Muistaako kukaan kun noin 20-vuotta sitten tuli televisiosta mielenkiintoinen jatkosarja Yhdysvaltain sisällissodasta, missä kerrottiin Yhdysvaltojen Georgian osavaltiossa sijainneesta Andersonvillen vankileiristä? Sehän perustettiin helmikuussa 1864 ja lopetettiin huhtikuussa 1865. Tämähän oli suurin vankileiri Konfederaation (etelävaltiot) puolella, jossa oli yhtä aikaa enimmillään yli 33 000 Unionin (pohjoisvaltiot) sotilasta vankina.
Leirihän oli oikea "Yhdysvaltojen Tammisaari" (tai miksei 53-vuotta myöhemmin Tammisaari ollut Suomen Andersonville) koska siellä kuoli nälkään ja tauteihin vähän yli vuoden aikana n. 13 000 Konfederaation vankina ollutta Unionin sotilasta.
Andersonvillen leirin pahamaineisena Komendanttina toimi Sveitsiläissyntyinen Henry Wirz, joka oli aikoinaan liittynyt etelävaltioiden puolelle. Wirz tuomittiin kuolemaan hirttämällä sisällissodan päätyttyä pohjoisvaltioiden voittoon. Netistä löytyy paljon näitä hirttokuvia Wirzin nimellä, koska paikalle oli kutsuttu oikein kuuluisa ammattivalokuvaaja ikuistamaan tapahtuma.
Kuvissa näkyy taustalla Valkoinen Talo ja hirttolava oli ympäröity Unionin sotilailla. Olipa taustalla korkean aidan takana oleviin puihinkin kiivennyt porukkaa lähes latvaan asti katsomaan hirttäjäisiä. Homma ei mennytkään ihan suunnitelmien mukaan, (tai kenties sitten kuitenkin meni??) sillä Wirzin kaula ei naksahtanutkaan poikki pudotuksessa, vaan kuolema tulikin vasta noin 2-minuutin kuluttua. Koko tämän ajan Unionin sotilaat huusivat hirttolavan vieressä: "Wirz, muista Andersonville."
Että tämmöstä. Elämä on... Minkäslaisia muistikuvia muilla on tuosta televisiossa tulleesta sarjasta?
Andersonvillen vankileiri.
Moderator: Juha Tompuri
-
- kers
Re: Andersonvillen vankileiri.
Muistan sarjan, ja sen että siellä kulki joku puropahanen koko kompleksin läpi. Tällaista.
"Koeta sinä, Tuomas, olla sitten hyvä sotamies" - papan viimeiset sanat allekirjoittaneelle.
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939
Joku taisi suht hiljattain antaa ymmärtää että Haudankaivajalla on liikaa avauksia liian monesta eri asiasta. Itse olen täysin päinvastaista mieltä; esimerkiksi tämä vankileiriaihe on sekä mielenkiintoinen, että minulle entuudestaan tuntematon.
Katselin Wikipediasta hiukan lisätietoja Wirzistä. Mainittiin, että Henry Wirz oli oikealta nimeltään Heinrich Hartmann Wirz ja oli liittynyt etelävaltioiden armeijaan vuonna 1861 sotamiehenä. Vuonna 1862 Wirz haavoittui Seven Pinesin taistelussa käteen Minie Ball-tyyppisestä kiväärinluodista, jotka painoivat pienimmilläänkin muutaman kymmenen grammaa. Wirz menetti haavoittumisen seurauksena pysyvästi toimintakyvyn oikeasta kädestään. Keväällä 1864 sotainvalidi Wirz määrättiin Andersonvilleen perustetun Camp Sumter-nimisen vankileirin komendantiksi. Sodan päättyessä Wirz oli sotilasarvoltaan kapteeni.
Jälkeen päin on esitetty, että Wirzin tapauksessa ei niinkään ollut kyse sadismista, vaan siitä että etelävaltioiden elintarviketilanne oli niin huono, että muonaa ei riittänyt kunnolla edes heidän omille joukoilleen. Sotavangit olivat luonnollisesti viimeisellä sijalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Wirz
http://union-westend-cemetery.blogspot. ... chive.html
Lattia on pudonnut kapteeni Wirzin alta. Taustalla katsojia puunlatvoissa:
Katselin Wikipediasta hiukan lisätietoja Wirzistä. Mainittiin, että Henry Wirz oli oikealta nimeltään Heinrich Hartmann Wirz ja oli liittynyt etelävaltioiden armeijaan vuonna 1861 sotamiehenä. Vuonna 1862 Wirz haavoittui Seven Pinesin taistelussa käteen Minie Ball-tyyppisestä kiväärinluodista, jotka painoivat pienimmilläänkin muutaman kymmenen grammaa. Wirz menetti haavoittumisen seurauksena pysyvästi toimintakyvyn oikeasta kädestään. Keväällä 1864 sotainvalidi Wirz määrättiin Andersonvilleen perustetun Camp Sumter-nimisen vankileirin komendantiksi. Sodan päättyessä Wirz oli sotilasarvoltaan kapteeni.
