.30 luodeista

Alle 20-milliset patruunat yms.
Post Reply
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

.30 luodeista

Post by Rokka »

Itse en aiemmin ole ladannut kuin Lapuan luotia d166 (.311), d46, S495 ja S405, tiedä häntä miksi ? mutta ostin tuossa Hornadyn 155 gr A-Maxeja BC=0,435, joiden siis ballistinen kerroin on heikompi kuin 155 gr Scenarin BC=0,508 mutta miten niiden lentorata eroaa esim. 300 m

Aiemmin en niinkään ole ballistiikkaan perehtynyt ollaan latailtu vain erilaista luotia erilaiseen tarkoitukseen/harjoitukseen oikeastaan ihan mielivaltaisesti kokeilu ja kirjatietopohjalta... samoin kun radalla harjoitellessa on tullut ammuttua Lapuan valmista Rangea jossa on 123 gr kuula (lentoradat sakon mukaan identtisiä latauksissa .308Win, 53R ja 30-06Spring). No siitä innostuneena katselin ja lueskelin netistä kun ja mikä on paras ase/kaliperi/kuula lentoradaltaan. No mielipiteitähän on vaikka ja kuinka toinen haukkuu esim. Mosin pohjaiset täysin ja kehuu vaikka 308 win ? hel... eikös tuo 53R ja Win hylsy ole periaatteessa samanlaiset ainoastaan tuossa toisessa on R=laippakanta ?

Ei nuo .30 muutenkaan paljon tunnu lentoradoiltaan poikkeavan keskenään kun vaikka katsoo Sakon latausten lentoratoja (kun ei ole ohjelmaa laskemaan tämä tulee ihan taulukosta ja valmiista annostuksista) mutta kun mennään yli 155 gr luoteihin alkavat lentoradat pudota talukon mukaan aika voimakaasti 300 m jälkeen, mutta kun tuon sakonkaan talukko ei ulotu yli 300 m.

No kysymys kuuluu:

Itselläni on tuossa kaapissa 53R Valmet tykki, jonka ylimenokartio on tehty D46 luodille asesepäntoimesta. (piipunpituus 705mm) no siihen ei parempaa taida löytyä kuin tuo D46 vai ?

...sitten hain eilen laitokselta luvan synnyttää tuolla LS 500mm piipulla ratakivääri 100-300 m, tuohonkin pitäisi alkaa miettiä ja etsiä sopivia latauksia ja kuulia mutta miltä pohjalta ?

...Ei tämä tainnut kysymys olla vaan tuumailua ja ajatusten hakua, toivottavasti saatte selvän ! :-D
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Periaatteessa ei ole väliä, onko ase 308 vai 7,62x53R. Käyttävät samoja luoteja. Jos ollaan ihan tarkkoja, niin ei aina ihan samoja, mutta sovitaan pieni yleistys. Jos siis jätetään luonnonolosuhteet ja aseen ominaisuudet huomioimatta, niin luodin lentorataan ei vaikuta kuin itse luodin tyyppi ja lähtönopeus. Joten tästä syystä on periaatteessa aivan sama lukeeko samalla lähtö- ja kiertonopeudella samanlaisen luodin matkaan saattavan aseen lukonkehyksessä Remington 308 vai VKT 1942 (vai miten ne nyt olikaan leimattu :oops: )

Käytännössä eroja kaliipereiden kesken tekee se, saadaanko esim. jommalla kummalla ladattua lähtönopeus korkeammaksi kuin toisella. Ja minkälaisia aseita ko. kaliipereille on valmistettu.

Mulla on periaate selvänä mielessä, mutta en tiedä sainko sen tuohon tarpeeksi selkeästi ilmaistua.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

paragon

Post by paragon »

Käytännössä eroja kaliipereiden kesken tekee se, saadaanko esim. jommalla kummalla ladattua lähtönopeus korkeammaksi kuin toisella. Ja minkälaisia aseita ko. kaliipereille on valmistettu.

