RAL koodi hukassa.
- Ned Flanders
- kenr
RAL koodi hukassa.
Raaputtelin potasta väriä pois ja alta löytyi hieman tuota "omenan vihreää". Onko kenelläkään hajua tuon RAL koodista?
- Tulenjohtomies
- kenr
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Re: RAL koodi hukassa.
Omenan vihreää? Tuskin on missään noista värikoodeja.
Otatko siitä kuva päivänvalossa ilman salamaa,niin saadaan jotain tolkkua sävystä.
Itse raaputtelin kenttälapiosta vihreää harmaan alta esiin...rautakaupasta värilastuja kotiin vertailtavaks ja heureka!! aika tarkkaan osui väri kohdalleen,kiiltoaste on vaan piirunverran pielessä.
Otatko siitä kuva päivänvalossa ilman salamaa,niin saadaan jotain tolkkua sävystä.
Itse raaputtelin kenttälapiosta vihreää harmaan alta esiin...rautakaupasta värilastuja kotiin vertailtavaks ja heureka!! aika tarkkaan osui väri kohdalleen,kiiltoaste on vaan piirunverran pielessä.
- Ned Flanders
- kenr
- Tulenjohtomies
- kenr
Tää on niin kivaa,selkeää ja helppoa,kun noita sävyjä on vaan muutama...
Jos ei muuten tule tolkkua,potta mukaan alanliikkeeseen ja siellä sen kylkeen sävymittari/lukija,niin eiköhän sävy ala olemaan suht kohdallaan.
Jos ei muuten tule tolkkua,potta mukaan alanliikkeeseen ja siellä sen kylkeen sävymittari/lukija,niin eiköhän sävy ala olemaan suht kohdallaan.
- Tulenjohtomies
- kenr
Löytyipäs!!!
http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=97523
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=311016
Näistä voi olla muuten vaan hyötyä...
http://theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=97523
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=311016
- Ned Flanders
- kenr
Useasti yrittäneenä voin kokemuksella sanoa että sävylukijalla ei useinkaan kunnon tulosta saa. Saksalaiset värit olivat sen verran erikoisesti sävytettyjä. RAL-numero oli vain muutamilla Luftwaffen sävyillä ja ainakin eräitä niistä sävytyskone ei tunnista vaikka koodin naputtelee sisään.Tulenjohtomies wrote:potta mukaan alanliikkeeseen ja siellä sen kylkeen sävymittari/lukija,niin eiköhän sävy ala olemaan suht kohdallaan.
Viimeisin kokemukseni oli kun piti tykin maalausta varten saada saksalaista kenttävihreää Sadotexia, vein sävylukijaan virheettömän alkuperäisen maalinäytteen jolle kone teki heti reseptin, lopputulos vain oli lähinnä ryssänvihreä eikä sinnepäinkään kuin malli.
Itse olen joutunut yleensä lopullisen sävyn sävyttämään käsin. Saksasta ainakin sai vielä äskettäin eräiltä kauppiailta nitroselluloosa- ja keinohartsi-spraymaaleja ( ei akryylihömpötyksiä ) jotka on sävytetty erinomaisen oikein
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
- Tulenjohtomies
- kenr
Tulenjohtomies wrote:eiköhän sävy ala olemaan suht kohdallaan.
Tulokseen vaikuttaa mitattava pinta-ala,puhtaus ja kiiltoaste...HL/A wrote: Useasti yrittäneenä voin kokemuksella sanoa että sävylukijalla ei useinkaan kunnon tulosta saa.
Olisit reklamoinut sävystä ja sävytyskoneetkin joskus "sekoilevat"...HL/A wrote:vein sävylukijaan virheettömän alkuperäisen maalinäytteen jolle kone teki heti reseptin, lopputulos vain oli lähinnä ryssänvihreä eikä sinnepäinkään kuin malli.
En ole maaliteknologian tuntija enkä tiedä miten hyvin nykyiset sävylukijat toimivat, mutta vuosia sitten eräs maaliasiantuntija piti minulle luennon sävytyksestä josta sen verran jäi mieleen että värikartoissa olevat sävyt perustuivat ( kolmeen? ) eri perusryhmään; puna- sini - ja ?- pohjaisiin, ns."puhtaisiin" sävyihin.
