Lentävän henkilöstön menetykset Talvisodassa.

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Haudankaivaja

Lentävän henkilöstön menetykset Talvisodassa.

Post by Haudankaivaja »

Talvisodassa Suomen ilmavoimat aiheutti yhdessä ilmatorjunnan kanssa Neuvostoliitolle lähes 600 lentokoneen menetykset. Suomalaisia lentokoneita tuhoutui Talvisodassa 62 kpl.

Suomalaisilta 63 lentävään henkilöstöön kuuluvaa sai surmansa Talvisodassa. Tarkoittaako tämä käytännössä siis sitä, että joka ainoa lentäjä kuoli noista suomalaisten menettämistä lentokoneista, vai mistä tuo luku 63 kuollutta tulee?

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Sotatieteen laitoksen toimittama Talvisodan historia 4 kertoo seuraavaa:
"Lentoyksiköissä kaatui tai katosi 41 upseeria, 33 aliupseeria ja yksi miehistöön kuuluva, yhteensä 75 miestä, ja haavoittui tai vammautui (l. onnettumuudet) yhteensä 26 miestä. Lentokoneita ilmavoimat menettivät 62, muun muassa 11 FR-, 17 GL-, 7 FK-, 5 RI- ja 12 BL-konetta. Lukuihin sisältyvät ulkomaalaisten vapaaehtoisten sekä lento-onnettomuuksien tappiot."
Mukana tappioluvuissa on siis esimerkiksi lento-onnettomuuksissa vammautuneet ja kaatuneet, kuten myös kadonneet lentäjät/lentohenkilöstö.
Tuhoutuneista koneista vain 47 oli vihollisen lentokoneiden ja ilmatorjunnan pudottamaa, loppujen tuhoutuessa onnettomuuksissa.
Lentokenttien pommituksissa kaatui kolme suomalaslentäjää.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Post by Tulenjohtomies »

Esimerkiksi Komendantin lainauksessa,FK,RI ja BL koneissa oli 2-3 hengen miehistö

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Pitää muistaa myös Talvisodan vapaaehtoiset lentäjät jotka kuolivat vakaumuksensa puolesta, kuten tanskalainen Nils Rasmussen, joka porautui Fokkerin kanssa jäästä läpi.

Ps. kuka muistaa yhden epäluotettavan vapaaehtoisen, joka lensi Fiatin suoraan siirtolennolta NL:n lentotukikohtaan?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Sturmmann wrote:Ps. kuka muistaa yhden epäluotettavan vapaaehtoisen, joka lensi Fiatin suoraan siirtolennolta NL:n lentotukikohtaan?
Taitaa olla huhupuhetta, lentäjä oli Unkarilainen vapaaehtoinen Vilmos (Wilhelm) Békássy, joka ilmeisesti kompassivirheen takia eksyi ja katosi Suomenlahdelle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_ ... Winter_War

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Post by Tulenjohtomies »

Ylämaalla...

Image

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Jaakko Hyvönen, Kohtalokkaat lennot 1939-1944":
Koneen pommitettua vihollisen joukkoja Viipurinlahdella, kävivät hävittäjät sen kimppuun paluulennolla. Sopenlehto ja Tani saivat luultavasti surmansa niiden tulituksessa. Piponius hyppäsi laskuvarjolla, mutta joutui hävittäjien uhriksi varjon varassa ollessaan
...että sillen...

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Post by Tulenjohtomies »

Tästä alasampumisesta on parikin versiota. :?
Ruokolahden kirkolla talvisodassa kaatuneiden sankarihautoja...

Image

Image

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Fiat siirtolennolla tapahtui onnettomuus. samoin Hurricane siirtolennolla Englannista Norjan kautta Suomeen tapahtui koneen menetykseen johtanut onnettomuus.
Yksi suomalainen kone- ja lentäjämenetys tulee myö suomalaisen IT:n kontolle. Tietoja löytyy Joppe Karhusen kirjoista.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Sven Tuuva wrote: Taitaa olla huhupuhetta, lentäjä oli Unkarilainen vapaaehtoinen Vilmos (Wilhelm) Békássy, joka ilmeisesti kompassivirheen takia eksyi ja katosi Suomenlahdelle.
t: Sven
Olenkohan nähnyt valokuvan jossa Fiat olisi ollut 1940 puna-armeijan hallussa? En ole 100-varma asiasta, mutta sellainen tunne on?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Sven Tuuva wrote:
Sturmmann wrote:Ps. kuka muistaa yhden epäluotettavan vapaaehtoisen, joka lensi Fiatin suoraan siirtolennolta NL:n lentotukikohtaan?
Taitaa olla huhupuhetta, lentäjä oli Unkarilainen vapaaehtoinen Vilmos (Wilhelm) Békássy, joka ilmeisesti kompassivirheen takia eksyi ja katosi Suomenlahdelle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_ ... Winter_War

