king-tiger

Keskustelua panssaroiduista ajoneuvoista. Tankit, panssariautot jne.
User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: king-tiger

Post by Wittmann »

Mielenkiintoista vaan, että missä vaunu on ollut sodan jälkeen ennen entisöintiä??? Veikaan, että senverran on ollut antipatiaa, että joku tovi on vierähtänyt ennen muistomerkiksi päätymistä???
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: king-tiger

Post by Komendantti »

smokeball wrote:Miten lienee saksalainen taiteillut kalustonsa eri alueilla ja eri vuodenaikoina. :miettii:
Tässä joku taitelija on esittänyt näkemyksensä 213:n joulukuisesta talvimaalauksesta -44 Ardanneilla:

Image

Tässä jonkun pienoismallirakentajan näkemys:
http://www.hyperscale.com/galleries/200 ... ifd_16.jpg
Last edited by Komendantti on Tue Sep 16, 2008 21:34, edited 1 time in total.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: king-tiger

Post by Komendantti »

Wittmann wrote:Mielenkiintoista vaan, että missä vaunu on ollut sodan jälkeen ennen entisöintiä??? Veikaan, että senverran on ollut antipatiaa, että joku tovi on vierähtänyt ennen muistomerkiksi päätymistä???
Tuolta jostain luin, että kyläläiset olivat tahtoneet pitää tuon 213-K-Tiikerin kylässään (La Gleize, Belgia) "voitonmerkkinä", jossa sitä oltiin sitten säilytetty aina restaurointiinsa saakka, ja jossa se siis edelleenkin on.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: king-tiger

Post by Wittmann »

Komendantti wrote:
Wittmann wrote:Mielenkiintoista vaan, että missä vaunu on ollut sodan jälkeen ennen entisöintiä??? Veikaan, että senverran on ollut antipatiaa, että joku tovi on vierähtänyt ennen muistomerkiksi päätymistä???
Tuolta jostain luin, että kyläläiset olivat tahtoneet pitää tuon 213-K-Tiikerin kylässään (La Gleize, Belgia) "voitonmerkkinä", jossa sitä oltiin sitten säilytetty aina restaurointiinsa saakka, ja jossa se siis edelleenkin on.
No siinä on sitä pelimannihenkeä. Yritäppä täällä tehdä sama, niin on koko kylä putkassa.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: king-tiger

Post by Komendantti »

Wittmann wrote:
Komendantti wrote:Tuolta jostain luin, että kyläläiset olivat tahtoneet pitää tuon 213-K-Tiikerin kylässään (La Gleize, Belgia) "voitonmerkkinä", jossa sitä oltiin sitten säilytetty aina restaurointiinsa saakka, ja jossa se siis edelleenkin on.
No siinä on sitä pelimannihenkeä. Yritäppä täällä tehdä sama, niin on koko kylä putkassa.
Aivan, ja tarina kertoo edelleen tarkemmin, että kyläläiset olisivat ostaneet tuon hylätyn 213-vaunun sitä evakoimaan tulleilta amerikkalaissotilailta - yhdellä suurella pullolla aitoa konjakkia! :-D
Tämä K-Tiikeri pysyi koko -50 - 60 -lukujen ajan lähes tuolla samalla paikalla, jonne saksalaiset sen taistelun jäljiltä jättivät, ja 70-luvun alussa viimein aloitettiin sen restaurointi.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: king-tiger

Post by Wittmann »

Siinä on kilohinta kohdallaan ollut :moshaa Mä otan pari samaan hintaan....
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: king-tiger

Post by Juha Tompuri »

Ruotsissakin on ollut sekä Kuningastiikeri, että Pantteri.
Pantterin antoivat takas ja tiikeristä jäi maaliinammuntojen jälkeen jäljelle tän verran:
Kone ja luukku
Image
http://www.pansarmuseet.se/TigerII.htm

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: king-tiger

Post by LV »

Mainittakoon, että linkki tietää kertoa Ruotsiin ostetun v. 1947 1 kpl Panther ja 1 kpl Tiger II "Porsche"-tornilla kokeiluvaunuiksi.

Seraph
korpr
korpr
Posts: 55
Joined: Wed Sep 03, 2008 16:15

Re: king-tiger

Post by Seraph »

Mainittakoon, että linkki tietää kertoa Ruotsiin ostetun v. 1947 1 kpl Panther ja 1 kpl Tiger II "Porsche"-tornilla kokeiluvaunuiksi.
Tulin tässä huomanneeksi, että Spielbergerin Panther-kirjasta löytyy pieni kuva Pantherista, joka kuvatekstin mukaan lähetettiin Ruotsiin - vuonna 1943! Tässä täytyy olla jokin tarinakin takana...

Tuosta linkistä oli hienoa huomata ruotsalaisten käyttäneen Dragon Wagonia. Artikkelissa sitä sanotaan M26:ksi, mutta Fred Crismonin kuvaoppaan perusteella se näyttää vahvasti panssaroimattomalta mallilta M26A1. Panssaroinnista luovuttiin A1:ssä pääosin siksi, että kokemus osoitti panssareiden takavarikoinnin tapahtuvan yleensä vähemmän vaarallisissa oloissa. Kattokin jätettiin avoimeksi, vaikkakin valinnaisella kankaisella suojalla ja painossa säästettiin luemma jopa kymmenen tonnia.

