Onko kukaan testannut noita Riistamaan PPu luoteja? Onko löytynyt hyvä käyntistä Ukko-Pekkaan?
http://www.riistamaa.fi/cat/product_catalog.php?c=59
PPU + M39
Muistaako kukaan löytyykö Qloadista tuo PPU kuulat ! itsenäni kiinnostisi nuo .303 veneenhännät... hinta on vähän niinkuin IHAN toinen kuin Nammo kuulissa !
mutta jos ei löydy Qload löytyykö luotien speksejä googlettamalla ?
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Mä en ole mikään lataus expertti eli mulla ei esim mielenkiinto riitä mihinkään käyntien hakemiseen 0,1 portain mutta havaitsin että omassa M39 kiväärissä just tuo riistamaan ppu 168gr luoti käy tosi hyvin, esim verrattuna aiemmin ampumaani uuteen kaupan Sellior&Bellot paukkuun.
Kaupan paukulla käynti oli suorastaan hukassa n. 20 - 25 cm / 150 m
Nyt tolla 168 gr ppu luodilla N135 ruutia 2,8 g LP 77mm käynti putosi n. 8-10 cm / 150 m.
Nämä tulokset siis makuulta ilman tukea avotähtäimillä..
Eli ainakin pikkasen itse havahduin että jollain panoksella käynti voi oikeasti tosiaan olla likimain tuplasti huonompi. Pystykorva tosin on vähän sellanen että, kun sitä ei niin tosissaan treenaa niin hajontaa tulee omasta takaa ihan riittävästi Voi myös kyllä olla että oma tarkkuus paranee henkisesti kun ei ammu ihan niin raskaskuulaisia potkasevia paukkuja..
Kaupan paukulla käynti oli suorastaan hukassa n. 20 - 25 cm / 150 m
Nyt tolla 168 gr ppu luodilla N135 ruutia 2,8 g LP 77mm käynti putosi n. 8-10 cm / 150 m.
Nämä tulokset siis makuulta ilman tukea avotähtäimillä..
Eli ainakin pikkasen itse havahduin että jollain panoksella käynti voi oikeasti tosiaan olla likimain tuplasti huonompi. Pystykorva tosin on vähän sellanen että, kun sitä ei niin tosissaan treenaa niin hajontaa tulee omasta takaa ihan riittävästi Voi myös kyllä olla että oma tarkkuus paranee henkisesti kun ei ammu ihan niin raskaskuulaisia potkasevia paukkuja..
Tämä voisi olla käypänen http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=310
Halkaisija voisi olla melko hyvä. Löytyy 12.3g , 11.8g ja 9.7 g
Halkaisija voisi olla melko hyvä. Löytyy 12.3g , 11.8g ja 9.7 g
- Ukko-Pekka
- erikmest
Saattaa olla aika tyhmä kysymys mutta minua on tälläinen asia jäänyt vaivaamaan; voiko kaikilla Mosin Naganteilla ampua turvallisesti (tai niin ettei piippu tarpeettoman pahasti kulu) .303 luodilla ladattuja patruunoita? Kun eikös joissain mosineissa ollut tiukempi piippu kuin toisissa?
Anteeksi jos kysymys oli liian tyhmä
Anteeksi jos kysymys oli liian tyhmä
Vähän huono olen vastaamaan kun en tunne PPU speksejä, eikös tuo PPU ole jokin Serbialainen paukkutehdas ?
esim. D166 luotihan on 7,87 mm ja 7,62x53R isokaliberi on 7,85 mm kun venäläisen 7,62x54R isokaliberi on 7,92 mm kuten 7,62x39 rynnäkkökiväärin, samoin on .303 Brit.
Oma mielipiteeni on että kyllä 7,62x53R kiväärillä voi ampua huoletta 7,92 luotia, jos se on kupari ja lyijy ytimellä, tosin vaippa kuparia jää enemmin piippuun, rautaydin luoteja en itse ainakaan harrastaisi.
Itse olen harjoituslaukaksina ampunut rynnäkkökiväärin S405 7,91 mm luotia harjoituskäytössä, enkä nyt ihan heti usko että näillä ampumamäärillä luodin koosta on haittaa, tosin se on eri asia missä kiväärissä se toimii, ainakaan yksi m28-30 ei toimi tuolla luodilla, toista en ole kokeillut. Aseitani ei ole tulkattu, vaan tuupattu ihan tuntumalla, tietysti ruudin kanssa kannattaa olla varuillaan !
no palataan tuohon PPU luotiin, luodin speksit jos saisi voisi etsiä hyvä ruutimäärä ensin laskemalla ja kokeilemalla... Itse ainakin katson Qload ohjelmalla mahdolliset paineet aina kun lataan jotakin ennen lataamatonta latausta !
- j o n i -
esim. D166 luotihan on 7,87 mm ja 7,62x53R isokaliberi on 7,85 mm kun venäläisen 7,62x54R isokaliberi on 7,92 mm kuten 7,62x39 rynnäkkökiväärin, samoin on .303 Brit.
Oma mielipiteeni on että kyllä 7,62x53R kiväärillä voi ampua huoletta 7,92 luotia, jos se on kupari ja lyijy ytimellä, tosin vaippa kuparia jää enemmin piippuun, rautaydin luoteja en itse ainakaan harrastaisi.
Itse olen harjoituslaukaksina ampunut rynnäkkökiväärin S405 7,91 mm luotia harjoituskäytössä, enkä nyt ihan heti usko että näillä ampumamäärillä luodin koosta on haittaa, tosin se on eri asia missä kiväärissä se toimii, ainakaan yksi m28-30 ei toimi tuolla luodilla, toista en ole kokeillut. Aseitani ei ole tulkattu, vaan tuupattu ihan tuntumalla, tietysti ruudin kanssa kannattaa olla varuillaan !
no palataan tuohon PPU luotiin, luodin speksit jos saisi voisi etsiä hyvä ruutimäärä ensin laskemalla ja kokeilemalla... Itse ainakin katson Qload ohjelmalla mahdolliset paineet aina kun lataan jotakin ennen lataamatonta latausta !
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Uusimmassa versiossa on. Pistä yv:ä jos arvoja tarviit.Rokka wrote:Muistaako kukaan löytyykö Qloadista tuo PPU kuulat ! itsenäni kiinnostisi nuo .303 veneenhännät... hinta on vähän niinkuin IHAN toinen kuin Nammo kuulissa !
- j o n i -
/Antti