Tunnistaako kukaan, mikä? (AKM vai AKM47)

Keskustelua kivääreistä ja varusteista - myös pienoiskivääreistä
LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Tunnistaako kukaan, mikä? (AKM vai AKM47)

Post by LV »

Eikös se ole AKM, eikä AKM47?


FTR-edit: Hieman pätkitty, alku siirretty Muun maailman aseisiin ja armeijajutut tänne samaan.

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by LV »

Anska wrote:
LV wrote:Eikös se ole AKM, eikä AKM47?
http://images.google.fi/images?hl=fi&cl ... a=N&tab=wi
Jotenkin sain sellaisen käsityksen, että yrität todistaa Googlen kuvahausta hakusanalla "akm47" saamillasi tuloksilla, että AKM-rynnäkkökiväärin virallinen nimitys, tai ainakin toinen virallinen nimi, on AKM47.

Olisiko mitenkään mahdollista, että esittäisit hieman luotettavampia lähteitä väitteesi tueksi?

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by Juha Tompuri »

Google ei ole luotettava, mutta suuntaa-antava väline.
Kuvahausta:
AKM47 assault rifle - 7 vastausta
AKM assault rifle - 22600 vastausta

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by LV »

Anska wrote:
LV wrote:
Anska wrote:
LV wrote:Eikös se ole AKM, eikä AKM47?
http://images.google.fi/images?hl=fi&cl ... a=N&tab=wi
Jotenkin sain sellaisen käsityksen, että yrität todistaa Googlen kuvahausta hakusanalla "akm47" saamillasi tuloksilla, että AKM-rynnäkkökiväärin virallinen nimitys, tai ainakin toinen virallinen nimi, on AKM47.

Olisiko mitenkään mahdollista, että esittäisit hieman luotettavampia lähteitä väitteesi tueksi?
En todistele mitää, mutta olen kuullut käytössä molempia nimiä AKM ja AKM47 ensimmäiselle peltirunkoiselle venäläiselle rynnäkkökiväärille, enkä vaan pelkästään AKM, kuten korjasit sanontaani.
LV wrote:Eikös se ole AKM, eikä AKM47?

Esim. tämä kuva haussa:

Image

Kalashnikov AKM47 WASR10 (USSR)
Google ei ole mikään todiste. Sen sijaan Neuvostoliiton tai Venäjän armeijan ohjesäännöt tai vaikkapa opetustaulut voisivat sellaisia olla. AKM47-nimi on luultavasti otettu sen takia käyttöön, että pelkkä "AKM" ei välttämättä kerro Kalashnikovin rynnäkkökivääreihin erityisemmin perehtymättömälle mitään. Esimerkiksi PV:ssä suurella osalla kapiukoista ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on AKM. Sen sijaan AKM47 johdattelee heti AK-47:n suuntaan. Samanlaisesta nimikkeiden vulgarisoinnista on mielestäni kyse jugoslavialaisen 7.9 M 53-konekiväärin kohdalla, jota myydään usein nimillä "MG 53" tai jopa "MG 42/53".

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by Juha Tompuri »

Anska wrote:Esim. tämä kuva haussa:
Image
Kalashnikov AKM47 WASR10 (USSR)
Ilmeisesti painovirheitä otsikossa.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

kantti
alik
alik
Posts: 78
Joined: Sun Aug 27, 2006 19:26
Location: Pohjoisessa

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by kantti »

Anska wrote:
kantti wrote:Aivan hatusta: Egypti
No eipä ollut "kantti" vaikea! Kyllä ne ovat egyptiläisiä AKM47:n aihoita.
Tarkka silmä ja vähän kokemusta niin eiköhän se ole siinä. Vielä kun pääsisi moisia käpistelemään.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by Juha Tompuri »

Anska wrote:Painovirhe "Sven" !?! :lol:
Telkkarisarjoihinko tietosi perustuu?
Etkö itse huomaa?
Tarviiko auttaa?

