.455 Webley

Alle 20-milliset patruunat yms.
Post Reply
Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

.455 Webley

Post by Ukko-Pekka »

Kevään/kesän hankintoja pähkäillessä nousi webley yhdeksi mahdollisuudeksi, patruunat vain maksavat reilun euron. Onko kenelläkään kokemusta .455 patruunan jälleenlataamisesta?

http://en.wikipedia.org/wiki/.455_Webley

Image

Luodin läpimitta on .454, sama kuin esim .45 coltin lyijyluodeilla, kaikki webleyn patruunat joita olen nähny ovat luodiltaan hiukan erikoisen mallisia, onko tämä webleynkin tapauksessa puhtaasti ulkonäköseikka vai onko luoti rakenteeltaan erikoisempi? Olen kuullut että webley olisi käyttänyt minié luotia, pitääkö paikkansa/vaikuttaako luoti valintoihin?

Midway suomella olisi myynnissä valumuotti webleyyn, mutta se on melko hinnakas ja helpompaa olisi jos voisi käyttää valmiita luoteja.

Löytyykö opuksista vihtavuoren ruudeille lataus reseptejä?

Vuppe
kers
kers

Re: .455 Webley

Post by Vuppe »

Webley on ollut omallakin ostoslistalla pitemmän aikaa ja nykypykälät vähintäänkin siirtää hankintaa.

Hyytisen oppaassa on muutama resepti, skannaan jos tulee ajankohtaiseksi.

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Mitä luotia oppaassa neuvotaan käyttämään, voiko noita tasaperäisiä saman läpimitan omaavia .45 coltin luoteja käyttää?

Vuppe
kers
kers

Post by Vuppe »

Lyijyluoteja mutta minkälaisia nuo sitten on... Skannaus oppaasta

Mahoton kanuuna, kuulat menee kahtasataa. :-D

Sopivaa halkaisijaa lyijykuulalle kannattaa katsella kun rullan kurkut/piippu on tulkattu. Minua on opastettu että kurkun halkaisija - tuhannesosatuuma tai piipunhalkaisija + tuhannesosatuuma, tai jopa yli. Alimittainen luoti on epätarkka ja lyijyttää.

Itse olen käyttänyt tuota ensimmäistä metodia, niin paksua kuulaa vaan käyttöön joka menee sormin painamalla rullan kurkusta läpi.
Last edited by Vuppe on Mon Mar 16, 2009 15:25, edited 1 time in total.

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Vuppe wrote:Lyijyluoteja mutta minkälaisia nuo sitten on... Skannaus oppaasta

Mahoton kanuuna, kuulat menee kahtasataa. :-D

Sopivaa halkaisijaa lyijykuulalle kannattaa katsella kun rullan kurkut/piippu on tulkattu. Minua on opastettu että kurkun halkaisija - tuhannesosatuuma tai piipunhalkaisija + tuhannesosatuuma, tai jopa yli. Alimittainen luoti on epätarkka ja lyijyttää.
Teho on kaiketi perustunut siihen, että britit ovat ammuskelleet lähinnä alastomia natiiveja. Tosin tuossa wiki-linkissä mainittiin patruunaa manstopperiksi. :miettii: (Eipä vanhoissa lännen colteissa ja remingtoneissa tuon kummempia nopeuksia löydy ja alkuperäinen Nagantin pati on nopeudeltaan samaa luokkaa ja säälittävän pieni kuula webleyhin & kump. verrattuna)
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Vuppe
kers
kers

Post by Vuppe »

Joo mielenkiintoinen patruuna kuitenkin ja mielummin olisin kyllä itsekin sillä puolella josta ei näy rihloja. Maknumit on erikseen vaikka niilläkin on kiva paukutella.

Post Reply

Return to “Käsiasekaliiperit”