Saksalaiset värit eivät ole "puhtaita" sävyjä ja siksi ainakin vanhemmat sävylukijat eivät niitä tunnistaneet vaan antoivat ihmeellisiä tuloksia. Sävytytin aikoinaan kahdesta eri peruslinjasta värikartan mukaan mahdollisimman lähellä olevat "puhtaat" sävyt joista sitten sekoitin kokeillen keskenään "likaisen" sävyn joka olikin huomattavasti parempi.
Suomalainen ja venäläinen kenttävihreä ilmeisesti ovat puhtaita sävyjä koska niiden lukeminen sävylukijalla onnistuu paremmin.
Kuten sanoin ylläoleva on vuosien takaa enkä tiedä ovatko nykyiset sävylukijat parempia, mutta en ole kertaakaan saanut mieleistäni ja mallia vastaavaa tulosta saksalaisiin sävyihin.
Pienempiin entisöinteihin käytän nykyään Saksasta hankkimani käsin sekoitettuja keinohartsimaaleja ja olen tyytyväinen.
Saksalaiset värit eivät ole "puhtaita" sävyjä ja siksi ainakin vanhemmat sävylukijat eivät niitä tunnistaneet vaan antoivat ihmeellisiä tuloksia. Sävytytin aikoinaan kahdesta eri peruslinjasta värikartan mukaan mahdollisimman lähellä olevat "puhtaat" sävyt joista sitten sekoitin kokeillen keskenään "likaisen" sävyn joka olikin huomattavasti parempi.
Suomalainen ja venäläinen kenttävihreä ilmeisesti ovat puhtaita sävyjä koska niiden lukeminen sävylukijalla onnistuu paremmin.
Kuten sanoin ylläoleva on vuosien takaa enkä tiedä ovatko nykyiset sävylukijat parempia, mutta en ole kertaakaan saanut mieleistäni ja mallia vastaavaa tulosta saksalaisiin sävyihin.
Pienempiin entisöinteihin käytän nykyään Saksasta hankkimani käsin sekoitettuja keinohartsimaaleja ja olen tyytyväinen.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Niinpä voi, pitäs maalata tuo moottoripyörä...Tulenjohtomies wrote:Löytyipäs!!!
Näistä voi olla muuten vaan hyötyä...
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
- Polarfuchs
- sotvm1
Olen HL/A:n kanssa samaa mieltä että näitä saksalaisia "murrettuja" värisävyjä ei RAL -kartastosta saa kaivettua eikä myöskään onnistu tämänpäivän väri -analysaattoreilla. Kummasti kaikki analysoidut sävyt muistuttavat enemmän venäläistä kun saksalaista maastovärisävystöä.HL/A wrote:En ole maaliteknologian tuntija enkä tiedä miten hyvin nykyiset sävylukijat toimivat, mutta vuosia sitten eräs maaliasiantuntija piti minulle luennon sävytyksestä josta sen verran jäi mieleen että värikartoissa olevat sävyt perustuivat ( kolmeen? ) eri perusryhmään; puna- sini - ja ?- pohjaisiin, ns."puhtaisiin" sävyihin.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)
Samaa tuli todettua, kun työmaan maalarin kanssa noita koodeja tutkailtiin. ..TTU!
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
- Ned Flanders
- kenr
Tilailin muutaman pönikän noita Saksan maaleja ja en voi kuin olla tyytyväinen.HL/A wrote: Kuten sanoin ylläoleva on vuosien takaa enkä tiedä ovatko nykyiset sävylukijat parempia, mutta en ole kertaakaan saanut mieleistäni ja mallia vastaavaa tulosta saksalaisiin sävyihin.
Nopsaan vertailemalla sävyt ovat juuri kohdillaan.
Tälläinen löytyi myös
http://bilder.zib-militaria.de/sonstige ... szugWH.pdf
http://bilder.zib-militaria.de/sonstige ... szugWH.pdf
Si vis pacem, parabellum...