Ja normaali luotikin kun paukahtaa puuhun osuessaan aikas kovasti
Räjähtävä luoti ?
- Pikku-Berliini
- sotvm2

- Posts: 625
- Joined: Mon May 12, 2008 22:55
- Location: Ala-Lappi
Räjähtävä luoti ?
Räjähtävä luoti ? Onko Puna-armeija niitä todella käyttänyt, niin paljon kuin kirjoissa puhutaan. Kielletty oli mutta, ajatellaan tekokustannuksia niin epäilen.
Ja normaali luotikin kun paukahtaa puuhun osuessaan aikas kovasti
Ja normaali luotikin kun paukahtaa puuhun osuessaan aikas kovasti
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
- greendevil
- sotvm1

- Posts: 677
- Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
- Location: TST-kenttä
ju
kovassa käytössä olivat..
-
Juha Tompuri
- jvmaj

- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
ZaRa

http://www.guns.connect.fi/gow/hayha.html
http://www.guns.connect.fi/gow/QA15.html
Kerätty Helsingin kaduilta Talvisodassa:

t: Sven

http://www.guns.connect.fi/gow/hayha.html
http://www.guns.connect.fi/gow/QA15.html
Kerätty Helsingin kaduilta Talvisodassa:

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
- Pikku-Berliini
- sotvm2

- Posts: 625
- Joined: Mon May 12, 2008 22:55
- Location: Ala-Lappi
SECTIONAL DRAWING OF SOVIET-RUSSIAN 7.62 MM ZaRa-BULLET
1: Explosive charge
2: Priming (& booster) charge(s)
3: Copper alloy priming capsule
4: Safety sleeve, brass
5: Striker, steel
6: Striker capsule, "bimetal"
7: Striker support plate, brass
8: Striker capsule cover, "bimetal"
9: Bullet's jacket, "bimetal"
10: Lead core/ sheath; extends to the charge (1).
Tuolla hinnalla voitiin tehdä ainakin n: 600-1000 normipatruunaa. Ampuivatko vanhoja varastoja poies, tuskin resurssit riittivät jatko-sotaan.
1: Explosive charge
2: Priming (& booster) charge(s)
3: Copper alloy priming capsule
4: Safety sleeve, brass
5: Striker, steel
6: Striker capsule, "bimetal"
7: Striker support plate, brass
8: Striker capsule cover, "bimetal"
9: Bullet's jacket, "bimetal"
10: Lead core/ sheath; extends to the charge (1).
Tuolla hinnalla voitiin tehdä ainakin n: 600-1000 normipatruunaa. Ampuivatko vanhoja varastoja poies, tuskin resurssit riittivät jatko-sotaan.
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
-
Väbä
- Polarfuchs
- sotvm1

- Posts: 721
- Joined: Wed Nov 21, 2007 22:19
- Location: Itä-Uusimaa
Re: Räjähtävä luoti ?
Pitäisin huomionarvoisena sitä, että kaikki alle 400 g painavat räjähtävät ammukset on kielletty Pietarin julistuksessa vuonna 1868. Yhtä kiellettyä on siis käyttää 20 mm sirpalekranaatteja lentokoneita vastaan, kuin ampua räjähtävillä luodeilla vihollisen jalkaväkeä.Pikku-Berliini wrote:Räjähtävä luoti ? Onko Puna-armeija niitä todella käyttänyt, niin paljon kuin kirjoissa puhutaan. Kielletty oli mutta, ajatellaan tekokustannuksia niin epäilen.![]()
Ja normaali luotikin kun paukahtaa puuhun osuessaan aikas kovasti
Tykkikaliiperi 37 mm muodostui juuri sen takia, että se oli pienin kaliiperi, jolle voitiin järkevästi valmistaa yli 400 g:n painoisia kranaatteja. Näin siis 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun aivan alkuvuosina. Viimeistään ensimmäisessä maailmansodassa oli käytössä 20-30 mm sirpalekranaatteja, jotka eivät painaneet lähimainkaan 400 grammaa.
Kansainvälinen tapaoikeus on muokannut Pietarin julisuksen sisältämää oikeusnormia joidenkin minulle toistaiseksi tuntemattomien mekanismien avulla sellaiseksi, että sirpalekranaatti - olkoon se kuinka kevyt hyvänsä - on OK, mutta räjähtävä luoti ei.
- Pikku-Berliini
- sotvm2

- Posts: 625
- Joined: Mon May 12, 2008 22:55
- Location: Ala-Lappi
Kuinkahan nuo jos ovat 7,62 ovat joutuneet Helsingin kaduille, onko lentokoneissa ollut nuinkin pienikaliiberisia aseita.Sven Tuuva wrote:ZaRa
Kerätty Helsingin kaduilta Talvisodassa:
t: Sven
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.






