Patruunoiden keräilystä
Patruunoiden keräilystä
Tuli tällänen kysymys mieleen, että minkälainen lupapolitiikka on patruunoiden keräilijä-statuksen hankkimisessa? Tuntuu etenkin, että valojuovapatruunoiden hankkiminen vaatii yleensä tätä statusta, koska Suomeen tuodut ko. patruunat eivät ole cip-tarkastettuja(pl. .22lr) ja kauppias vaatii tämän vuoksi keräilijän statuksen. Erva-lupaa:han nuo eivät vaadi, koska eivät ole sytyttäviä(?)
Lupa hakuun asiallisin perusteluin,joko määrätyille kalibereille tai sitten esim 4mm-13mm välillä oleva yleislupa,mikä helpottaa hankintoja,jos vaikka haluaa kokoelmaansa uusia tulevia kalibereita.
Sinänsä kuulostaa asialliselta tuo patr.keräily lupa,CIP tarkistamattomien osalta (tarkoittanet Magtechin .223 ja .308 paukkuja)
Tosin eri liikkeissä voi olla eri tulkinnat.
Myyjä pesee kätensä vaatiessaan tuon luvan.
Sinänsä kuulostaa asialliselta tuo patr.keräily lupa,CIP tarkistamattomien osalta (tarkoittanet Magtechin .223 ja .308 paukkuja)
Tosin eri liikkeissä voi olla eri tulkinnat.
Myyjä pesee kätensä vaatiessaan tuon luvan.
Niin, mikä sitten on asiallinen perustelu? Helppoa noita aseita saada milloin mihinkin tarkoitukseen, kunhan jäsenkortit on kunnossa. Millä perusteilla riittää sitten patruunoiden keräilijäksi aloittelu? Itselläni ei asiasta ole mitään kokemusta, joten kysymys saattaa kuullostaa tyhmältä.
Riittääkö perusteluiksi esimerkiksi, kiinnostus patruunoiden keräilemiseen, jos tahtoisin rajoittaa keräilyn kivääri ja pistooli kalibereihin?
Riittääkö perusteluiksi esimerkiksi, kiinnostus patruunoiden keräilemiseen, jos tahtoisin rajoittaa keräilyn kivääri ja pistooli kalibereihin?
Perustelua ei kukaan voine tehdä puolestasi ! Jos et itse sitä osaa ilmaista.
ehkä kannattaa lukea alan teoksia jotta saat tarkemmin selville,mitä haluat.
...Rajoittaa keräily pistooli ja kivääri kalibereihin...
Kuulostaa melko rajulle suunnitelmalle.
Ehkä tarkennettuna hieman rajoitetummin,jos meinaa kokoelmaa saada kattavaksi.
No ainakin vähintään aluksi.
Kaikki mahdolliset pistooli ja kivääri kaliberit,kaikkine luoti vaihtoehtoineen tuntuu miltei mahdottomalle !
ehkä kannattaa lukea alan teoksia jotta saat tarkemmin selville,mitä haluat.
...Rajoittaa keräily pistooli ja kivääri kalibereihin...
Kuulostaa melko rajulle suunnitelmalle.
Ehkä tarkennettuna hieman rajoitetummin,jos meinaa kokoelmaa saada kattavaksi.
No ainakin vähintään aluksi.
Kaikki mahdolliset pistooli ja kivääri kaliberit,kaikkine luoti vaihtoehtoineen tuntuu miltei mahdottomalle !
Menee nyt vähän aiheen vierestä, mutta kysynpä kuitenkin:
Pitää kohtapuoliin ladata .308 -paukut hirviharjoituksia varten. Olen saanut kaverilta valojuovaluoteja, jotka eivät ole mitään purkuluoteja vaan uutena myytyjä (purkissa ruotsinkieliset tekstit). Kun ajattelin ladata samalla vähän valojuovia (vaikka sytyttääkseni sen pahvihirven tuleen), niin ovatko paukkuni luvattomia?
Minulla ei ole keräilistatusta, normaalit kantoluvat vain.
Pitää kohtapuoliin ladata .308 -paukut hirviharjoituksia varten. Olen saanut kaverilta valojuovaluoteja, jotka eivät ole mitään purkuluoteja vaan uutena myytyjä (purkissa ruotsinkieliset tekstit). Kun ajattelin ladata samalla vähän valojuovia (vaikka sytyttääkseni sen pahvihirven tuleen), niin ovatko paukkuni luvattomia?
Minulla ei ole keräilistatusta, normaalit kantoluvat vain.
-
- res luutn
Olisikos kenelläkään laittaa kuvaa/ohjetta/ideaa/ajatusta/tietoa ja nimenomaan hyvää sellaista, nimittäin siitä kuinka patruuna-, patruunalaatikko, nallirasia, jne kokoelman saisi hienosti esille seinälle (tai muuallekkin). Kriteerit: halpa ratkaisu, vähän tilaa vievä, näppärä kiinnitys (jos kiinnitystä lainkaan) irtopatruunoille, jne.
Muutama idea on omassa päässä ja jotain - ei niin kovin onnistuneita - toteutustapoja olen nähnyt. Ei viitsisi millään alkaa keksimään pyörää uudelleen, jos mikäli jollakin vaan on hyviä valmiita vinkkejä. Nykyinen iso hylly vaan vie niin paljon tilaa ja on sekava, että on tullut mieleen jotta olisi kiva kun olisi kaikki kivasti näytillä ja järjestyksessä.
Kiitos.