M26:sta muuten tuotti firma nimeltä Pacific Car & Foundry eli sama porukka, joka oli tämän T28/T95 hirviön takana!

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: king-tiger

Post by smokeball »

Ei se nyt vallan ihmeellistä olisi, jos hurreilla olisi ollut kokeilussa sakemannin vaunuja rähinän aikana. Jällivaaran ja Malmivaaran rauta oli tarpeen ja Köyringin Hermannin muija, Karin, oli ruotsalainen.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: king-tiger

Post by LV »

Ei Ruotsiin mitään Panthereita toimitettu toisen maailmansodan aikana. Huhut kovia, todisteet olemattomia.

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: king-tiger

Post by Komendantti »

Mistähän muuten on moinen huhu ylipäätään lähtöisin? Itsekin kallistuisin ennemmin huhun kannalle.
"A small number of Panthers, probably five, and probably G models, was sold to Hungary in 1944, while a single Panther was apparently sold to Sweden in 1943, though this is unconfirmed."
http://www.achtungpanzer.com/panzerkamp ... fz-171.htm
Toisenlainen väite (Wikipedia :) ):
"In 1946 Swedish delegates where sent to France to investigate German AFV. They eventually found some surviving panthers and shipped one to Sweden for testing and evaluation, this lasted till 1961. It is now in Panzermuseum Munster in Germany."
Ilmeisesti kuitenkin myös mm. ruotsalaiset olivat olleen kiinnostuneita saksalaisten (& tsekkien) rakentelemista moderneista panssareista:
Täsä taas yksi väite, kyseessä oman aikansa "myyntihitti" PzKw 38:
"Panzerkampfwagen 38(t) ist eine rein tschechische Konstruktion und war für die florierende tschechische Rüstungsindustrie ein "Verkaufsschlager". Lange vor dem Krieg lagen Bestellungen aus Schweden, der Schweiz und Peru vor und auch andere Staaten bekundeten ihr Interesse an dem Fahrzeug, so zB. auch Afghanistan."
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Seraph
korpr
korpr
Posts: 55
Joined: Wed Sep 03, 2008 16:15

Re: king-tiger

Post by Seraph »

Mitä enemmän katselen tätä Spielbergerin Pantheria ja tuota Ruotsiin sodan jälkeen päätynyttä, sitä enemmän ne näyttävät samalta vaunulta. Ainoat isommat erot ovat Spielin kuvassa näkyvä suujarru ja ajovalo. Sataprosenttisen varma en uskalla olla, mutta se panee miettimään. Spielbergerin kirjoilla sinänsä kuitenkin on hyvä maine ja esmes paljon IR-Panthereita koskevaa mytologiaa on vältetty.

Ainoa looginen selitys on minusta painovirhe...

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: king-tiger

Post by Komendantti »

...Nyt kun löytyisi jostain Christer Baadstöen Pansar-lehteen kirjoittama artikkeli "PzKpfw. V Panther Ausf. A i Sverige" (1/1996), siitä voisi myös ehkä jotain kiinnostavaa selvitä.
http://www.sphf.se/gamla.htm
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: king-tiger

Post by Komendantti »

Lisäksi ruotsalaisilla on ilmeisesti saattanut olla näppinsä pelissä saksalaispanssarien kehittelyn suhteen, hieman samaan tapaan kuin suomalaisilla oli sukellusveneiden suhteen. Eli kaikenlainen tuon ajan panssarien suunnittelu- ja rakennustouhu Saksan ja Ruotsin välillä on saattanut olla hyvinkin salaperäistä ja tiukasti kulissien takaista toimintaa.


Lainataan nyt wikipediaa, kun en muuta löytänyt:
En tysk fabrik på svensk mark

Fabriken kan ha varit en av mellankrigstidens viktigare anläggningar för den tyska vapenindustrin. Chefskonstruktören på Landsverk kom genom att GHH övertagit aktiemajoriteten att bli Otto Merker. Den första stridsvagnen som konstruerats på Landsverk rullade ut ur fabriken 1931: Stridsvagn m/31 (L-10). Svenska Krigsmakten köpte tre exemplar. Heinz Guderian, som var det tyska pansarvapnets arkitekt, besökte Sverige år 1929.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Landsverk
Heinz Guderian var huvudarkitekten för det tyska pansaret men även Ferdinand Porsche kom att spela en stor roll senare för bland annat utvecklingen av tyskarnas främsta stridsvagn Tiger. Trots att Tyskland inte fick utveckla nya vapen enligt Versaillesfreden kringgick man förbudet genom samarbete med Sverige och Sovjetunionen. Man påstod att det handlade om jordbruksmaskiner och modellerna kallades på tyska Landwirtschaftliche Schleppern (La.S.) (dragfordon för jordbruk).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sonderkraftfahrzeug
Later on, the Germans bought a main share of the Landsverk Company and set up Joseph Vollmer as the main designer and in 1931, produced Strv m/31 (L-10), which was the first tank produced in Sweden.
http://www.achtungpanzer.com/first-panz ... 7-1918.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/LK_II
http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Vollmer#Post_war

:miettii:
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Post Reply

Return to “Panssarit”