t: Sven
Samoilla linjoilla olen Svenin kanssa, tämän vielä kokemattoman unkarilaislentäjän kohtalona oli kaikkein todennäköisimmin kadota lumimyrskyssä jossain Ahvenanmerellä.
"On 8 February 1940 the Hungarian volunteers 2nd Ltn Vilmos Békássy and Ltn Mátyás Pirity was to ferry Fiat G.50-fighters from Västerås, Sweden, to Turku together with Ltn Kauko Linnamaa. Békássy was flying FA-7 and Pirity FA-3. Linnamaa’s aircraft didn’t start and the two Hungarians took off alone at 14:45. It was snowing heavily and Pirity lost contact of Békássy’s Fiat, which had dropped behind, and turned back. Békássy didn’t have any blind-flying experience or experience of formation flying; he didn’t even have a map. He was last seen above Svenska Högarna flying east.
At the time Békássy was suspected of having defected to Paldiski though now it is known that the range of G.50 would not have been enough to reach Estonia (occupied by Soviet Union). Békássy had flown in the Spanish Civil War."
Reservin vänrikki Békássyn ohjaama kone ei siis olisi voinut päästä Viron rannikolle saakka, mm. polttoaineen riittämättömyyden, suunnistusvälineiden puuttumisen, kokemattomuuden ja vallinneen lumimyrskyn vuoksi.
Edes hänen kanssaan samalla siirtymälennolla ollut kokeneempi lentäjä ltn Mátyás Pirity ei kyennyt Ahvenanmeren ylitykseen, vaan kääntyi koneensa kanssa takaisin Ruotsiin kadotettuaan lentäjäkollegansa koneen Ahvenanmerellä vallinneen lumimyrskyn johdosta silmistään.
Jos puolestaan jollain aivan täysin käsittämättömällä ihmeellä Békássy olisikin onnistunut kaikista olosuhteista huolimattakin tuollaisessa todella uskomattomassa "loikkauksessa", oltaisiin siitä takuuvarmasti kuultu lukuisin juhlafanfaarein talvisodanaikaisessa neuvostopropagandassa. Venäjällä aiheesta kerrotaan kuitenkin tuota aivan samaa tarinaa kyseisen kokemattoman Fiat-lentäjän eksymisestä ja katoamisesta lumimyrskyssä, kuten esim. tämän venäläissivuston alaviidenneksessä:
http://www.airwar.ru/history/locwar/eur ... nmark.html


Image
Vilmos Békássy

Mahtaisikohan siis vähitellen jo alkaa olla tämän vapaaehtoisen unkarilaisherran maineen puhdistamisen paikka...? :miettii:
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Mangrove
sotvm4
sotvm4
Posts: 509
Joined: Sat Apr 19, 2008 22:33

Post by Mangrove »

Sturmmann wrote: Olenkohan nähnyt valokuvan jossa Fiat olisi ollut 1940 puna-armeijan hallussa? En ole 100-varma asiasta, mutta sellainen tunne on?
Jatkosodan ajalta löytyy neuvostoliittolainen propagandakuva jossa suomalainen lentäjä on kuvattu alasammutun Fiatin vierestä "antautumassa".

Martti

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Martti Kujansuu wrote:Jatkosodan ajalta löytyy neuvostoliittolainen propagandakuva jossa suomalainen lentäjä on kuvattu alasammutun Fiatin vierestä "antautumassa".
Vänrikki T A Piiparinen ja FA-14.
It ampui alas 11. 6. 1942 Lempaalanjärven seutuvilla.
Kuva kirjasta Suomi Sodassa Talvi- ja Jatkosodan tärkeät päivät.

Image

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
TeeJii
erikmest
erikmest
Posts: 358
Joined: Sun Jul 08, 2007 19:01

Post by TeeJii »

Miten Piipariselle kävi sotavankeudessa?

Jäi epäilemättä kiinni melko nopeasti alasampumisen jälkeen kun on koneen lähellä otettu kuva?

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

TeeJii wrote:Jäi epäilemättä kiinni melko nopeasti alasampumisen jälkeen kun on koneen lähellä otettu kuva?
Ovat Vanjat kaiketi kuljettaneet kiinniottamansa pilotin aivan erikseen vielä poseeraamaan pudonneen koneensa viereen. Tuskinpa on aivan noin koneen luokse laskeutunut laskuvarjolla, ja aikamoinen hurjapää on ollut, jos tuohon ryteikköön on meinannut tehdä hätälaskua (ja aika Hannu Hanhi, jos noin ehjänä olisi sitten sellaiseta selvinnyt).
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”