AR-15 keräilykohteena?

Keskustelua kivääreistä ja varusteista - myös pienoiskivääreistä
User avatar
Klpro
vääp
vääp
Posts: 239
Joined: Sun Jul 15, 2007 21:00
Location: Sillan takana ja heti radan vieressä..

AR-15 keräilykohteena?

Post by Klpro »

Muutaman Arska keräilijän tiedän. Onkos heitä tällä foorumilla? Oma kiinnostuksen kohteeni olisi Bushmaster, ja on ainakin riittävän laaja keräilyskaala. Jos lähdetään rajaamaan pelkillä tehtaan piipun pituuksilla, rihlannousuilla ja eri kaasujärjestelmillä, niin noista kertyy reilu 20 variaatiota. Lisätään erilaisia peräjärjestelmiä ja lisävarusteita, niin voidaan puhua lähes loppumattomasta määrästä. Mietinkin noita Jenkkien mahdollisesti tulevia vientirajoituksia. Saattaa käydä niin, että Pensasmestareiden arvo alkaa kiivetä rajustikin?
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by jaska »

Taitaapi vain keräilyn näkökulmasta olla niin ,ettei noin uutukaisiin aseisiin myönnetä kovin helpolla keräilylupia tällähetkellä.Tuo vuosi-45 tuntuu olevan aahy.n väelle rajapyykki keräilyllisten aseiden osalta.

User avatar
J
luutn
luutn
Posts: 1084
Joined: Mon Jun 19, 2006 19:01
Location: Karjala

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by J »

jaska wrote:Taitaapi vain keräilyn näkökulmasta olla niin ,ettei noin uutukaisiin aseisiin myönnetä kovin helpolla keräilylupia tällähetkellä.Tuo vuosi-45 tuntuu olevan aahy.n väelle rajapyykki keräilyllisten aseiden osalta.
Etkö saanut lupaa kerätä -45 uudempia aseita :shock: Kyllä ne Aahylläkin ymmärtävät kun jaksaa asiallisesti selittää vaikka useampaa kertaan jos on tarvis.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by jaska »

Parikin kaveria hakenut keräilijästatusta uudemmille aseille ja ei edes ervana, niin vastaus yli vuoden odottelun jälkeen oli ,ettei aahy pääsääntöisesti katso vuoden-45 jälkeen tehtyjä aseita keräilyllisesti arvokkaiksi ja hakemus hylättiin!

User avatar
J
luutn
luutn
Posts: 1084
Joined: Mon Jun 19, 2006 19:01
Location: Karjala

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by J »

jaska wrote:Parikin kaveria hakenut keräilijästatusta uudemmille aseille ja ei edes ervana, niin vastaus yli vuoden odottelun jälkeen oli ,ettei aahy pääsääntöisesti katso vuoden-45 jälkeen tehtyjä aseita keräilyllisesti arvokkaiksi ja hakemus hylättiin!
Velottiko ne sen 225e silti?
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by jaska »

Ei tullut kysyttyä kun ihmeteltiin a.vastauksen hitautta ja b.vastauksen tapaa arvioida keräilyllisyyttä!Ei kait keräilyyn vaikuta milloin ase on valmistettu vaan millaisen kokoelman perustellusti haluaa rakentaa?Minusta esim 10 erilaista AK.ta on jo aika hieno kokoelma!

User avatar
Klpro
vääp
vääp
Posts: 239
Joined: Sun Jul 15, 2007 21:00
Location: Sillan takana ja heti radan vieressä..

