Matalalennoista
Moderator: Juha Tompuri
Matalalennoista
(T-14282/7)
ILMAVOIMIEN ESIKUNTA
YE-osasto
12.6.1943
№ 2339/Ye.3/21.sal.
Koskee: matalalentoja turkistarhojen yli.
Liittyy: Härköpohjan Turkistarhan omistajan tekemään ilmoitukseen ja Ilmav. kom:n vv. 1940-41 asiasta antamiin kirjelmiin.
Huolimatta siitä, että olen jo aikaisemmin v. 1940 antamallani kirjelmällä kieltänyt matalalennot Ilmavoimien tiedoksi annettujen turkistarhojen yli, ovat joukko-osastot toistuvasti antamani kieltoa rikkoen lennoillaan aiheuttaneet kettutarhojen omistajille tuntuvia vahinkoja harjoitus- ja matkalentojensa yhteydessä. Päijänteen Ristiselän rannalla sijaitsevassa Härköpohjan turkistarhassa esim. 25.5.40 suoritettu matalalento paikan yli aiheutti sen, että eräs emoista söi 5 penikkaansa, joista kolme oli platinakettuja.
Maamme turkistarhanhoito elää nykyisessä poikeuksellisissa oloissa erittäin vaikeata aikaa, eikä pieni, edes keskikokoinenkaan tarha yleensä voi kestää niinkin suuria vahinkoa kuin se, joka Märkäpohjan tarhaa e.m. lennon johdosta kohtasi. Turkintarhojen omistajista täytyy tuntua toivottomalta harjoittaa mitään turkistarhausta Ilmavoimien aiheuttamien vahinkojen yhä jatkuessa, eikä ole ihmeteltävää se, että he sota-ajasta ja sen siviileillekin asettamista vaatimuksisat huolimatta katsovat olevansa pakoitettuja anomaan Valtiolta korvausta lentäjien tarhoilleen aiheuttamista vahingoista.
Vahinkojen voidessa vastekin nousta huomattaviin summiin, käsken k.o. komentajia uudelleen huolehtimaan siitä, että sijaintinsa puolesta tunnettuja turkistarhoja lennoilla mahdollisuuksien mukaan vältetään, samoinkuin yleensäkin on vältettävä aiheetonta matalalentoa alueilla, joilla k.o. tarhoja enemmän on. Varsinaiset koulutuksen vaatimat matalalentoharjoitukset on reittinsä puolesta suunniteltava huomioonottamalla alueella sijaitsevat turkistarhat. Lentävän henkilöstön nähtävänä on pidettävä kartta, johon oheisessa liitteessä mainitut turkistarhat on selvästi merkitty.
Ilmavoimien komentaja
Kenraaliluutnantti J. F. Lundqvist
Ye.osaston päällikkö
Everstiluutnantti R. Pajari
ILMAVOIMIEN ESIKUNTA
YE-osasto
12.6.1943
№ 2339/Ye.3/21.sal.
Koskee: matalalentoja turkistarhojen yli.
Liittyy: Härköpohjan Turkistarhan omistajan tekemään ilmoitukseen ja Ilmav. kom:n vv. 1940-41 asiasta antamiin kirjelmiin.
Huolimatta siitä, että olen jo aikaisemmin v. 1940 antamallani kirjelmällä kieltänyt matalalennot Ilmavoimien tiedoksi annettujen turkistarhojen yli, ovat joukko-osastot toistuvasti antamani kieltoa rikkoen lennoillaan aiheuttaneet kettutarhojen omistajille tuntuvia vahinkoja harjoitus- ja matkalentojensa yhteydessä. Päijänteen Ristiselän rannalla sijaitsevassa Härköpohjan turkistarhassa esim. 25.5.40 suoritettu matalalento paikan yli aiheutti sen, että eräs emoista söi 5 penikkaansa, joista kolme oli platinakettuja.
Maamme turkistarhanhoito elää nykyisessä poikeuksellisissa oloissa erittäin vaikeata aikaa, eikä pieni, edes keskikokoinenkaan tarha yleensä voi kestää niinkin suuria vahinkoa kuin se, joka Märkäpohjan tarhaa e.m. lennon johdosta kohtasi. Turkintarhojen omistajista täytyy tuntua toivottomalta harjoittaa mitään turkistarhausta Ilmavoimien aiheuttamien vahinkojen yhä jatkuessa, eikä ole ihmeteltävää se, että he sota-ajasta ja sen siviileillekin asettamista vaatimuksisat huolimatta katsovat olevansa pakoitettuja anomaan Valtiolta korvausta lentäjien tarhoilleen aiheuttamista vahingoista.
