- Mosin rakentelu!
Re: - Mosin rakentelu!
Sako on hieman rakennellut sotaratsua, minä olen tehnyt vaan pientä hienosäätöä. Tarkka on mokoma, mutta hyviä kasimillin luoteja on perin vaikea löytää
- Attachments
-
- sako_82_06.jpg
- (104.88 KiB) Downloaded 150 times
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -
Kolme linjaa ja risat
- Attachments
-
- sako_82_04.jpg
- (36.27 KiB) Downloaded 1140 times
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -
Pitääkin äkkiä lisätä aseen olevan M27 leimoilla ja etutähtäimellä josta korvat katkaistu ja piipustakin kymmenisen senttiä.Tukki on Sakon kumisella perällä sekä siviilimallisella tähtäimellä joten taitaa olla kuitenkin sepän tekosia.
Kävin välillä nukkumassa joten meni yön yli vastata.Minun on 7,62x53R alkuperäisellä piipulla,hieman lyhennetyllä kylläkin.
Tässä on joskus ollut kiikarin jalka/jalat ruuvattuina kahdella ruuvilla tässä päällä,reiät ainakin on porattu.Pedata se pitäisi uudestaan kun ottaa piippu herkästi kiinni puuhun.Anska wrote:Mikäs sinun kaliberi on?
Hieno ase myös!
Minulla ei vain pelaa enää näkö, sillä ikää on tullut jo niin paljon. Mutta sinunkin aseeseen saa holposti sivukiilalla tai päällyskiilalla jalat ja kiikarin.
Nyt esim. tänä syksynä on ollut erittäin halpoja vanhoista sotaratsuista kaliberille 8.2 x53R pesitettyjä kaluja myynnissä huutonetissä.
Pitäisiköhän minunkin ottaa seuraavaksi projektiksi semmonen?
Toisessa vastaavassa aseessa 91-30 ei ole ollut kiikaria lainkaan ja se on 8,2x53R.Sen tukki ei oikein istu hyvin ja petailua olisi siinäkin.
Ovat vähemmän arvostettuja aseita juuri siitä syystä kun ovat "sotapyssystä" muutettuja.Mielestäni silti hienoja aseita!
Ei taida tänä päivänä noita tehdaslatauksena ihan joka R-kioskista...FTR wrote:Kolme linjaa ja risat
Koiran kanssa hirveä jahtaavalle 9,3x53r olisi edelleen aivan loistava ase. Niitäkin tehtiin aika paljon, mutta paukut taitaa olla jo itselatauksen varassa.
Jos reijät on lukkorungon päällä niin laita siihen haluamasi kiila päälle ja sitten sopivat jalat.noita kiskonpätkiä saa monelta sepältä kohtuu hinnalla.
-
- res vänr
Kotimainen Sako on tehnyt myös latausholkkisarjoja yleisimpiin kalibereihin. Itseltä löytyy tuollainen avaamaton boxi:
Kaapista löytyy ko. kaliberin Sako, niin täytyyhän ne olla holkitkin...
Kaapista löytyy ko. kaliberin Sako, niin täytyyhän ne olla holkitkin...
GOTT MIT UNS
Joskus huutonetissä kaupattiin tällaisia latausholkkisarjoja mutta en katsonut tarpeelliseksi ostaa.Ei tule lainkaan omaa 8,2 millistä käytettyä.
-
- res vänr
Itsellänikin käyttö on toki myös vähäistä, mitä nyt muutama kerta syksyyn tulee hirvimetsällä käytyä. Lataus setti pysyy toden näköisesti avaamattomana jatkossakin. Ihan keräilyllisessä mielessä sen hankinkin, huutonetistä.
GOTT MIT UNS
Jotenkin on kallis panos ampua,metsällä varmasti hyvä ja aivan riittävä hirvelle.Minä en ole metsästäjä joten käyttämättömyys johtuu siitä.
voiskos joku nähdä vaivaa sen verran että saisi otettua tärkeimmät mitat tuommoisesta 28-76 tukista ja vaikka lisäksi siten että ottaa kuvia rullamittaa apuna käyttäen. Sain töistä useamman neliön 11mm tai 12mm koivuvaneria ja niistä sais jonkun alle 10 tukkia vuoltua (tosin jos tekis vaan piekkarille ja tuommoisen 28-76 tukin.).
Tässä nyt tärkeimmät: Pituus, paksuus eri kohdista, kahvan korkeus,perän pituus. Omia mielipiteitä tukin muuttelemisesta voisi laittaa myös.
Tässä nyt tärkeimmät: Pituus, paksuus eri kohdista, kahvan korkeus,perän pituus. Omia mielipiteitä tukin muuttelemisesta voisi laittaa myös.
Jep.