Mistel 1 ja 2
Re: Mistel 1 ja 2
Mielenkiintoinen viritys. Iso kuva: Mersu, pikku kuva FW-190. Sähköllä ohjatut servot kaiketi hoiteli kontrollin, mutta maaliinohjausta ei varmaan ollut kuin jokin perusarvoihin säätö, joilla kone jatkoi 'suoraan'.
Re: Mistel 1 ja 2
Mersu tai FW taidettiin ohjata päin kohdetta ja sitten irrottautuminen jolloin Junkers jatkoi kohti kohdetta?
Re: Mistel 1 ja 2
Jotain sellaista tuossa yritin pähkäillä. Olisko kyseessä eräänlainen kamikaze muunnos - suisidi interruptusreka65 wrote:Mersu tai FW taidettiin ohjata päin kohdetta ja sitten irrottautuminen jolloin Junkers jatkoi kohti kohdetta?
Re: Mistel 1 ja 2
Ja tuossa Ju88:n kärsässä oli sytytin sitten vissiinkin. 3500 kg on tuossa ollut amitsioonia. Jos Mersu ei olisi irronnut tarvittaessa, niin laskeutuminen on varmaan ollut jännä paikka pilotille. Ettei ainakaan mene lentohallin kylkeen
Re: Mistel 1 ja 2
Niin,on taitanut jäädä jonnekin Coitus int asteellesmokeball wrote:Jotain sellaista tuossa yritin pähkäillä. Olisko kyseessä eräänlainen kamikaze muunnos - suisidi interruptusreka65 wrote:Mersu tai FW taidettiin ohjata päin kohdetta ja sitten irrottautuminen jolloin Junkers jatkoi kohti kohdetta?
-
- kaartsotvm3
- Posts: 569
- Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04
Re: Mistel 1 ja 2
Kyllä "Misteliä" käytettiin tositoimissa useampaankin otteeseen: Yhteensä näitä virityksiä rakennettiin vuoden 1943 loppupuolelta kevääseen 1945 mennessä noin 250 kappaletta, yläkoneena oli ensin Me 109 F-4, myöhemmin Fw 190:n A-6 tai F-8-malleja. Ainakin yksi Mistel rakennettin myös käyttäen ohjauskoneena "korkeushävittäjä" Focke-Wulf Ta 152-konetta aivan sodan viimeisinä päivinä. Ainakin joissakin Misteleissä käytettiin kauko-ohjausjärjestelmää, joka oli käytössä myös Henschel Hs 293-meritorjuntaohjuksissa, jotkut taas ilmeisesti vain irrotettin ja laskettiin liitämään päin viholliskohdetta etenkin sodan loppuvaiheissa.
Operaatiolennot Misteleillä alkoivat kesällä -44 ja ensimmäisissä yöhyökkäyksissä saatiin osumia neljään brittiläiseen alukseen, mutta yksikään ei uponnut. Hyvän osumatarkkuuden innostamana Luftwaffe tilasi 75 yhdistelmäkonetta, joissa ohjurina toimi FW 190 ja taistelukärkenä 3800 kilon räjähdekuorma. Yhdistelmä oli kuitenkin aluksi ylipainoinen Ju 88:n renkaille ja laskuteline/rengasvauriot aiheuttivat monia lentoonlähtöonnettomuuksia. Huimana ideana oli hyökätä sadan Mistelin voimin brittilaivastoa vastaan Scapa Flowssa joulukuussa -44, mutta huono sää esti suunnitelman (Mistelilentäjien onneksi ehkä?). Kevään -45 aikana tehtiin useita Mistel-hyökkäyksiä siltoja ja joukkojenkeskityksiä vastaan niin itä-kuin länsirintamillakin, mutta yleensä nämä päättyivät koneyhdistelmän tuhoon ennen irrotusvaihetta - ko hökötyksen lentonopeus oli nimittäin vain noin 380 km/h, joten se oli helppoa riistaa niin idän kuin lännenkin hävittäjille. Tästä huolimatta rakkineen kehittelyä jatkettiin ihan loppumetreille saakka, kehiteltiinpä vielä piiitkänmatkan tiedusteluversiotakin, jossa oli isot lisätankit siipien päällä ja kolmen hengen miehistö: tässä mallissa Fw 190 toimi pikairrotettavana "hätäapuna", jonka oli tarkoitus puolustaa emäkonetta sen joutuessa hyökkäyksen kohteeksi...realisimi alkoi olla jo ilmeisesti aika vähissä??