Vahinkojen voidessa vastekin nousta huomattaviin summiin, käsken k.o. komentajia uudelleen huolehtimaan siitä, että sijaintinsa puolesta tunnettuja turkistarhoja lennoilla mahdollisuuksien mukaan vältetään, samoinkuin yleensäkin on vältettävä aiheetonta matalalentoa alueilla, joilla k.o. tarhoja enemmän on. Varsinaiset koulutuksen vaatimat matalalentoharjoitukset on reittinsä puolesta suunniteltava huomioonottamalla alueella sijaitsevat turkistarhat. Lentävän henkilöstön nähtävänä on pidettävä kartta, johon oheisessa liitteessä mainitut turkistarhat on selvästi merkitty.
Ilmavoimien komentaja
Kenraaliluutnantti J. F. Lundqvist
Ye.osaston päällikkö
Everstiluutnantti R. Pajari
- erkkistyrox
- korpr
- Posts: 61
- Joined: Thu Nov 22, 2007 18:03
- Location: Temppelikylän Ampujat
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Toisten elinkeinojen tahallinen häiritsemisessä on tosiaankin yhtäläisyyksiä nykypäivään.erkkistyrox wrote:Ne kettutytöt
Taitaa nykyäänkin ne vähät turkistarhamme olla matalalentokieltoaluetta.
Harvinaisen järkevä kannaotto niinkin epäpätevältä henkilöltä kuin silloinen Ilmavoimiemme Komentajamme oli.
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
No ei nyt aivan täysin - ei vaan tainnut paljoakaan ymmärtää uudesta aselajistaan.Canet wrote:Ei kai se Lunkka täysin kyvytön voinut olla, vaikka ei sitä juuri missään näy/kuulu kehuttavan.
Mistähän se muuten johtui, että noita (anteeksi vaan kaikki asianosaiset) tykkimiehiä valittiin aika useisiin tärkeisiin, ohitse oman koulutuksen, tehtäviin, kuten esim myös laivaston komentajaksi?
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
kyllä olen ymmärtänyt hyvin vahvasti, että Lunkka ei ollut kovinkaan fiksu. Oli kysynyt Jatkosodan lopulla päämajasta, että uskaltaisikohan vielä pommittaa venäläisten lentokentillä olevia koneita. Nihtilä oli tuohtuneena vastanut, että sodassa kuuluukin pommittaa vihollista.Canet wrote:Ei kai se Lunkka täysin kyvytön voinut olla, vaikka ei sitä juuri missään näy/kuulu kehuttavan.
Lunkka käänsi kelkkansa sodan jälkeen. Raha-asiat hänellä oli siviilissä totaalisesti sekaisin, kun taloudellinen konkurssi oli kait täydellinen.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Jääkäriporukasta nuo tykkijullit olivat saaneet parhaimman teknillisen peruskoulutuksen. Osalla oli jo siviilissä teknillistä koulua ja töitä takana. Lunkka taisi olla näitä italialaisen koulukunnan miehiä suuressa pommariuskossa, siksi hankittiin Blennuja, vaikka viisaampi olisi ollut ne rahat pistää torjuntahävittäjiin.
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Tuo on taas hiukan sitä stereotypisointia - onpa sitä koulutusta saanutta väkeä toki muissakin aselajeissa - , mutta täysin totta on se, että mahdolliset muut erityiset koulutukset, kokemukset ja meriitit vaikuttivat ja vaikuttavat kunkin herran tehtäviin ja toimenkuviin.smokeball wrote:Jääkäriporukasta nuo tykkijullit olivat saaneet parhaimman teknillisen peruskoulutuksen. Osalla oli jo siviilissä teknillistä koulua ja töitä takana.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Ilmavoimien entinen komentaja, kenraliluutnantti Heikki Nikunen
http://www.apali.fi/kauppa/product_details.php?p=13
t: Sven
kirjassaan wrote:Jarl Frithiof Lundqvist joutui Ilmavoimien komentajana tehtävään, johon hänen koulutuksensa ja henkilökohtaiset ominaisuutensa eivät antaneet riittäviä valmiuksia
http://www.apali.fi/kauppa/product_details.php?p=13
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"