Armeijan varusteet -60 ja -80 luvulla
Re: Armeijan varusteet -60 ja -80 luvulla
Aika erikoinen toi Stenin historia. Vuoroin ampumakiellossa ja vuoroin ei. Mä olen ampunut stenillä 89. Ei mikään maailmaa mullistava kokemus.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Tämä onkin herättänyt monesti mielenkiintoista keskustelua. Olen kyllä kuullut että tämä valkoinen paita tunnettaisiin myös peltipaitana, itse olen oppinut tuntemaan peltipaitana sen harmaan version... Oliko tämä valkoinen samaa mallia kuin sota-aikanakin? Missä vaiheessa tuo harmaa paita muuten tuli ja mikä on sen virallinen nimitys?Canet wrote:Alla oli valkoinen puuvillapaita eli peltipaita.
Putosin kärryiltä. Siis onko muka Vammas tehnyt rynkkyjä?Canet wrote: Saapumiserä I/78 oli ensimmäinen joka rantapyssyssä sai rynkyt, ne olivat tuliteriä kotimaisia, Vammaksen ????tekemiä. Missä lienet 303988??
- Komendantti
- komendantti
Vammas on kai tehnyt jonkun varhaisen rk:n prototyypin M 1962 (oikein?), mutta varsinaiseen tuotantoon ryhtyivät heti alkuun Valmet ja myöhemmin Sako.Väbä wrote:Putosin kärryiltä. Siis onko muka Vammas tehnyt rynkkyjä?
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Vammas yritti aikamoneen muuhunkin Uiton projektiin mukaan 60-70 luvulla midaksen otteella.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Valkoisesta peltipaidasta - kyllä se oli sitä sota-ajan mallia vastaava, eli napitus keskellä peltinapein. Nappilistan alapäässä leima. Sikäli kun tiedän tämä olisi se alkuperäinen peltipaita. Oli meillä lomavarustuksessa sellainen harmaa - ja ryhmyriaikana niitä sai käyttää palveluksessakin. Rättimikko jakeli meille santsareille hyvää hyvyyttään tuliteriä harmaita paitoja - siinä se käsite "peltipaita" sitten lopullisesti valkeni..
Lomavarustuksessa oli kesäkäyttöön harmaa t-paita, jossa oli rinnassa tornilogo, vaikka ei sitä kyllä paljaaltaan saanut käyttää. Olikohan tämä suhteellisen lyhytikäinen varusesine?
Siitä rynkyn valmistajasta on jäänyt tuollainen muistikuva, muistini laita kyllä on vähän niin ja näin.. kai se sitten oli Valmet. Versio oli kuitenkin sellainen, jossa oli muovinen pistoolikahva, mutta edessä oli metallin päälle vedettyä muovisukkaa.
Lomavarustuksessa oli kesäkäyttöön harmaa t-paita, jossa oli rinnassa tornilogo, vaikka ei sitä kyllä paljaaltaan saanut käyttää. Olikohan tämä suhteellisen lyhytikäinen varusesine?
Siitä rynkyn valmistajasta on jäänyt tuollainen muistikuva, muistini laita kyllä on vähän niin ja näin.. kai se sitten oli Valmet. Versio oli kuitenkin sellainen, jossa oli muovinen pistoolikahva, mutta edessä oli metallin päälle vedettyä muovisukkaa.
- Komendantti
- komendantti
Ei, kyllä noita samona harmaita t-paitoja käytettiin vielä 90-luvullakin.Canet wrote:Lomavarustuksessa oli kesäkäyttöön harmaa t-paita, jossa oli rinnassa tornilogo, vaikka ei sitä kyllä paljaaltaan saanut käyttää. Olikohan tämä suhteellisen lyhytikäinen varusesine?
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
– Sun Tzu
– Sun Tzu
Vihdoinkin löysin SA-manttelin ja sopivan kokoisen 50(+ muutama koko eli vastaa varmaan 52:hta) hyväkuntoinen leimoilla 10€
Vielä puuttuu omasta vm.1988 varusteista sadeviitta+lahkeet
Vielä puuttuu omasta vm.1988 varusteista sadeviitta+lahkeet
- Tulenjohtomies
- kenr
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Mistäs löysit?
sadelahkeet! siinäpä vakavastiotettava kisailija turhin sa. varuste kilpaan!
milloin muuten lähti luonnonvalkoiset villapaidat pois merivoimien käytöstä?
1994 ne olivat vielä jakovarustuksessa.
milloin muuten lähti luonnonvalkoiset villapaidat pois merivoimien käytöstä?
1994 ne olivat vielä jakovarustuksessa.
Täällä Turgusesessa oli tänään kirja/ruoka/tiede/keräily messut ja rakas vaimoni huomasi ko.vaatekappaleen eräällä seinustalla ja kokoeilun+leimojen tsekkauksen+hinnan kuultuani otin sen heti kotiin .Löysin myös M22 "leijona vyönsoljen" ja Terekille ja takaisin kirjan Suomalaisista SS-miehistä tekijän nimmareilla+päiväyksellä..hyvä päivä siis.Edellisenä päivänä SA-pakki INT/40 leimoilla 1€ hintaan ..joulu on tullut etukäteenTulenjohtomies wrote:Mistäs löysit?
- Tulenjohtomies
- kenr
Hmm...Löytyykö myös RK62?SSturm wrote: Vielä puuttuu omasta vm.1988 varusteista sadeviitta+lahkeet
Sadelahkeet.. hmm.. turhat? Itse arvostan, ihan siviilissäkin. Saa nopeasti jalkaan, ei tarvitse niin munat vaahdossa ravata eli hengittävät strategisista paikoista. Säästää kuivat housut esim. märässä heinikossa kävellessä.
Huuto.netissä taitaa olla yhdet ainakin kaupan tällä hetkellä.
Huuto.netissä taitaa olla yhdet ainakin kaupan tällä hetkellä.
Perskules..toi on kyl paha.Olen jo suunnitellut ostavani airsoft kalashnikovin,josta muokkais itse RK-62:hta muistuttavan torrakan.Asemessuil Turus keväällä oli dekottu RK-62 muistaakseni 2000-2500€ eli jos olis löysää rahaa,niin lähtis kun "hauki kaislikosta" mun kokoelmiini Niin ja vaimo..hmm 20 vuoden militaryfriikin suorittaman aivopesun jälkeen näkee jo käytetyt jalkarätitkin kirparilla ennen mua..ihan totta moni löytö olis mennyt ohi ilman "hei oliko toi joku sellainen mitä olit etsinyt"-kommenttiaHmm...Löytyykö myös RK62?
- Tulenjohtomies
- kenr
RK62...aito on aina aito,ei mitään muunneltuja...rahalla saa ja hevosella pääsee.
Itseäni on eniten viime aikoina harmittanut kun en tajunnut "hävittää"/korvata intin aikaisia tavaroita...rynkynkin olis varmasti sillon saanut dekona sieltä mukaan edulliseen 6000mk:n hintaan...tänäpäivä pääsis paljon helpommalla ja halvemmalla.
Vaimosta...KATEELLINEN OLEN!!!!
Itseäni on eniten viime aikoina harmittanut kun en tajunnut "hävittää"/korvata intin aikaisia tavaroita...rynkynkin olis varmasti sillon saanut dekona sieltä mukaan edulliseen 6000mk:n hintaan...tänäpäivä pääsis paljon helpommalla ja halvemmalla.
Vaimosta...KATEELLINEN OLEN!!!!