Operaatiolennot Misteleillä alkoivat kesällä -44 ja ensimmäisissä yöhyökkäyksissä saatiin osumia neljään brittiläiseen alukseen, mutta yksikään ei uponnut. Hyvän osumatarkkuuden innostamana Luftwaffe tilasi 75 yhdistelmäkonetta, joissa ohjurina toimi FW 190 ja taistelukärkenä 3800 kilon räjähdekuorma. Yhdistelmä oli kuitenkin aluksi ylipainoinen Ju 88:n renkaille ja laskuteline/rengasvauriot aiheuttivat monia lentoonlähtöonnettomuuksia. Huimana ideana oli hyökätä sadan Mistelin voimin brittilaivastoa vastaan Scapa Flowssa joulukuussa -44, mutta huono sää esti suunnitelman (Mistelilentäjien onneksi ehkä?). Kevään -45 aikana tehtiin useita Mistel-hyökkäyksiä siltoja ja joukkojenkeskityksiä vastaan niin itä-kuin länsirintamillakin, mutta yleensä nämä päättyivät koneyhdistelmän tuhoon ennen irrotusvaihetta - ko hökötyksen lentonopeus oli nimittäin vain noin 380 km/h, joten se oli helppoa riistaa niin idän kuin lännenkin hävittäjille. Tästä huolimatta rakkineen kehittelyä jatkettiin ihan loppumetreille saakka, kehiteltiinpä vielä piiitkänmatkan tiedusteluversiotakin, jossa oli isot lisätankit siipien päällä ja kolmen hengen miehistö: tässä mallissa Fw 190 toimi pikairrotettavana "hätäapuna", jonka oli tarkoitus puolustaa emäkonetta sen joutuessa hyökkäyksen kohteeksi...realisimi alkoi olla jo ilmeisesti aika vähissä??
Re: Mistel 1 ja 2
Kyllä on saksassa ollut keksintöjä moneen lähtöön,kirjaimellisesti mutta minne helkkariin kaikki on saatu hukattua.Mitään,ei edes rippeitä löydy mistään tällaisesta koko maassa.Muiden maiden museoissa tavaraa tietenkin on vaan se määrä näilläkin koneilla!Jäikö muuta kuin kuvat?
Edistyksellistä teknologiaa on ollut paljon ja sitä ovat hyödyntäneet monet maat sodan jälkeen.Tuntuukin että saksassa olisi keksitty melkein kaikki,niin sodankäyntiin kuin moneen siviiliasiaan liittyväkin.
Edistyksellistä teknologiaa on ollut paljon ja sitä ovat hyödyntäneet monet maat sodan jälkeen.Tuntuukin että saksassa olisi keksitty melkein kaikki,niin sodankäyntiin kuin moneen siviiliasiaan liittyväkin.
Re: Mistel 1 ja 2
Hämmästyttävän paljon kaikkea 'edistyksellistä' ovat keksineet. Suihkumoottori, ballistinen ohjus, myös sukellusveneestä laukaistava ohjus - hilkkua vaille, etteivät saaneet atomipommia valmiiksi. Mikäli Hitler olisi malttanut vielä sen noin viisi vuotta, jota korkeimmat upseerit toivoivat, olisi varmaan maailma toisella mallilla.
Re: Mistel 1 ja 2
Misteliä oli suunniteltu aina viitosversioon saakka - siinä olisi ollut suihkukoneet molemmissa kerroksissa. Tuo taistelukärki oli ontelopanos, jonka panssariläpäisykyvyksi on arvioitu 7 METRIÄ panssariterästä. Eli menisi vaikka isostakin sota-aluksesta läpi. Merkittävää menestystä ei sitten Johnin kertomista syistä tullut.