KIVARI M-15 A4

Keskustelua kivääreistä ja varusteista - myös pienoiskivääreistä
G3
sotvm6
sotvm6

Post by G3 »

Wittmann wrote:Kyllä se puolivalmiina toimii. Jos sra:ssa haluaa olla keskikastin yläpuolella, niin sille aseelle on tehtävä jotain. Vakio arska ei vaan ole riittävän hyvä, koska eväitä on parempaakin. No virityksen varjopuolet tulee yleensä kantapäänkautta.
Jep, ymmärrän tuon virittelyn tarpeen esim. SRA aseessa koska sehän on pitkälti vain urheilua.

Olen samaa mieltä AK miehien kanssa siitä että AK on älyttömän toimintavarma, se toimii kuin junan vessa, mutta on myös yhtä epämiellyttävä käyttää ja yhtä huonosti varusteltavissa lisävarusteilla.

Boreas wrote:Huoltovapaaksi? Ei kai nyt ihan sentään.
Kyllä näin oli, eli kun ensimmäiset aseet vietnamiin toimitettiin niin niitä minun tietoni mukaa mainostettiin huoltovapaina, joten niiden mukana ei toimitettu puhdistusvälineitä(näin olen kuullut).
Sitten kuulemma patruunoiden ruuti oli epäsopivaa vietnamin kuumaan ja kosteaan ilmastoon joten ase likaantui pahemmin(näin olen kuullut).
In a world of compromise, some don´t.

WE CON THE WORLD

TeeJii
erikmest
erikmest

Post by TeeJii »

Ennen Vietnamin sotaa aseet toimivat testeissä varsin mallikelpoisesti ja siitä syntyi kuva lähestulkoon huoltovapaasta tai ainakin varsin varmatoimisesta aseesta. Ennen varsinaiseen tuotantoon tuloa patruunoiden ruuti vaihdettiin tekemättä suurempia kokeita ja tulokset tulivat ilmi karulla tavalla vasta niiden ollessa käytössä.

Boreas
kers
kers

Post by Boreas »

G3 wrote:
Kyllä näin oli, eli kun ensimmäiset aseet vietnamiin toimitettiin niin niitä minun tietoni mukaa mainostettiin huoltovapaina, joten niiden mukana ei toimitettu puhdistusvälineitä(näin olen kuullut).
Vaikea ottaa kantaa n. puolen vuosisadan aikaisiin tapahtumiin. Minulla on kokemusta arskoista vain "urheiluammunnan" puolelta. Ei kai kukaan voi olla oikeasti sitä mieltä että ase voi olla huoltovapaa (puhdistus/osien vaihto laukausten myötä) ? Vai.. :miettii: Ehkäpä markkinointimiesten puheissa.

J
luutn
luutn

Post by J »

Boreas wrote:
Wittmann wrote:
Mikä on sitten arskan oikea huolto, kun huomioidaan, että se on suunniteltu huoltovapaaksi aseeksi??
Huoltovapaaksi? Ei kai nyt ihan sentään. Ihan peruspuhdistuksella ja huollolla saa ihmeitä aikaan. Voiteluun käytetään hyviä öljyjä. (rypsiöljy tai CRC ei ole hyvä öljy siihen hommaan).

Nallit kurkkaa Sakoista juuri nopean ruudin takia.
Kyllä Crc:n aseöljy hyvä on. Oon myös moottoriöljyä käyttäny kun se on suunniteltu voitelemaan ja keräämään likaa itseensä.

chetlanen
kapt
kapt

Post by chetlanen »

kuka halua osta? voin Myydää :(
Image
"...И вот ты лежишь ночью в зоне, и хабар рядом, и неизвестно, то-ли он просто лежит, то-ли тихо тебя убивает..." ("Пикник на обочине" - А. и Б.Стругацкие)

Boreas
kers
kers

Post by Boreas »

Siis ase poistaa hylsyn mutta ei vie uutta patruunaa sisään? Ase puhdistettu ja öljytty hyvin ja sillä on ammuttu muutakin kun Wolfia?

Puhdistus esim. tämän ohjeen mukaan http://www.westcoasttraining.com/OperatorMaint.pdf

Kenen valmistama ase on? Onko se .223 Rem vai 5,56 NATO pesityksellä?

jaska
maj
maj

Post by jaska »

No niinhän se menee että ar on käyttömukavuudeltaan aika paljon AK.ta edellä ja myös tarkempi
,mutta AK.ta toimintavarmempaa asetta saa hakea.AK.n toimintavarmuus johtuu paljolti samasta asiasta mikä tekee siitä huonommin käyttäytyvän ampumisessa eli liikkuvat osat ovat suhteellisen painavat ja aiheuttavat liikkuessaan melkoista heiluntaa.