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by Juha Tompuri »

Anska wrote:Hyvä "Sven"!!!!!!!!!!!!!!

http://images.google.fi/images?client=f ... a=N&tab=wi
Pari hassua kuvaa jotka on erheelisesti(=ammattitaidottomasti) nimetty AKM47.
Ylivoimainen enemmistö pelkkää asiaan liittymätöntä skeidaa.
Pieni vinkki: suosittelen rajoittamaan hakua, niin jyvät seuloutuvat akanoista:
Google ei ole luotettava, mutta suuntaa-antava väline.
Kuvahausta:
AKM47 assault rifle - 7 vastausta
AKM assault rifle - 22600 vastausta
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by LV »

Anska wrote:
Sven Tuuva wrote:
Anska wrote:Hyvä "Sven"!!!!!!!!!!!!!!

http://images.google.fi/images?client=f ... a=N&tab=wi
Pari hassua kuvaa jotka on erheelisesti(=ammattitaidottomasti) nimetty AKM47.
Ylivoimainen enemmistö pelkkää asiaan liittymätöntä skeidaa.
Pieni vinkki: suosittelen rajoittamaan hakua, niin jyvät seuloutuvat akanoista:
Google ei ole luotettava, mutta suuntaa-antava väline.
Kuvahausta:
AKM47 assault rifle - 7 vastausta
AKM assault rifle - 22600 vastausta
t: Sven
Sven. :lol:
t.Anska
Ehdotan, että Anska saa käyttää AKM:stä nimitystä AKM47. Silloin muut tietävät, että hän tarkoittaa AKM:ää.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by Juha Tompuri »

LV wrote:Ehdotan, että Anska saa käyttää AKM:stä nimitystä AKM47. Silloin muut tietävät, että hän tarkoittaa AKM:ää.
Ei mitään tuota ehdoitusta vastaan, kaikkihan täällä kait tietävät asian oikean laidan.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
taifun
alik
alik
Posts: 994
Joined: Fri Mar 24, 2006 23:28

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by taifun »

DA!
Image

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by Juha Tompuri »

Anska wrote:Teitääkö Herra "Sven" ja kumppanit mikä ase on kyseessä, jos sanon Kalashnikov AK47?
Kuten yleensä sanotaan?
Luulisin tietäväni, että kyseesä on ja tarkoitat AK-47(AK 47):aa ?
Alkuperäinen tyyppinimi lienee
7.62мм автомат Калашникова образца 1947 года.
Anska wrote:Entäs kun sanon Rk m.54 ?
Kenties 7.62 RK 54?
http://www.panssarikilta.fi/Lehti/Panss ... ivu_4.html

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
taifun
alik
alik
Posts: 994
Joined: Fri Mar 24, 2006 23:28

Re: Tunnistaako kukaan, mikä? (AKM vai AKM47)

Post by taifun »

kyllä on bolotinin kirja hyllyssä ja versiot hallussa ja ellei dn.bolotinin tiedoissa venäläisen aseistuksen suhteen ole aukkoja olen edelleen opuksen kanssa samaa mieltä että akm on akm

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by LV »

Anska wrote: Jos puhutaan Kalasnikov AK47:sta, voidaan puhua tai puhutaan kolmestä eri aseesta, jos ei sanota AK47 ykkösmalli, AK47 kakkosmalli tai AK47 kolmosmalli!!!
Huom. AK47:ää on tasan tarkasti kolme erimallia!
Mitkä nämä tasan tarkkaan kolme mallia ovat?

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Tunnistaako kukaan, mikä?

Post by Juha Tompuri »

Anska wrote:Huom. AK47:ää on tasan tarkasti kolme erimallia!
Oikeastaan AK-47 (AK 47) ei AK47.
Sitten vielä noiden kolmen mallin lisäksi taittoperäiset AKS versiot.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Post Reply

Return to “Kiväärit”