fanjunkare

Keskustelua muunmaalaisesta militariasta
sotavanhus
jääk
jääk

fanjunkare

Post by sotavanhus »

on tuo englanninkielen taito huonoa,etten wikipediasta oikein saa asiaan selvyyttä jne.
siellähän kysymykseeni vastataan englanniksi.
kertokaa ruotsalaisesta sotilasarvosta "fanjunkare."
mikä olisi vastaava suomalainen sotilasarvo? onko ylikersantti?
isävainaan 1944 sotilaspassissa hänet on merkattu "fanjunkare:ksi."
en tässä viitsi selitellä tapauksen yksityiskohtia.

taifun
alik
alik

Re: fanjunkare

Post by taifun »

vastaa suomalaisissa arvoissa vääpeliä.komenketjussa vänrikin yläpuolella

sotavanhus
jääk
jääk

Post by sotavanhus »

taifun wrote:vastaa suomalaisissa arvoissa vääpeliä.komenketjussa vänrikin yläpuolella
kiitos tiedosta :!: ( isävainaan sotilaspassissa hänen kotiutuessa uudet lkp-merkinnät jostain syystä kirjoitettu ruotsalaisilla mm lyhenteillä.minulla on asiasta sota-arkiston vastauksia kysymyksiini.jättivät kertomatta mitä sotilasarvoa fanjunkare vastaa.tässä tarina lyhyesti.)

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Äkkinäinen olisikin luullut sotilaspastoriksi (fan = piru) :twisted:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

sotavanhus
jääk
jääk

Post by sotavanhus »

smokeball wrote:Äkkinäinen olisikin luullut sotilaspastoriksi (fan = piru) :twisted:
kyllä isä välistä tuntui "pirultakin" kun minun lapsuudessani oli vielä kotona ruumiillista kuritusta ;)

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Fanjunkare on Ruotsin korkein aliupseeriarvo (vaikka sielä ei taida olla nykyisin käytössä perinteistä aliupseeri-järjestelmää). Nykyisin nuorempi kun vänrikki (fänrik). Arvomerkkinä nykyisin kaksi viisisakaraisella tähdellä varustettua messinkinappia (maavoimissa).

Ilmeisesti arvo on alkujaan ollut jonkinlainen kadettiarvo. Esim. Saksassa on ollut käytössä Standarten-Junker arvo upseerioppilailla (ss-joukoissa).

sotavanhus
jääk
jääk

Post by sotavanhus »

Canet wrote:Fanjunkare on Ruotsin korkein aliupseeriarvo (vaikka sielä ei taida olla nykyisin käytössä perinteistä aliupseeri-järjestelmää). Nykyisin nuorempi kun vänrikki (fänrik). Arvomerkkinä nykyisin kaksi viisisakaraisella tähdellä varustettua messinkinappia (maavoimissa).

Ilmeisesti arvo on alkujaan ollut jonkinlainen kadettiarvo. Esim. Saksassa on ollut käytössä Standarten-Junker arvo upseerioppilailla (ss-joukoissa).
kiitos näistäkin tiedoista.otin yhteyttä asian tiimoilta ruotsiin.lupasivat tarkemmat tiedot minulle nyt huomenna alkavalla viikolla.

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Kun tässä on ilmeisesti historiasta kysymys, niin luin vuoden 1951 "Soldatinstruktioner för armén" -kirjaa. Tuohon aikaan Ruotsissa oli käytössä sotilasmestaria vastaava aliupseeriarvo förvaltare, joka oli fanjunkarea korkeampi. Laivastossa ja rannikkotykistössä fanjunkarea vastasi flaggunderofficer (="lippualiupseeri").

sotavanhus
jääk
jääk

Post by sotavanhus »

Canet wrote:Kun tässä on ilmeisesti historiasta kysymys, niin luin vuoden 1951 "Soldatinstruktioner för armén" -kirjaa. Tuohon aikaan Ruotsissa oli käytössä sotilasmestaria vastaava aliupseeriarvo förvaltare, joka oli fanjunkarea korkeampi. Laivastossa ja rannikkotykistössä fanjunkarea vastasi flaggunderofficer (="lippualiupseeri").
kiitos tästäkin infosta.

sotavanhus
jääk
jääk

Post by sotavanhus »

sain tänään ruotsista vastauksen.pistän tähän pienen otteen:" fanjunkare oli aikoinaan ruotsin pv:n alipäällystön korkein arvo....olivat erittäin perillä kaikista pv:n eri toiminnoista ja yksityiskohdista ja heidän kokemustaan ja osaamistaan arvostettiin laajasti..ja tästä syystä upseerit pyrkivät aina olemaan hyvissä väleissä fanjunkkareiden kanssa." valitettavasti en voi kertoa lähdettä,mutta tieto on virallinen.

taifun
alik
alik

Post by taifun »

oli varmaan aikoinaan korkein aliupseeriarvo mutta vuodesta 1936 se oli förvaltare.kuten myös tuon passin kirjoitusaikaan.
mikähän tekee vuonna 1944 leimatusta passista niin salamyhkäisen ettei edes "virallista lähdettä" voi paljastaa? jopa FRA on kertoillut jo melko avoimesti paljon tuoreemmistakin asioista.
huom. jos kyseessä on suomen armeijan sotilaspassi saat tilaamalla isäukkosi kantakortin josta tiedot löytyvät.

sotavanhus
jääk
jääk

Post by sotavanhus »

taifun wrote:oli varmaan aikoinaan korkein aliupseeriarvo mutta vuodesta 1936 se oli förvaltare.kuten myös tuon passin kirjoitusaikaan.
mikähän tekee vuonna 1944 leimatusta passista niin salamyhkäisen ettei edes "virallista lähdettä" voi paljastaa? jopa FRA on kertoillut jo melko avoimesti paljon tuoreemmistakin asioista.
huom. jos kyseessä on suomen armeijan sotilaspassi saat tilaamalla isäukkosi kantakortin josta tiedot löytyvät.
minulla on isävainaan kanta-korteista ym kopiot.nämä ruotsinkieliset merkinnät on vain hänen sotilaspassissaan,joka on minulla.ps:tämä asia on minun kohdaltani loppuun käsitelty.sain ruotsalaisilta tiedot,jotka tarvitsin :D

Komendantti
komendantti
komendantti

Post by Komendantti »

sotavanhus wrote:minulla on isävainaan kanta-korteista ym kopiot.nämä ruotsinkieliset merkinnät on vain hänen sotilaspassissaan,joka on minulla.ps:tämä asia on minun kohdaltani loppuun käsitelty.sain ruotsalaisilta tiedot,jotka tarvitsin :D
...Kehtaatko paljastaa meille vaikkapa jonkinlaisen lyhyen tiivistelmän asiasta?
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

sotavanhus
jääk
jääk

Post by sotavanhus »

Komendantti wrote:
sotavanhus wrote:minulla on isävainaan kanta-korteista ym kopiot.nämä ruotsinkieliset merkinnät on vain hänen sotilaspassissaan,joka on minulla.ps:tämä asia on minun kohdaltani loppuun käsitelty.sain ruotsalaisilta tiedot,jotka tarvitsin :D
...Kehtaatko paljastaa meille vaikkapa jonkinlaisen lyhyen tiivistelmän asiasta?
no,kun kauniisti kun pyydetään:minua kiinnosti,miksi isäni sotilaspassissa on merkintöjä,joita hänen kanta-korteissaan ei ole.puolustusministeriö siirsi tutkimuspyyntöni sota-arkistolle,jolta sain tietoja ruotsinkielisistä merkinnöistä täysin suomenkielisen isäni sotilaspassista.isäni palveli myös täysin suomenkielisissä osastoissa.halusin tietää mitä fanjunkare vastasi 9.11.1944,joka oli isäni tehtävä/arvo/sijoitus tms? koska suomesta en saanut vastausta,kysyin asiaa viralliselta taholta ruotsin edustajalta.sieltä sain A4 kirjeen ja pitkät selvitykset asiasta. LOPPU. ( asia on sekava ulkopuoliselle ymmärtää, mutta tärkeintähänon,että minä isäni poikana tiedän-LOPPU :D )

Komendantti
komendantti
komendantti

Post by Komendantti »

sotavanhus wrote:( asia on sekava ulkopuoliselle ymmärtää, mutta tärkeintähänon,että minä isäni poikana tiedän-LOPPU :D )
Ok. :)

"Faanjunkkari" on ollut jonkinlainen virallisempikin arvoaste myös täällä Suomessa: vuonna 1918 järjestettiin Haminassa faanjunkkarikurssi. Faanjunkkari eli "lippujunkkari" -arvon sai tuohon aikaan upseerikoulutukseen sopivaksi katsottu aliupseeri.

Isäsi kohdalla tuolla erikseen merkityllä "Fanjunkare" -nimikkeellä on siis kenties voitu eräällä tavalla epämuodollisesti "erottaa" tai "korottaa" isäsi muusta res. aliupseeristosta, jonka johdosta hänet kenties saatettiin nimetä tilapäisesti/väliaikaisesti omaa tehtävätasoaan (esim. lääk.joukkuealiups.) vaativampaankin sotilastehtävään, kuten vaikkapa esimerkiksi lääkintävääpelin (sotilassairaala) tai muun vast. tasoiseen ja kantahenkilökuntaan rinnastettavaan tehtävään (ilman kanta-aliupseerikoulutusta).
On nimittäin aivan mahdollista, että isäsi olisi sota-aikana voinut toimia tilapäisesti vaikkapa kenttäsairaalassa (SP:n tai JSP:n sijaan) kyseisentasoisessa tehtävässä, jolloin tämä on voitu katsoa riittävän myös myöhempiin (rauhanaikaisiinkin) tilapäistehtäviin tai viransijaisuuksiin.

Tuo jälkimmäinen oletus perustuu silti aivan omaan arveluuni, eikä asiaa voi juuri paremmin selvittää ilman tarkempia yksityiskohtia.

Kerro vain, jos omat jo olemassa olevat tietosi ovat ristiriidassa noiden tekstieni kanssa.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Post Reply

Return to “Muiden maiden militaria”