Tilastoja Ilmavoimien henkilöstöstä ja kalustosta jatkosodan sekä talvisodan ajalta. I osa. Koonnut ylivääpeli M. Malikainen v. 1957 - 1958. Ilmasotakoulun kirjasto.
P Ä Ä M A J A
N:o 2008/40.Järj.1 sal/11.7.1940
K ä s k y
ilmapuolustusjoukkojen kokoonpanosta sekä muuttamisesta 11.7.1940
3. Lentojoukkojen kokoonpanosta sekä komentosuhteista
Lentorykmentti 1
E/LeR 1 Utti
LeLv.12 Utti
LeLv.14 Utti
LeLv.16 Rissala
Lentolaivue 16
18.7.1940
Ilmoitus Rissalan lentokentästä
Lentokentän pinnan kantokyky: Hyvä kaikille koneille
Rakennukset: Kentän itälaidassa 3 konesuojaryhmää, kussakin 3 konesuojaa. Länsilaidassa 1 konesuoja. Rakenteilla puhelinkorsu ja pommien varastokorsuja 5 kpl.
Rissalan lentoaseman vaiheita
13.12.1939. Metsahallituksen määräämät metsänlukijat aloittaneet työnsä Rissalan lentokentän alueella.
15.12.1939. 900 m:n ja 650 m:n kiitoratojen raivaustyöt aloitettu.
11.1.1940. Raivaustyöt jatkuvat. Työvoimaa: 190 jalkamiestä ja 2 traktoria.
24.1.1940. Yksi 900 m:n ja kolme 650 m:n kiitoradan raivaustyöt käynnissä.
Rakennukset: Yksi 13 x 10 m:n lentokoneen sirpalesuoja rakenteilla.
Työvoimaa: 294 jalkamiestä, 2 traktoria ja yksi auto.
31.1.1940. Kiitoratatyöt käynnissä. 1 maanalainen öljyvarasto rakenteilla. 1 sirpalesuoja rakenteilla.
Työvoimaa: 345 jalkamiestä, 51 hevosmiestä, 2 traktoria ja yksi auto.
14.3.1940. Täysin käyttökelpoista kenttää ei ole. Kaikki 4 väliaikaista kiitorataa kohta tasattu ja sorattu.
Rakennukset: 9 hävittäjäsuojaa rakenteilla.
Työvoimaa: 329 jalkamiestä, 76 hevosmiestä, 7 autoa ja 2 traktoria.
17.4.1940. Kaikki neljä kiitotietä kokonaispituudeltaan ja 50 m:n leveydeltä lanattu ja kivijyrällä jyrätty. Työnjohdon käsityksen mukaan voidaan niitä pyöräkoneilla käyttää. Lentäjien kumminkin ensin tarkastettava ennen kuin rupevat käyttämään. Pinta ei vielä kova, kumminkin sellainen että sitä autolla voidaan ajaa.
Rakennukset: 9 hävittäjäsuojaa rakenteilla. 3:n suojan työt keskeytetty kun ei ole vielä saatu lopullisia mittoja (Le.Lv.16 haluaa suuria).
16.5.1940. Yksi 900 m:n ja kolme 650 m:n pituista väliaikaista kiitorataa vähintään 50 metrin leveydeltä käyttökunnossa. Ensimmäinen lentokone (FK-kone) laskeutui kentälle 14.5.1940.
Rakennukset: 10 hävittäjäsuojaa rakenteilla.
2.7.1940. Kiitotiet kunnossa.
Rakennukset: 10 hävittäjäsuojaa valmiina.
Lentolaivue 16 siirtynyt Rissalan lentokentälle 15.6.1940.
Laivue 16 siirtyi Rissalasta Joensuuhun 29.6.1941.
1942 ryhtyivät saksalaiset rakentamaan Rissalan lentokentälle parakkeja ja kentän kiitoteitä.
Tie- ja Vesirakennushallituksen kirje N:o sal. 17e/112/22.1.1943
F e l d b a u l e i t u n g Rissalassa on kuluvan tammikuun 14 päivälle päivätyssä kirjeessään määrännyt Rissalan lentokentälle saksalaisten laskuun suoritettavat työt heti keskeytettäväksi sekä antanut TVH:lle tehtäväksi vielä suorittaa k.o. työmaalla erinnäisiä viimeistely ja kunnossapitotöitä sekä avustamaan kuormaustöissä, mitkä työt päättyvät ensi kesäkuuhun mennessä.
Rissalan lentokenttä
- Klpro
- vääp
- Posts: 239
- Joined: Sun Jul 15, 2007 21:00
- Location: Sillan takana ja heti radan vieressä..
Re: Rissalan lentokenttä
Onkohan missään, kenelläkään valokuvia noista ajoista?
Muista Kollaa ja Raatteentie!
NRA of Finland
NRA of Finland