulituuri kuulostaa hyvältä!
http://www.wanhawiljami.fi/lakat.htm
Itse olen testaillut nuita sellakkahiutaleita, mutta jos ne liuottaa Sinoliin, sellakan kuivuminen käynnistyy välittömästi puupinnalle levityksen jälkeen, ei edes valumia ehdi tasoitella. Täytyykö tukki tunkea pakastimeen ennen operaatiota vai olisiko kenties hitaammin haihtuvaa liuotinta olemassa?
Mahtaako m/28:n ja m/28-30:n koivutukkien pinnoitteissa olla eroja? Kun tuijottelin omaa m/28:n tukkia, huomasin että hihnalenkin reunapeltien päälle lipsahtanut lakka on ainakin hyvin tummaa. Mitähän mahtaa olla?
Kopaali tarkoittanee kasvien erittämää luonnonhartsia ja samaa ainetta on myös sellakassa. Seuraavan linkin takaa löytyvä "Borma Wachs - Sellakkapulituuri, kova" saattaisi olla sillä suunnalla. Ainakin sana pulituuri kuulostaa hyvältä!
http://www.wanhawiljami.fi/lakat.htm
Itse olen testaillut nuita sellakkahiutaleita, mutta jos ne liuottaa Sinoliin, sellakan kuivuminen käynnistyy välittömästi puupinnalle levityksen jälkeen, ei edes valumia ehdi tasoitella. Täytyykö tukki tunkea pakastimeen ennen operaatiota vai olisiko kenties hitaammin haihtuvaa liuotinta olemassa?
Mahtaako m/28:n ja m/28-30:n koivutukkien pinnoitteissa olla eroja? Kun tuijottelin omaa m/28:n tukkia, huomasin että hihnalenkin reunapeltien päälle lipsahtanut lakka on ainakin hyvin tummaa. Mitähän mahtaa olla?
Last edited by CH on Mon May 26, 2008 20:45, edited 1 time in total.
Samaa mieltä. Tässä ensimmäistä sarjaa oleva m/28-30. Sormiuria ja kehyksenviereisiä yläpintoja lukuunottamatta lakkaus on kesinyt pois ja väri myös. Edellisen omistajan pesuoperaatiolla saattaa myös olla vaikutusta. Kaikesta huolimatta näyttäisi siltä, että väriaine on tässä pinnoitteessa nimenomaan lakassa. Petsattu puu ei varmaan vaalenisi vesipesussa paljoakaan...sako92s wrote:Kun taas M/28 kivääreissä käytettiin jotakin hyvin tummaa ainetta tukin käsittelyyn. Alkupään M/28-30 kiväärit on todennäköisesti käsitelty samalla aineella.
Tukki näyttää luonnossa kylläkin punakammalta kuin tuossa kuvassa. Keinovalo...