Jälkeen päin on esitetty, että Wirzin tapauksessa ei niinkään ollut kyse sadismista, vaan siitä että etelävaltioiden elintarviketilanne oli niin huono, että muonaa ei riittänyt kunnolla edes heidän omille joukoilleen. Sotavangit olivat luonnollisesti viimeisellä sijalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Wirz
http://union-westend-cemetery.blogspot. ... chive.html
Lattia on pudonnut kapteeni Wirzin alta. Taustalla katsojia puunlatvoissa:
- Komendantti
- komendantti
Eiköhän tuo taustalla oleva valkoinen kupoli ole kuitenkin Washingtonin kongressin rakennus (United States Capitol, Capitol Hill), eikä suinkaan Valkoinen talo?:Haudankaivaja wrote:Kuvissa näkyy taustalla Valkoinen Talo ja hirttolava oli ympäröity Unionin sotilailla. - -
Congress, Washington DC
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Jep, niinhän se tahtoo tässä elämässä olla, että kun yhdelle kumartaa, niin toiselle pyllistää. Itse olen ihan tarkoituksellisesti pyrkinyt tekemään foorumille kohtalaisen paljon aloituksia, koska Herra X ei ole niitä tekemässä, eikä ole etenkään antamassa niitä asiantuntevia vastauksiaan. Jos ei foorumilla ole aloituksia, (toiset tykkää mun aloituksista, toiset ei) niin tämäkin foorumi alkaa vähitellen "kuihtumaan" kirjoitusten puutteesta.LV wrote:Joku taisi suht hiljattain antaa ymmärtää että Haudankaivajalla on liikaa avauksia liian monesta eri asiasta. Itse olen täysin päinvastaista mieltä; esimerkiksi tämä vankileiriaihe on sekä mielenkiintoinen, että minulle entuudestaan tuntematon
Kieltämättä "Hauhankaivajan" aloitukset on aika usein "sarkastisen pirullisiakin", mutta olen vaan huomannut sen, että kyllä tulee viestiketjulle mukavasti lukukertojakin ja vastauksia, kun vastaajilla kiertää vähän adrenaliini veressä... Täytyy kaikkien muistaa, että tämä on "Haudankaivajalle" omintakeinen kirjoitustyyli ja siitäkin toiset tykkää, toiset ei. Onpa minulle joskus sanottu tuosta kirjoitustyylistäni, että "sun kanssa ei oikein tiedä, että pitäiskö vetää itseltä ranteet auki, vaiko sinua turpaan"...
Olen kyllä lukenut melkoisen paljon myöskin Yhdysvaltojen sisällissodasta 1861-1865 joten ei minulle tuota pienintäkään tuskaa kirjoitella vaikka siitäkin kuukausitolkulla "Ulkomainen sotahistoria"-osiossa. En vaan tiedä, miten se aihe "natsaa" muihin foorumilaisiin? No, kokeilemallahan senkin sitten näkee.
Sitten takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Kun kirjoittaa Googleen Andersonville ja laittaa kuvahaun, niin tulee paljon kuvia tuosta kuuluisasta vankileiristä ja siellä olleista vangeista. Eipä ole vanki yhtään sen "pulskemmassa" kunnossa, mitä löytyi luurangonlaihoja vankeja saksalaisten keskitysleireistäkään.
Niin, ei se keskitysleirimeininki niinkään ollut saksalainen keksintö.. Tuskin Wirz olisi kovinkaan paljon pystynyt leirin oloihin vaikuttamaan - paitsi ehkä avaamalla portit - olisivat sitten vapautuneet vangit nääntyneet teille ja metsiin. Mahtoiko suuriin syy nälkään olla huoltovaikeuksissa, ehkä muonaa oli vielä etelässäkin, mutta se ei olut oikeassa paikassa kaikkien tarvitsijoiden saatavilla
30000 Miehen huoltaminen ei ole pikkujuttu nykyäänkään ja voi kuvitella millainen urakka se on tuohonaikaan ollut.Kuljetusvälineet ja miehet,mistä saada tarvikkeet jne.Tuollainen väkimäärä syö vuorokaudessa melkoisen määrän elintarvikkeita vaikka annokset olisi pudotettu minimiin:
Minäkin muistan tuon sarjan, mutta väittäisin, että sen esittämisestä on ennemminkin noin kymmenen kuin kaksikymmentä vuotta. Lopputeksteissä muistaakseni mainittiin, että Wirz oli ainut sotarikoksista kuolemaan tuomittu ja hirtetty Etelän sotilas.