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by Klpro »

Ihmeellinen tulkinta tuo. Kyseessä olisi omalla kohdallani poikkeuksetta toimintapa 3 ja urheilu ja metsästysaseet.
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

User avatar
G3
sotvm6
sotvm6
Posts: 400
Joined: Sat Apr 01, 2006 1:54
Location: Pirkanmaa, Pohjois-DDR
Contact:

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by G3 »

J wrote:
jaska wrote:Parikin kaveria hakenut keräilijästatusta uudemmille aseille ja ei edes ervana, niin vastaus yli vuoden odottelun jälkeen oli ,ettei aahy pääsääntöisesti katso vuoden-45 jälkeen tehtyjä aseita keräilyllisesti arvokkaiksi ja hakemus hylättiin!
Velottiko ne sen 225e silti?
Ilmeisesti Jaska puhuu minusta ja eräästä seurakaveristamme?!
Kerrotaan nyt sitten hiukan, eli itse hain keräilylupaa G3 kivääreille(puolimoottorina näin alkuun) ja kyseisistä aseistahan kaksi mallia eli G3A4(teleperä) ja G3K(lyhennetty) olisivat olleet vaarallisia muu-aseita muiden ollessa vaarattomasti kiväärin mitoissa, tässä ollaan nyt 3 vuotta odoteltu muttei ole tullut sen enempää päätöstä kuin laskuakaan, kun olen soitellut arpajaiskeskukseen niin vastauksena on ollut joka kerta että tällä viikolla katsotaan, no nyt en enään ajatellut kyseisiä(tai mitään muitakaan) aseita keräillä vaan köyhänä miehenä G3:set on kohta jo hukattu ja tilalle tulee MR223(HK416 siviilimalli) ja MR308(HK417 siviilimalli, kunhan sellainen ilmestyy) ja keskityn vain ammunan harjoitteluun.
Periaatteessa keräilykin voisi olla vielä mahdollista mutta aihe alua olisi toisen mailmansodan yleisimmät amerikkalaiset aseet(kivääri, pistooli/revolveri ja ehkä kp aseistus), no ehkä hyvä kuntoinen Sprigfield 1903 riittää...

Tämä meidän seurakaveri taas haki lupaa Lynx, HK ja Ruger tehtaiden urheilu ja metsästys aseille ja parin vuoden miettimisen jälkeen arpajaiskeskuksen päätös oli että nykyaikaisten sotilasaseiden keräily ei ole keräilyä ja että hakemus olisi mennyt läpi ilman HK:ta, eli HK:n SL8 on siis jumalattoman vaarallinen ase verrattuna Rugerin Mini-14:sta.

...mutta mitkä helvetin sotilasaseet???

No se tästä minun osaltani!
In a world of compromise, some don´t.

WE CON THE WORLD

User avatar
roger67
sotvm4
sotvm4
Posts: 536
Joined: Sat Jun 23, 2007 20:59
Location: Norge

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by roger67 »

Apropoo. Olen kinastellut täällä norjan "huutonetissä" yhden myyjän kanssa joka kauppaa bushmasteria 40 luvulta :pray: Pitää olla rekisteröitynenä jotta näkee mun kysymykset ja myyjän vastaukset, mutta voittehan katsoa mikä ase on kyseessä ja sanoa miltävuodelta tuo voisi olla.
http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... &PageNum=1

User avatar
taifun
alik
alik
Posts: 994
Joined: Fri Mar 24, 2006 23:28

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by taifun »

tuo aahyn sanelupolitiikka on luokassaan stalinistista!

kuinka joku määrittää mikä on ja mikä ei tarpeellista/keräilyllistä.
jos tuollainen päätäntävalta annettaisiin vaikkapa liikenneministeriölle ja sitä harjoitettaisiin samalla mielettömällä tyylillä olisi seurauksena yksityisautoilun väheneminen puoleen(koskapa bussit kulkee) moottoripyöräilyn totaalikielto (jos ei jotain harrasta ei haittaa vaikka kielletään)pakollinen ajopäiväkirjanpito liikkumisistaan(p-rallia tai maaseutuajelua ei tietenkään sallita)huviveneily myöskin olisi ehdottoman turhana poistettava harrastelistalta eikä kalastusta perusteena hyväksytäisi kuin erityistapauksissa ja silloinkin korkeintaan soutuveneelle jonka airot olisi säilytettävä paikallisella laitoksella josta ne maksua vastaan olisi anomuksen jälkeen kuitattavissa. :comcrash
Last edited by taifun on Thu Jan 01, 2009 19:45, edited 1 time in total.

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by reka65 »

Nyt on menossa kova kausi!Kävin eilen laitoksella viemässä lupia ja kun juttelin meidän asevastaavan kanssa tein jo ennakkoaavistuksena oikein kun en edes jättänyt FALin lupahakemusta.Näin on miehet näppylät näinä aikoina.Meillä ei nyt sitten enää tämän vuoden alusta ole asevastaavalla merkitystä(tietenkin on!)kun 50 kilometriä pohjoiseen on nyt poliisilaitosten yhteistämisen...taimitäsenytoli alettua päätösten teko juuri siellä mihin aurinko ei paista...anteeksi vain Yön ystävät.

Niin,nyt tulee olemaan kovaa,mahdollisesti sarjatuliaseiden omistajille tulee sellaiset oltavat ettei viitsi edes keskustelua kuvata.Kesään asti kuulemma on konseptit sekaisin kaikilta lupa-asioista päätöstä pakertavilla...näin kansanomaisesti ilmaistuna.Nyt jo tyrmäsin kansliatytön(hyvinkin tutuksi tulleen)ilmoittelun lääkärintodistusten vaatimisista JOKAISEN pistoolin hakukerralta...ensimmäsistä kertaa näki tyttö miten mies muuttuu silmissä kun hän ottaa asian henkilökohtaisena loukkauksena aseitaharrastavia kohtaan joten luin ulkomuistista hieman lakiin liittyviä pykäliä ja edes lääkärintodistuksen vaatimisen lainvastaisuutta tässä tapauksessa.Yritti ensin väitellä mutta meni kuitenkin hiljaiseksi(lue tappion merkki).

Nyt tulee miehet olemaan vaikeaa,meidänkin suunnassa on tarkoitus käydä tarkkailemaan sekä tutkimaan keräilysuunnitelmassa pitäytymistä!No jumalauta,onneksi harrastan suunnitelmani mukaisia aseita mutta hyvää tuokaan ei monille tiedä.

Jessus miten taas helppasi.

No joo voi olla ettei tosiaan liity topiikkiin :miettii:

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by Wittmann »

roger67 wrote:Apropoo. Olen kinastellut täällä norjan "huutonetissä" yhden myyjän kanssa joka kauppaa bushmasteria 40 luvulta :pray: Pitää olla rekisteröitynenä jotta näkee mun kysymykset ja myyjän vastaukset, mutta voittehan katsoa mikä ase on kyseessä ja sanoa miltävuodelta tuo voisi olla.
http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... &PageNum=1
Duodadoi mikäköhän vxxun sekasikiö toi on???

Ar on valitettavasti 60-luvun tuotteita...
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
roger67
sotvm4
sotvm4
Posts: 536
Joined: Sat Jun 23, 2007 20:59
Location: Norge

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by roger67 »

Niinpä. Esitin kysymyksen myyjälle että miten se voi olla bushmaster 40 luvulta kun kyseinen paja on perustettu vasta vuonna 1978 ja 223 rem kaliperi on vuodelta 1964 :comcrash

User avatar
Klpro
vääp
vääp
Posts: 239
Joined: Sun Jul 15, 2007 21:00
Location: Sillan takana ja heti radan vieressä..

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by Klpro »

Saisitko värkistä enemmän kuvia myyjältä?
Last edited by Klpro on Sat Jan 03, 2009 20:57, edited 1 time in total.
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Re: AR-15 keräilykohteena?

Post by FTR »

Outo vehjes. Runko ja etenkin takatähtäin muistuttaa hieman SAR-80:stä. Näyttäisi olevan myöskin kaasumännällä varustettuna - tai sitten kaasuputki on hieman ylimitoitettu :smile:
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

Post Reply

Return to “Kiväärit”