Mulla on periaate selvänä mielessä, mutta en tiedä sainko sen tuohon tarpeeksi selkeästi ilmaistua.[/quote]........Miten rihlannousu vaikuttaa samalla luodilla? 7,62x53R 9", 30-06 10" ja 308 11" / 12" ?

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Laitoinkin tuosta jo viestin tulemaan...

En tosiaankaan aiheesta kauheasti tiedä, mutta kun suu jo tuli avattua, niin jatketaan. Käsittääkseni vaadittavaan rihlannousuun vaikuttaa luodin halkaisija ja paino. Joten minusta kysymyksessä nuo kaliiperimerkinnät ovat sinänsä "turhia". Käytännössä on kaiketi sama puhutaanko .308 vai .311 luodista.

Ja ei laskurit ja kaavat aina oikeassa elämässä paikkaansa pidä. Esim. superpiekkarin :smile: .223 Rem Noslerin 77 grainisen pitäisi tarvita 7" nousu, mutta hyvinpä tuolla 9" nousulla 7 sentin kasoja napsii 300 metriin 8)
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

repakka
stm
stm
Posts: 22
Joined: Fri Oct 31, 2008 17:41

Re: .30 luodeista

Post by repakka »

Onkos "Rokka" löytänyt tuohon LS piippuun sopivaa latausta? Olisin kiinnostunut kyseisestä asiasta koska haeskelen tuohon samaiseen LS/ 50cm. latausniksejä...

User avatar
J
luutn
luutn
Posts: 1084
Joined: Mon Jun 19, 2006 19:01
Location: Karjala

Re: .30 luodeista

Post by J »

kaikki tarkkuus 53R mitä minulla on ovat .30x53R:iä, L-S:n piipuissa on aika paljon eroja, nytkin kaapissa niitä seisoo useita mutta LW:n kanget on parempia. D166 luotikin on ohuempaa nykyisin.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: .30 luodeista

Post by Rokka »

repakka wrote:Onkos "Rokka" löytänyt tuohon LS piippuun sopivaa latausta?
Jostain syystä en ole ehtinyt käydä tuolla pitkään aikaan ampumassa... Mutta hyviä tuloksia sain tuolla 155 grainisella (10g) A-Maxilla ja muistaakseni Sako 147A 6,6 g leikkuri luodilla, kevyempää latasin N110 ruudilla, määrät täytyy tarkastaa käynti näillä oli erinomaista, sitten olen kokeillut D166 ja D46 luotia, hämmästykseksi en saanut näillä käyntejä ollenkaan ? Mutta purin aseen ja petasin piipun uudelleen hieman kaemmas etutukista, enkä sen jälkeen ole ehtinyt käydä kokeilemassa !

seuraavaan 3 viikkoon ei millään muutenkaan ehdi, mutta tarkoitus on ollut lähteä tuota uutta petausta lähteä koeampumaan... joten raportoin sitten lataan varmaan A-Max, jonkin 8g (joko Sako S405 tai kapeamman Lapuan S374) tuon leikkurin ja D46, niin kerron sitten ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

repakka
stm
stm
Posts: 22
Joined: Fri Oct 31, 2008 17:41

Re: .30 luodeista

Post by repakka »

Kiitos tiedoista, jään odotteleen "kokeen" tuloksia.

User avatar
J
luutn
luutn
Posts: 1084
Joined: Mon Jun 19, 2006 19:01
Location: Karjala

Re: .30 luodeista

Post by J »

repakka wrote:Onkos "Rokka" löytänyt tuohon LS piippuun sopivaa latausta? Olisin kiinnostunut kyseisestä asiasta koska haeskelen tuohon samaiseen LS/ 50cm. latausniksejä...
Tämä on kolmessa L-S:ssän piipussani toiminut:

-Lapua Scenar 12.0 G
- VV N150 3.00 G
- 76.00mm

edit: ja se sama vanha lause: kaikki vastuu on kokeilijalla. Yhtään asetta en tuolla ole rikkonut ja painemerkkejä ei ole mutta silti. Omalla vastuulla.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: .30 luodeista

