Yleisin -45 Sisun tehtaalla varmaan oli muuta toimintaa enemmän... Volvoja hankittiin välirauhan aikana ja myöhemminkin aika paljon. Saksasta tuli Benzejä ja Opeleita... veikkaisin kuitenkin Molotovia l. sotasaalis Fordeja.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta. Ylituubamestari
smokeball wrote:- - veikkaisin kuitenkin Molotovia l. sotasaalis Fordeja.
Jo vain, itänaapurin GAZ-kuorma-autot ovat sattuneesta syystä varmaankin olleet aika yleisiä.
Silti myös esim. Sisun S-21 -mallejakin on varmaan ollut aika hyviä määriä.
Ken tietää, kertokoon.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Puolustusvoimat alkoi vuoden -45 maisemissa huutokauppaamaan ylimääräisiä ajoneuvojaan.
Silloin listalta poistui mm. neuvosto foordit, eli "Molot" tai "katsit". Neuvostoliitto vaati nämä sotasaalisajoneuvot palauuttamaan koejattuina isiensämaille. Korjaukset suoritti pääasiassa Helsingissä Hernesaaren "tehdas". Tuli kuulemma parempia kuin uudet.
Eli venäläiset foordit ei ollet toiseksi suurin, vaan kolmanneksi suurin merkki. Paljon perässä oli Opel ja Mersu. Sisusta nyt puhumatakaan.
Psjääkäri wrote:Puolustusvoimat alkoi vuoden -45 maisemissa huutokauppaamaan ylimääräisiä ajoneuvojaan.
Silloin listalta poistui mm. neuvosto foordit, eli "Molot" tai "katsit". Neuvostoliitto vaati nämä sotasaalisajoneuvot palauuttamaan koejattuina isiensämaille.
Onko noin, luulin että vaikka Neuvostoliitto vaati sotasaalista takaisin, ne jäi Suomeen jostakin syystä. vrt. pikakiväärit ym. sotasaalis aseistus. Eihän panssarivaunuja, tykinvetäjiä ym. luovutettu.
Vakaa käsitykseni luetusta tekstistä, vaikka kaikenlaista on kirjoiteltu. Menivät jopa niin tarkkaan, että ei oikein museoista löydy.
Lukaisenpa vielä uudestaan parin kirjan tiedot kertauksen vuoksi, mutta tämä tieto tällä haavaa.
Psjääkäri wrote:Puolustusvoimat alkoi vuoden -45 maisemissa huutokauppaamaan ylimääräisiä ajoneuvojaan.
Silloin listalta poistui mm. neuvosto foordit, eli "Molot" tai "katsit". Neuvostoliitto vaati nämä sotasaalisajoneuvot palauuttamaan koejattuina isiensämaille.
Onko noin, luulin että vaikka Neuvostoliitto vaati sotasaalista takaisin, ne jäi Suomeen jostakin syystä. vrt. pikakiväärit ym. sotasaalis aseistus. Eihän panssarivaunuja, tykinvetäjiä ym. luovutettu.
Venäläisten sotasaalisaseita ei vaadittu luovutettavaksi.Ainoastaan Lapin sodan Saksalaisilta saatu aseistus piti luovuttaa.
Sotasaalis kuorma-autoja saatiin runsaat 5000 kpl osa Hangossa merenpohjassa, joista korjattiin noin puolet. GAZ:in osuus oli pyöreästi 1400 kpl.
Syyskuun 19. päivänä 1944 tehdyn Suomen ja Neuvostoliiton välisen välirauhansopimuksen 14§ määriteltiin sotasaalismateriaalin kohtalon. Siinä määriteltiin mm. ...moottoriajoneuvot ja niiden osat tuli luovuttaa Neuvostoliittoon... ajoneuvojen tuli olla kunnossa, vuoden 1945 aikana.
Saksalaisomaisuus, yksityinenkin, mm Tikkakosken kp-tehdas ja saksalaisilta saatu sotasaalis, mm. autot ja niiden osat myös, meni Neuvostoliittoon.
Samoin piti palauttaa sotasaalliksi saadut punalaivaston alukset ja saksalaisten suomalaisille Laatokalla luovuttamat variomoottoriveneet ja tykistölautat.
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"