Puhelinasentajan työkalulaukku
Puhelinasentajan työkalulaukku
Puhutaan Akseli Gallen-Kallelan suunnitelleen tuohon työkalulaukkuun puukon, mutta onko se tuo kuvassa oleva, vai semmoinen uudemman näköinen vihreä(?) veitsi?
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
- Tulenjohtomies
- kenr
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Re: Puhelinasentajan työkalulaukku
Tuollaisen samanlaisen olen nähnyt niissä kolmessa aikaisemmin näkemässäni laukussa
Olen nähnyt ko laukussa myös sen vanhan mallisen (ehkä juuri Gallenin)viestimiehen veitsen, jossa terä ylöspäin ja tupessa teksti suomen armeija.
Sama kaiku on askelten.
juuri tuota veistä tarkoitin, mutta ajattelin sitä uudemmaksi?pjotr47 wrote:Olen nähnyt ko laukussa myös sen vanhan mallisen (ehkä juuri Gallenin)viestimiehen veitsen, jossa terä ylöspäin ja tupessa teksti suomen armeija.
Tästäkö oli kyse? Terässä toisella puolen valmistajan leima Fiskars.
- Attachments
-
- veitsi 007.jpg
- (55.82 KiB) Downloaded 2208 times
Kyllä juu, luulisin tuota veistä uudemmaksi?
mulla on tuommoinen SKY-leimattu veitsi,ihan samanlainen.
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?
Vedit pohjat, onneks olkoon!! On sen sitten oltava ainakin vanha, jos ei vanhempi kuin tuo ensimmäisessä kuvassa oleva veitsi. En ole mitenkään Gallen-Kallelan töihin perehtynyt, mutta luulis että nätemmänkin veitsen olis voinu suunnitella.tokarev38 wrote:mulla on tuommoinen SKY-leimattu veitsi,ihan samanlainen.
Ei kai tuo Gallen-Kallela ole, vai onko muistelen jonkun joskus näyttäneen sellaista, mutta ei ollut tuon näköinen, mutta miksei, onhan suunnittelu voinut mennä, kun valtionhoitaja Mannerheim on mennyt ystävänsä Gallen-Kallelan tykö, pyydellen suunnittelemaan mitä ihmeellisempiä asioita uudelle armeijalle, on taiteilija Gallen-Kallela vasemmalla kädellä viimeistellyt viestimiehenveitseä kun samalla oikealla on piirtänyt Suomen Lentomerkkiäjylhä wrote:Vedit pohjat, onneks olkoon!! On sen sitten oltava ainakin vanha, jos ei vanhempi kuin tuo ensimmäisessä kuvassa oleva veitsi. En ole mitenkään Gallen-Kallelan töihin perehtynyt, mutta luulis että nätemmänkin veitsen olis voinu suunnitella.
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Noissa puhelintyökalulaukuissa on ollut myös Fiskarssin valmistamaa puukkoa. Puukon tuppi on ilmeisesti jotain pahvinsekaista ainetta, joten olen itse ajoittanut sen 40-luvulle. Onko joku muu törmännyt tähän malliin?
http://img403.imageshack.us/img403/4417/pb030038wf3.jpg
http://img403.imageshack.us/img403/4417/pb030038wf3.jpg
Noita Fiskarsin valmistamia veitsiä oli takavuosina Vammalan myymälässä, silloin kun se vielä oli hengissä
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Jylhän laukussa näyttäisi olevan sisällysluettelo kannessa. Omani on vanhempaa mallia, mutta sisällöltään puutteellinen. Vanhan ohjesäännön (1936) mukaan laukkuun kuuluu linjapihdit, vasara, puukko, suojuskinnas, ruuvitaltta, pussillinen nauloja, 1 käämi maajohdinta, eristysnauharulla, 40m eristettyä kuparijohdinta. Onko laukun sisällysluettelossa sama varustus, vai onko se myöhemmin muuttunut jotenkin?
On se sitten vähän muuttunu:
-laukku (tyhjä)
-vasara
-johdinpihdit 6-7"
-ruuvitaltta 2kpl
-puukko ja tuppi
-kiristyskinnas
-naulapussi
-erist.nauharasia
-erist.nauhaa 2rull
-kulmanauloja 100kpl
-nauloja 4" 40kpl
- sisällysluettelo
-laukku (tyhjä)
-vasara
-johdinpihdit 6-7"
-ruuvitaltta 2kpl
-puukko ja tuppi
-kiristyskinnas
-naulapussi
-erist.nauharasia
-erist.nauhaa 2rull
-kulmanauloja 100kpl
-nauloja 4" 40kpl
- sisällysluettelo
Tietääkseni tuo P30:n kuvassa oleva on juuri se (toinen!) Akselin suunnittelema malli, näitähän on valmistettu kahta kokoa P30:N kuvassa olevaa pientä mallia ja se toinen (vanhempi?) on vajaat 10cm pidempi. Minulla on molempia muutamia kaikissa pitkissä leimat terässä ja tupessa Suomen armeija , lyhyissä on sekä Suomen armeija että SKY leimattuja. Muuten ovat samanlaisia ainoastaan tuo pituus on eri. Ei sovellu paljon muuhun kuin siihen mihin se on tehty eli parikaapelin kanssa työskentelyyn..
Niin ja alkuperäissä laukussa teippirulla on pyöreässä (kuin jääkiekko) peltirasiassa jossa kannessa ihan suomenkielellä teksti eristysnauhaa.