Post by Rokka »

J wrote: - Lapua Scenar 12.0 G
- VV N150 3.00 G
- 76.00mm
Olen itse yrittänyt ilmeisesti painavalla luodilla saada liian suurta lähtönopeutta, tuolla reseptilläsi laskennallisesti lähtönopeus pitäisi olla GB432 luodilla 727 m/s ja pudotus piippulinjasta 500 m kohdalle on jo 3070 mm. Ihan nopsaan katsoin mitä itse olen ladannut tuolle 155gr A-Maxille näköjään N135 ruudilla parhaimmillaa 3,1 g ja latauspituus 75,00 mm, jolla laskennalliset lähdöt olleet 812 m/s ja roikutus piippulinjasta tällöin on 2510 mm kun taas 155gr Scenar ottaa samalla annoksella ruutia ja lat.pit 820 m/s ja lentorata laskee piippulinjasta 500 m kohdalle 2360 mm.

Täytyy kokeilla... voi olla että lataan liihan kovia nopeuksia, mutta noilla on tuo ainakin toiminut kohtuu hyvin alle 155 gr kuulat ? paineet olleet laskennallisesti 3600 bar luokkaa... jopa yli, mutten suosittele, jokainen omalla vastuullaan...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: .30 luodeista

Post by Rokka »

Näköjään tuo .308, 102, SAKO HPBT 147A CH ja N110 = 2,3 g LP=70,00mm ja lähtö 920 m/s ja lentorata melko symmetrinen tuon A-Max kanssa... hitaammilla ruudeilla saa suurempia lähtönopeuksia, mutta kaikki ruuti ei taas ehdi palaa piipussa ?
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
J
luutn
luutn
Posts: 1084
Joined: Mon Jun 19, 2006 19:01
Location: Karjala

Re: .30 luodeista

Post by J »

Nopeus huonontaa tarkkuutta tässä tapauksessa, ainakin omalla aseella. Se vanha Lapuan Match 53R paukun nopeus oli jotain tuota lautaukseni luokkaa. Tosin Lockbase antoi taas parempaa tulosta nopeampana. Nämä on tietysti asekohtaisia juttuja. Muistaakseni tuo lataus antoin 5 metrin päästä jotain 760m/s-770m/s.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: .30 luodeista

Post by Rokka »

J wrote: Muistaakseni tuo lataus antoin 5 metrin päästä jotain 760m/s-770m/s.
Eikös Match paukun lähtönopeus sot.kiväärissä ollut tuota 770-780 m/s luokkaa piipusta, kun piippu jatketaan esim M39 mittaa 685 mm saadaan tuolla aiemmin mainitsemallasi latauksella lähtönopeudeksi 778 m/s eli juuri tuohon haarukkaan, mutta kun piippu pätkäistään 500 mm on vähän vaikea saada suuria lähtönopeuksia.

Itsellä ainakin noilla kevyemmillä kuulilla olen saanut ne suuremmillakin nopeuksilla vakautumaan...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
J
luutn
luutn
Posts: 1084
Joined: Mon Jun 19, 2006 19:01
Location: Karjala

Re: .30 luodeista

Post by J »

Testasin tuota lataus 64cm pitkästä LW: piipusta.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

repakka
stm
stm
Posts: 22
Joined: Fri Oct 31, 2008 17:41

Re: .30 luodeista

Post by repakka »

Ammuin eilen tehdasladattua VPT (purettu) sako oisko 12 tai 13g "2.7g latauksella" ja 7.68mm halkaisijaltaan olevaa kuulaa ja lataukset tuntui vaihdelleen melkoisesti rekyylistä ja suuliekistä päätellen. Silti teki ihan kohtalaista läjää (60mm/100m) en tiedä miksi on D166 tilalle tuo sakon luoti tuohon vaihdettu. Sakon range teki myös aikahyvää jälkee mut en ole löytänyt siihen latausreseptiä.

Post Reply

Return to “Käsiasekaliiperit”