Muutama idea on omassa päässä ja jotain - ei niin kovin onnistuneita - toteutustapoja olen nähnyt. Ei viitsisi millään alkaa keksimään pyörää uudelleen, jos mikäli jollakin vaan on hyviä valmiita vinkkejä. Nykyinen iso hylly vaan vie niin paljon tilaa ja on sekava, että on tullut mieleen jotta olisi kiva kun olisi kaikki kivasti näytillä ja järjestyksessä.
Kiitos.
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.
Patruunoiden keräys
Itse tuo keräys tuli ammunnan harrastamisen kautta niinkin myöhään kuin 31.12.04 kun olin kuullut senkin luvan nousevan muistaakseni puolella tai vielä enemmän.
Oma lupa maksoi tuon 12 euroa.
Lupa oli mahdollista saada kun vain haki,keräilijä status riitti.
Laitoin kalibereiksi 4,25mm-20mm ja määräksi tuon 20.000 kpl.
Cal. 4 valopistoolin merkinanto ja 1000 kpl.
Rastitin nuo kaikki 6 kohtaa panssarin lävistämisestä patruunoihin joissa on useampi kuin yksi luoti.
Säilytyspaikaksi tuo lukittu asetila,voi myös laittaa lukittu kaappi tai lukittu asekaappi.Jos säilytystilasi on hyväksytty voit laittaa sen esimerkiksi maaliskuu 1998.
Jos haet ammuntaan reikäpäitä ja on tuo Practical tausta,merkkaa se 9mm tehovaikutus perustuu laajenevuuteen,lupaan.Sama revolveriin,jos oikein muistan ainakaan 44 magnumiin ei tarvinnut ERVA lupaa panosten ollessa reikäpäitä.Hieman kaksipiippuinen asia.
Oma lupa maksoi tuon 12 euroa.
Lupa oli mahdollista saada kun vain haki,keräilijä status riitti.
Laitoin kalibereiksi 4,25mm-20mm ja määräksi tuon 20.000 kpl.
Cal. 4 valopistoolin merkinanto ja 1000 kpl.
Rastitin nuo kaikki 6 kohtaa panssarin lävistämisestä patruunoihin joissa on useampi kuin yksi luoti.
Säilytyspaikaksi tuo lukittu asetila,voi myös laittaa lukittu kaappi tai lukittu asekaappi.Jos säilytystilasi on hyväksytty voit laittaa sen esimerkiksi maaliskuu 1998.
Jos haet ammuntaan reikäpäitä ja on tuo Practical tausta,merkkaa se 9mm tehovaikutus perustuu laajenevuuteen,lupaan.Sama revolveriin,jos oikein muistan ainakaan 44 magnumiin ei tarvinnut ERVA lupaa panosten ollessa reikäpäitä.Hieman kaksipiippuinen asia.
Lyhyt vastaus: Ei järkevästi mitenkään.1st Sergeant wrote:Olisikos kenelläkään laittaa kuvaa/ohjetta/ideaa/ajatusta/tietoa ja nimenomaan hyvää sellaista, nimittäin siitä kuinka patruuna-, patruunalaatikko, nallirasia, jne kokoelman saisi hienosti esille seinälle (tai muuallekkin). Kriteerit: halpa ratkaisu, vähän tilaa vievä, näppärä kiinnitys (jos kiinnitystä lainkaan) irtopatruunoille, jne.
Kiitos.
Vitriinit vie tilaa, samoin vetolaatikostot, ainoa vähän tilaa vievä ratkaisu on tehdä koko seinän/seinien kokoinen lasitettu miljoonaosainen hyllykkö mihin patruunat sijoitetaan pystyasentoon.
Itselläni on pienemmät metallisessa ns. piirrustuslaatikostossa aaltopahvin päällä rimojen avulla jaoteltuna ja isommat avohyllyissä.
Voisko olla lasivitriini,tarpeellisella määrällä hyllyjä ?
Tosin melko tärähdys herkkä jos paukut pystyssä !
Tietysti asiantuntijoille kantamerkintöjen näkyvyys helposti
olisi hienoa !
Pahin mikä itteä riivaa tossa avohyllyssä on PÖLY !
Ja sen takia dominopalikka kaatuminen putsauksissa !!!
Miten olette säilyttäneet sytytys tms. fosforeita ym pahoja
aineita sisältäviä kohteita ?
Nimim. turvallisuuden maksimointia.
Tosin melko tärähdys herkkä jos paukut pystyssä !
Tietysti asiantuntijoille kantamerkintöjen näkyvyys helposti
olisi hienoa !
Pahin mikä itteä riivaa tossa avohyllyssä on PÖLY !
Ja sen takia dominopalikka kaatuminen putsauksissa !!!
Miten olette säilyttäneet sytytys tms. fosforeita ym pahoja
aineita sisältäviä kohteita ?
Nimim. turvallisuuden maksimointia.
Ei vaan sillipurkki hyllyssä näytä hyvälle ! Hehheh !!!
Teoriassa pelkällä fosforitäytteellä voisi idea pelata,tosin minun tuurilla lasipurkki vaan lisää sirpaleita ym !!!
"B" paukun kyseessä ollen varmaan tulee jo niin paljon lämpöä että loput sisuskalut pamahtaa...
Pitäisköhän rakentaa jonkinlainen typpipaineessa oleva kotelo ?
No joo,kohta menee yöunetkin kun näitä alkaa liikaa pohtimaan.
Teoriassa pelkällä fosforitäytteellä voisi idea pelata,tosin minun tuurilla lasipurkki vaan lisää sirpaleita ym !!!
"B" paukun kyseessä ollen varmaan tulee jo niin paljon lämpöä että loput sisuskalut pamahtaa...
Pitäisköhän rakentaa jonkinlainen typpipaineessa oleva kotelo ?
No joo,kohta menee yöunetkin kun näitä alkaa liikaa pohtimaan.