Asekeräily
Re: Asekeräily
Hinta on sama oletko keräilijä vai tavallinen metsästäjä eli 430 kr (50 euroo) kun viet ostolupa hakemukset poliisille. Niin ja hinta on sama oliko kyseessä haulikko vai 20-30 pistoolia ym asetta. Hinta on se 430 kr per käynti laitoksella. Ostoluvat on 6kk voimassa
Poliisi täti oli hapan kun maksoin tuon 430 kr ja ojensin rouvalle 20 hakemusta
Niin ja sitten lisäksi tulee jäsenmaksu yhdistykselle joka on muistaakseni 800 nok/vuosi.
Vidarista en tiedä mitä lupia sillä on, mutta en usko että tuo olisi ainoa jolla olisi sarjalupia Yleisintä on kyllä että "tavalliset" keräilijät joutuu lukitsemaan sarjapelit puolareiksi
Poliisi täti oli hapan kun maksoin tuon 430 kr ja ojensin rouvalle 20 hakemusta
Niin ja sitten lisäksi tulee jäsenmaksu yhdistykselle joka on muistaakseni 800 nok/vuosi.
Vidarista en tiedä mitä lupia sillä on, mutta en usko että tuo olisi ainoa jolla olisi sarjalupia Yleisintä on kyllä että "tavalliset" keräilijät joutuu lukitsemaan sarjapelit puolareiksi
Paljon se keräilyhyväksyntä maksaa?
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
Minä en ainakaan maksanut mitään kun ei kerta kukaan kysellyt Ei, en tosiaankaan ole kuullutkaan että se maksaisi mitään.
Mitä tuommoinen keräilylupa härmässä maksaa?wikke wrote:Muualla palvellaan, täällä rahastetaan...
kai se vieläkin sen 225e maksaa. +tiedostolupa 55eroger67 wrote:Mitä tuommoinen keräilylupa härmässä maksaa?wikke wrote:Muualla palvellaan, täällä rahastetaan...
VRV - J
En mä noita kalliina pidä, hankkimislupia ilman tiedostoa kylläkin. Enemmän vtuttaa tuo lääkärintodistelu ruljanssi.J wrote:
kai se vieläkin sen 225e maksaa. +tiedostolupa 55e
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
Mitä luvat maksavat kun on tiedostolupa?
Hyvä kysymys, olivat pitkään 20e eka ja seuraavat 10e, mutta hinnat nousi vuosi sitten... Olsiko 24 eka ja loput 14? Fiksua vastata kun ei muista, ja kuittejakaan ei löytynyt.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
-
- res luutn
Ei tarvi miettiä eikä muistella, kun katsoo täältä: http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... endocument
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.
Minkäslaanen homma on alkaa keräileen patruunoita? niihin on herännyt kiinnostus jo jokin aika sitten. Onko samankaltainen ruljanssi kuin keräilystatuksien hommaamisessa?
Jep.
Haet paikallispoliisilta patruunakeräilyluvan. Jos on ennestään lupia keräilyaseille tai muuta näyttöä militariakeräilystä niin ei pitäisi olla hankalaa. Jos tyhjästä aloittaa niin joutuu perustelemaan vähän enemmän.76253r wrote:Minkäslaanen homma on alkaa keräileen patruunoita? niihin on herännyt kiinnostus jo jokin aika sitten. Onko samankaltainen ruljanssi kuin keräilystatuksien hommaamisessa?
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
- Polarfuchs
- sotvm1
On huomattavasti helpompi hakea kuin keräilijästatus. Paikallinen lupaviranomainen tekee päätöksen. Toivoa aina sopii että ei ole kovin asevastainen.HL/A wrote:Haet paikallispoliisilta patruunakeräilyluvan. Jos on ennestään lupia keräilyaseille tai muuta näyttöä militariakeräilystä niin ei pitäisi olla hankalaa. Jos tyhjästä aloittaa niin joutuu perustelemaan vähän enemmän.76253r wrote:Minkäslaanen homma on alkaa keräileen patruunoita? niihin on herännyt kiinnostus jo jokin aika sitten. Onko samankaltainen ruljanssi kuin keräilystatuksien hommaamisessa?
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)
Kannattaa sitten heti muistaa seikka jota eivät välttämättä poliisilaitoksella osaa kertoa, pelkällä keräilyluvalla ei sitten saa ampua ainoatakaan luvan perusteella hankittua patruunaa. Eli haet samoille patruunatyypeille myös a-tarvikeluvat, perusteina keräilyn lisäksi ainakin ballistiset kokeet ja sitten omien tarpeiden mukaan muut perustelut. Eikä kannata rajata liian ahtaaksi keräilysuunnitelmaa, se kun kuitenkin rönsyilee ajan myötä
-
- res luutn
Nostetaanpas tämäkin jo liki 6 vuoden takainen keskustelu ylös, kun nyt on virinnyt keskustelua asekeräilyn aloituksesta.
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
Aloittelevalle keräilijälle omia kokemuksia:
Itse sain statuksen vuonna 2007. Tosin aseiden haaliminen alkoi jo muutama vuosi aiemmin.. Omalla kohdallani kun keräilyn aloitin, tartuin lähes jokaiseen piippuun mitä tarjolla oli ja ostin pois. Kokoelman karttuessa sitä oli helppo laajentaa kun keräilysuunnitelmaan kuuluvia vehkeitä oli riittävästi. Kun kokemusta kartuu niin tulee hieman ronkelimmaksi. Tällä lyhyellä muutaman vuoden kokemuksella sanoisin että ihan kaikkeen ei kannata tarttua. Itse ostan nykyään lähes yksinomaan hyväkuntoisia aseita vaikka maksaisivat samanlaiseen huonompaan verrattuna huomattavasti enemmän. Ja nuo aiemmin ostetut vaihtuvat siinä vaiheessa kun löytyy parempi tilalle. Yksi asia on myös hyvä muistaa- jos kohdalle osuu helmi ja vaikka se tuntuu kalliilta, niin osta se pois. Itse opin kerrasta että uutta tilaisuutta saattaa joutua odottamaan pitkään (tai ilmoita minulle niin ostan ).
Itse sain statuksen vuonna 2007. Tosin aseiden haaliminen alkoi jo muutama vuosi aiemmin.. Omalla kohdallani kun keräilyn aloitin, tartuin lähes jokaiseen piippuun mitä tarjolla oli ja ostin pois. Kokoelman karttuessa sitä oli helppo laajentaa kun keräilysuunnitelmaan kuuluvia vehkeitä oli riittävästi. Kun kokemusta kartuu niin tulee hieman ronkelimmaksi. Tällä lyhyellä muutaman vuoden kokemuksella sanoisin että ihan kaikkeen ei kannata tarttua. Itse ostan nykyään lähes yksinomaan hyväkuntoisia aseita vaikka maksaisivat samanlaiseen huonompaan verrattuna huomattavasti enemmän. Ja nuo aiemmin ostetut vaihtuvat siinä vaiheessa kun löytyy parempi tilalle. Yksi asia on myös hyvä muistaa- jos kohdalle osuu helmi ja vaikka se tuntuu kalliilta, niin osta se pois. Itse opin kerrasta että uutta tilaisuutta saattaa joutua odottamaan pitkään (tai ilmoita minulle niin ostan ).