Olen useammassa yhteydessä nähnyt Stugeissa jotain talvi tela sysyteemeitä, niin pienoismalleissa, kuin juutuubi pätkissä.
Ovatko nämä omat telat vai teloihin liitettävät nikaleet?
Kyssäri
Re: Kyssäri
Muistelen lukeneeni että talvitelakengät olivat aivan omanlaisiaan kenkiä, ei mitään lisähärpäkkeitä. Vastatkoon ps-vastaavat. (tuli sanaleikki vahingossa)
Si vis pacem, parabellum...
Ns. Ostkette-telat (Suomessa on käytetty nimitystä talvitelat) olivat tavallista telaa leveämmät kokonaan erilliset telat.
- Tulenjohtomies
- kenr
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Pz/stug kolmosissa ja nelosissa käytettiin kahdenlaisia leveitä teloja. Kuvan Sturmin ostkettenien ohella oli yhtä leveät, mutta selvästi tukevammat winterkettenit, jotka muistuttavat aikalailla Pantherin teloja.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!
En tiennytkään, että oli kahdenlaisia leveitä teloja. Nyt tiedän. Mutta joka tapauksessa pienen nettiselailun jälkeen vaikuttaa siltä, että telojen ominaisuudet ovat päinvastaiset kuin mitä esitit. Minun ymmärtääkseni Winterkette oli heikkorakenteisempi leveä tela, jossa telakenkien päät hapsottavat harvoina ulkoreunassa kuin noita-akan hampaat. Ostkette taas oli todella jämäkän oloinen ja asiallisen panssarivaunun telan näköinen. Ostkette muistuttaa minunkin mielestäni Pantherin telaa.Sotka wrote:Pz/stug kolmosissa ja nelosissa käytettiin kahdenlaisia leveitä teloja. Kuvan Sturmin ostkettenien ohella oli yhtä leveät, mutta selvästi tukevammat winterkettenit, jotka muistuttavat aikalailla Pantherin teloja.
Sturmin ohjekirjassa "talviketjun" leveydeksi mainitaan 560 mm ja "maastoketjun" (tavallinen tela) leveydeksi 400 mm. Ostketten leveydestä minulla ei ole tietoa.
Saksankielistä keskustelua aiheesta:
http://forum.panzer-archiv.de/viewtopic ... 3af5952e7b
Ostkette:
Harvahammas-Winterkette:
Joo, saattaa olla juurikin näin päin. Joissain lähteissä mainitaan päinvastoin. Useimmiten olen kuullut puhuttavan "harvahampaista" ostkettenin nimellä, mutta maalaisjärjellä ajatellen kyllä se olisi paremminkin winterkette.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!
Esim ällitällissä kyllä käytettiin leveämpää tela aivan muista syistä, kun "talvitelana".
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland