Kokardit

Hiha-, rähinäremmi- ja arvomerkit, satiaiset, kokardit jne.
Post Reply
76253r
sotvm1
sotvm1

Kokardit

Post by 76253r »

Image

Osaako porukka sanoa keskimmäisistä miltä ajalta ovat? Reunimmaisista vasen uustuotanto ja oikea myös uutta tuotantoa

Ja onko 2 oikealta suojeluskunta kokardi(raahe/oulu vaiko sisä-suomen?)
Jep.

TeeJii
erikmest
erikmest

Re: Kokardit

Post by TeeJii »

Vasen uustuotantoako? Mielestäni ihan perus 70-80-90 -luvun kokardi? Emalikokardi on todennäköisestikin sota-ajalta. Toisiksi oikeanpuoleisesta en osaa arvata... veikkaisin kuitenkin sotien jälkeistä. Oikeanpuoleisinta on tullut ainakin MilPron reprohattujen mukana.

En uskoisi emalikokardin (siis 2. vasemmalta) olevan SK-kokardi, käsittääkseni ihan perus-armeijan kokardi? Tuollaisia olen nähnyt ihan armeijan lakeissakin ja olen eräältä perikunnalta noita pari saanut, vaikka edesmennyt veteraani ei SK-miehiä ollutkaan. Vai arvelitko 2. oikealta olevan SK-kokardi? En usko siihenkään, mielestäni sekin ihan normi-kokardi.

Nykyäänhän suurin osa muovikokardeista on korvattu kankaisilla, ommeltavilla kokardeilla (joita on mm. Kuopiossa myynnissä 10 kpl eurolla).

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Mulla on sellainen käsitys, että tuo peltikokardi 2. oikealta olisi tullut käyttöön jo 30-luvulla ja ollut vielä ainakin 70-luvun alkuun. :miettii:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Jos peltinen on ns. kaksiosainen eli peltejä on kaksi päällekkäin ja kiinnityspiikit niiden välissä sanoisin tuolloin että on ennen sotia valmistettu.
Si vis pacem, parabellum...
Image

76253r
sotvm1
sotvm1

Post by 76253r »

TeeJii wrote:Vasen uustuotantoako? Mielestäni ihan perus 70-80-90 -luvun kokardi? Emalikokardi on todennäköisestikin sota-ajalta. Toisiksi oikeanpuoleisesta en osaa arvata... veikkaisin kuitenkin sotien jälkeistä. Oikeanpuoleisinta on tullut ainakin MilPron reprohattujen mukana.
Ensimmäinen oikealta on vastaava mitä meillä oli harmaissa karvalakeissa (1/06) takana yksi muovinen piikki jossa sellainen prikan tapainen joka on tiukasti kiinni piikissä
TeeJii wrote: En uskoisi emalikokardin (siis 2. vasemmalta) olevan SK-kokardi, käsittääkseni ihan perus-armeijan kokardi? Tuollaisia olen nähnyt ihan armeijan lakeissakin ja olen eräältä perikunnalta noita pari saanut, vaikka edesmennyt veteraani ei SK-miehiä ollutkaan. Vai arvelitko 2. oikealta olevan SK-kokardi? En usko siihenkään, mielestäni sekin ihan normi-kokardi.
Se on tiedossa ettei toinen vasemmalta ole sk-kokardi vaan armeijan. Toinen oikealta on mielestäni sk-kokardi sillä olen nähnyt monta eri väristä vastaavaa(eri piirien värit taisi olla sk-kokardeissa)
Jep.

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

Kyllä minustakin 2. oikealta näyttää ihan normaalilta armeijan peltikokardilta.

Ei kellään ole laittaa kuvaa Pohjanmaan suunnan Sk-kokardista verrrokiksi...
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Tässäpä
Attachments
sknauhat025zo8.jpg
(403.38 KiB) Downloaded 198 times
Image

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Noniin Herr Spiess oli kerännyt koko sarjan :moshaa
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Eipä ole kerännyt ku muutama puuttuu :shock: :(
siis jos on tarjota vihreä-puna-vihreä ja kelta-musta kelta kokardit kelpaa hyvin, sit olis kaikki :lol:
Image

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Että Peräpohjola ja Savo puuttuu vielä. :shock: Mikähän järki on ollut laittaa kokarditkin jokaiselle piirille, eikö hihalätkä olisi riittänyt???
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Post Reply

Return to “Muut merkit”