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

chetlanen wrote:kuka halua osta? voin Myydää :(
En tiedä, miten rajan siltäpuolelta voi ostaa. 40-luvun alun jälkeen ei varmaan paljoa yksityistä hankintaa ole tehty :lol:
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

jaska wrote:No niinhän se menee että ar on käyttömukavuudeltaan aika paljon AK.ta edellä ja myös tarkempi
,mutta AK.ta toimintavarmempaa asetta saa hakea.AK.n toimintavarmuus johtuu paljolti samasta asiasta mikä tekee siitä huonommin käyttäytyvän ampumisessa eli liikkuvat osat ovat suhteellisen painavat ja aiheuttavat liikkuessaan melkoista heiluntaa.
Ak:n perusongelma on lyhyt tähtäinväli. Kotimaassa sitä yritettiin parantaa heikoin tuloksin. Ase pitää pystyä purkaan ja kasaan ilman kohdistusta.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Toiminta varmuuden tähden arska kannattaa levittää joka ammunnan tähden ja kaasupilliin öljyö, samaten luistin hanhenkaulaan (caskey) ja lukon takapään puhdistus. Mä käytän CRC:n aseöljyä, koska se irrottaa kivasti ruutikakan.

Mä käytin wolffia, kun halvalla sain suuremman erän. Patruuna pelaa hyvin ja on suht tarkka. Tosin erässä voi olla käsittämätömiä heittoja. Mutta 150m ja tupla-A ei ole ongelma

Wolffin varjopuoli on se että se likaa aseen (vrt vietnam) ja jos huolto unohtuu , niin se kakka jymähtää. Kannattaa heti kotiin lähdessä kannattaa luistin reijistä töräyttää spray öljyt sisään.

Mulla oli kokeessa S&B:n bulkkia ja se ei sotke läheskään yhtä paljon asetta. Menen huomenna kisoihin ja ammun S&B:llä. Katsotaan miten äijän käy.
Nra of Finland

chetlanen
kapt
kapt

Post by chetlanen »

Boreas wrote:Siis ase poistaa hylsyn mutta ei vie uutta patruunaa sisään? Ase puhdistettu ja öljytty hyvin ja sillä on ammuttu muutakin kun Wolfia?

Puhdistus esim. tämän ohjeen mukaan http://www.westcoasttraining.com/OperatorMaint.pdf

Kenen valmistama ase on? Onko se .223 Rem vai 5,56 NATO pesityksellä?
kylla poistaa hylsyn mutta ei vie uutta patruunaa sisään.

Kenen valmistama en tiedan.
Image
"...И вот ты лежишь ночью в зоне, и хабар рядом, и неизвестно, то-ли он просто лежит, то-ли тихо тебя убивает..." ("Пикник на обочине" - А. и Б.Стругацкие)

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Siis toimii vaan käsivirityksellä??? Sulla ei käy lukko tarpeeksi takana, joten se kaipaa lisää kaasua. Oletko ihan varma, että kaasupilli on puhdas??? Laita reilusti öljyä kaasu pilliin ja anna sen vaikuttaa. Onko aseeseen vaihdettu osia???
Nra of Finland

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

Mahdollisia syitä:
Liian löysiä patruunoita, kaasuputki tukossa tai jopa irti, kaasuportti väärässä paikassa/asennossa (peittää kaasureikää liikaa), caskey löysällä, luisti ahdistaa jotenkin runkoon, ase likainen, lippaassa vikaa, vääränlainen bufferi. Mitähän näitä vielä on nähty :miettii: Esim. väärinpäin laitettu (joku) jousi laukaisukoneistossa voi myös olla syynä.

Tästähän voimme todeta, että Arskassa on liikaa osia, ainakin sellaisia, joita käyttäjä pääsee säätelemään :(
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Mäkin epäilen liian painavaa bufferia, mutta katsotaan mitä toveri vastaa sille tehdyksi.

Kaasupilli on helppo kokeilla. Laittaa sormen patruunapesään ja puhaltaa piippuun. MIELUMMIN lataamattomalla aseella ja vaikka koko yläkerta irti :lol:
Nra of Finland

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Huoleton G3 :en omistaja hymyilee...
Mahdollisia syitä:
Laittaa sormen patruunapesään ja puhaltaa piippuun
Si vis pacem, parabellum...
Image

Post Reply

Return to “Kiväärit”