91/30 PEM

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Nokkanen
ylik
ylik

91/30 PEM

Post by Nokkanen »

http://lahdeniemi.fi/Sivut/kayt-kiv.htm

Lähes sivun lopussa, "Neuvostoliiton tarkka-ampujakivääri, Tulan tekemä 1891-30, kal 7,62x53R, n:o 6xx, Päällä aito kiikari PEM ja myös aito sivujalusta" Hintaa 950€...

Mielipiteitä ja yleistä parranpärinää kaivataan

Ned Flanders
kenr
kenr

Re: 91/30 PEM

Post by Ned Flanders »

Vanha, mennyt samantien.
Toivottavasti tarkempia tietoja tuosta tulee pian foorumillekkin asti kuvien kera ;)
Image

Rensseli-setä

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Vähän tekstidataa näin alkuun:

- kivääri valmistettu Tulassa 1939
- piippu СП-leimattu, kehyksen päällä C-leima
- SA-leimattu
- kiikari PE-mallia vuodelta 1935
- jalka ja istukka Tulan tekemät (eri numerolla kuin ase)
- lukossa sarjanumeron 3 viimeistä numeroa (uudelleennumeroitu)
- perälevy & syöttökotelon pohja eri numerolla
- Ishevskin tekemä tukki (vaihtunut matkalla)
- piippuaktio alkuperäisessä sinistyksessään

Tarkempaan en tiedä vielä kun en ole asetta nähnyt.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Velipoika oli noheva ja laittoi pari kuvatusta. Käyhän se näinkin... :smile:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Ei paha
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Muistaakseni Palokankaan kirjassa sanottiin, että SA:n kaappaamien kiväärien optiikat siirrettiin ennen kiväärien myyntiä PV:n optilliseen korjaamoon. Olettaisin siis tuon PE:n olevan keräilijän jäljestäpäin asentama. Mulla olisi vanhemmassa päälijalassa 1938-vuoden PEM kiinni. Pitäisikö laittaa PEM tuohon sivujalkaan vai antaa olla noin?

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Itse laittaisin, (olikin johtava ajatuksena ostaa tuo, itsellä jo PE jalka ja PEM kiikari ylimääräisenä ja tuosta olisi tullut sopivat parit :mrgreen: )
Image

Rensseli-setä

JVA
sotvm3
sotvm3

Post by JVA »

Samaa mieltä kuin Ned, PEM tuohon malliin kuuluu. Tuo Ishesvskin tukki ei varmaan ole alkuperäinen sivujalalliseen tarkoitettu (eli onko tehty jv-mallista)? Siis Ishevskhän valmisti ko mallia 1942, joten mahdollistahan se olisi... Hyvä löytö jokatapauksessa!

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Kiitos vastauksista. Itse veikkaisin tukin olevan peräisin normaalista jv-kivääristä. Hihnalenkkien reunapellit ovat varhaisinta tyyppiä ja muutenkin tukki on rakenteeltaan sen verran hintelä, että se lienee valmistettu 1930-luvun puolella. Jos se olisi 1942-vuoden PEMistä napattu, pellit olisivat todennäköisesti pula-ajan mallia ja itse tukki rakenteeltaan jykevämpi. Tosin pintaa on hiottu SA:n toimesta ja poistuneen puun määrää on vaikea arvioida.

Tulin purkaneeksi kiväärin ja huomasin, että lukonkehys onkin vuodelta 1938. Luultavasti ase on kasattu aivan 1939-vuoden alussa ja siksi piippu ja kehys ovat eri vuosilta. Sinistys vaikuttaa minusta alkuperäiseltä ja sen verran yhtäläisesti kehys ja piippu ovat syöpyneet, että ne ovat luultavasti olleet yhtä alusta alkaen. Kehyksen päältä löytyy C-leima. Jostain syystä PV on sinistänyt kiväärin lukon, liekö sillä koitettu estää heijastuksia TA-käytössä yms.? Olen kuullut moisesta ennenkin, mutta tämä on ensimmäinen itselle vastaan tullut yksilö.

Taas tuli noita kuvia liikaa, mutta FTR poistakoot epäolennaiset... :oops:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Antaa kaikkien kukkien kukkia... :smile:

Image

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

OH´HOH, ompas ruoste päässyt piippuun ? tuo ei ole ollut varikon rasvoissa ainakaan vähään aikaan ?
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Olen haudankaivajan kanssa samaa mieltä ja aiemminkin sitä ihmetellyt ? vaikka minkälaista valoa olen yrittänyt laittaa, mutta kertaakaan en ole päässyt noin syvälle putkeen ? Täytyy varmaan heittää Canonit hel... ja ostaa kamera, josko menisi piipun kanssa kameraliikkeeseen kokeilemaan ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Rokka wrote:Olen haudankaivajan kanssa samaa mieltä ja aiemminkin sitä ihmetellyt ? vaikka minkälaista valoa olen yrittänyt laittaa, mutta kertaakaan en ole päässyt noin syvälle putkeen ? Täytyy varmaan heittää Canonit hel... ja ostaa kamera, josko menisi piipun kanssa kameraliikkeeseen kokeilemaan ?

- j o n i -
Paras ottaa mukaan erilaisia aseita, jotta voit varmistua linssien toimivuudesta kaikissa tapauksissa. :miettii:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Eipä siinä sen kummempaa kalustoa tarvita, pari vuotta vanhalla Nikon Coolpix P4 -pokkarilla minä nuo olen ottanut. Ilman salamaa saa mielestäni aikaan parempaa jälkeä kuin salamalla, mutta jalustan käyttö on ko. tilanteessa suositeltavaa. Ainakin hämyisissä sisätiloissa kuvattaessa. Kameran väritasapainon saa kätevästi kohdilleen "white balance" -osiosta (lienee muissakin kameroissa samalla nimellä), jossa kamera kalibroi esim. valkoisesta paperista sävyt kohdilleen ko. valaistuksessa. Tätä on hyvä käyttää silloin kun EI käytä salamaa. Lähikuvissa kannattaa aina laittaa macro-mode päälle, jos terävyyttä haluaa. Semmoinen kukan kuvalla varustettu nappula, löytynee kaikista pokkareista.

Piippukuvista laitoin muutaman rivin tuonne. Kysykää lisää, jos joku mättää...

http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... 9&start=15

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Sanokaas, löytyykö täältä kotomarkkinoilta mitään hellävaraista ruosteenpoistotököttiä, jota tuonne piippuun arvaisi pistää? Kuurasin röörin ensin pari kertaa Forrestilla ja sitten teräsvillalla ja öljyllä. Lopputulos oli sellainen kuin tuossa viimeisessä kuvassa. Ampumista en ole vielä kokeillut. Aron pojan mitoituksella olevien rautavaippaisten luulisi vievän kukinnot mennessään... :miettii:

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”