Tällä pätkällä hieman tukialusten alkuvaikeuksista.
http://www.youtube.com/watch?v=MoTEojMy ... re=related
Ennen WW II lentotukialuksia
Re: Ennen WW II lentotukialuksia
Saitteko selvän mikä tuo ensimmäinen pätkän laiva oli, eikös se sanonut, että tuolle kannelle onnistuttiin tekemään ainoastaan 4 onnistunutta laskua aika kallis kokeilu !
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Re: Ennen WW II lentotukialuksia
Mielestäni Furious.
Re: Ennen WW II lentotukialuksia
Kyllä se vissiin Furious on. http://fi.wikipedia.org/wiki/HMS_Furious_(47)
Re: Ennen WW II lentotukialuksia
On se Furious. Aluenperin yksi "Jackie" Fisherin "suurristeilijöistä". HMS Furiousin pääaseistukseksi oli aiottu kahta 18" tykkiä - asetteluna oli kaksi yksiputkista tornia (linkissä kuva aluksesta alkuperäisasussa: http://www.geocities.com/alt_naval/furious.htm). Ei ihme, että matruusit kutsuivat Furiousia ja sen kahta sisaralusta nimillä Uproarious, Outrageous, Curious ja Spurious.
Washingtonin laivastosopimuksen jälkeen nämä laivat muutettiin lentotukialuksiksi. Courageous sai jo sodan alkuvaiheessa sukellusveneen torbedosta ja upposi. Glorious jäi Scharnhorstin ja Gneisenaun tykkien eteen perääntyessään Norjasta ja ammuttiin palasiksi. Furious selvisi sodasta ja romutettiin 1948.
Hieno ja mielenkiintoinen dokkarin pätkä - kiitos linkistä! Tämän katsoisi vaikka kokonaan, jos löytäisi.
Furiousin alkuperäinen tukialusrakenne aiheutti kovia pyörteitä takakannelle (savupiippu..), vain 3 laskeutumista onnistui vaurioitta. Mutta melkoista romurallia se oli jenkkien touhukin alussa. Britannian tukialustouhua haittasi se, että laivat kuuluivat tietysti laivastolle, mutta koneet, lentäjät ja mekaanikot ym. ilmavoimille. Jenkit järjestivät asiat selkeämmin ja olivatkin sodan alussa melkoisesti edellä.
Ei ole tuollaisen tukialuksen kansi kadehdittava työpaikka, kuinkahan paljon niillä meni miehiä koneiden potkureihin? Nykyisin tietty imuttuu suihkumoottoreihin sisälle tai puhaltuu jättövirtauksessa huitsin nevadaan jollei kauemmas..
Washingtonin laivastosopimuksen jälkeen nämä laivat muutettiin lentotukialuksiksi. Courageous sai jo sodan alkuvaiheessa sukellusveneen torbedosta ja upposi. Glorious jäi Scharnhorstin ja Gneisenaun tykkien eteen perääntyessään Norjasta ja ammuttiin palasiksi. Furious selvisi sodasta ja romutettiin 1948.
Hieno ja mielenkiintoinen dokkarin pätkä - kiitos linkistä! Tämän katsoisi vaikka kokonaan, jos löytäisi.
Furiousin alkuperäinen tukialusrakenne aiheutti kovia pyörteitä takakannelle (savupiippu..), vain 3 laskeutumista onnistui vaurioitta. Mutta melkoista romurallia se oli jenkkien touhukin alussa. Britannian tukialustouhua haittasi se, että laivat kuuluivat tietysti laivastolle, mutta koneet, lentäjät ja mekaanikot ym. ilmavoimille. Jenkit järjestivät asiat selkeämmin ja olivatkin sodan alussa melkoisesti edellä.
Ei ole tuollaisen tukialuksen kansi kadehdittava työpaikka, kuinkahan paljon niillä meni miehiä koneiden potkureihin? Nykyisin tietty imuttuu suihkumoottoreihin sisälle tai puhaltuu jättövirtauksessa huitsin nevadaan jollei kauemmas..
Re: Ennen WW II lentotukialuksia
On mielenkiintoista fundeerata tässä myös hurrien Gotland lentotukialusta. Olihan siitä kyllä jo toisaalla puhetta, mutta ajatus Itämerellä operoivasta tukialuksesta on ollut aika 'innovatiivinen'.
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: Ennen WW II lentotukialuksia
Eikös HMS Gotland ollut kuitenkin risteilijä, jolla oli kyky laukaista vesitasoilla varustettuja koneita takakanneltaan katapultilla? Kyseiset koneet olivat tarkoitettuja tiedustelu- ja tulenjohtotehtäviin. Ilmaan laukaistut koneet laskeutuivat veteen ja nostettiin sieltä nosturilla takaisin aluksen kannelle.smokeball wrote:On mielenkiintoista fundeerata tässä myös hurrien Gotland lentotukialusta.- -
Tässä kuva Gotlandista: http://www.hazegray.org/navhist/carrier ... tland1.jpg
HMS Gotland: http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Gotland_(cruiser)
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Re: Ennen WW II lentotukialuksia
Joo, Gotland oli "lentokoneristeilijä", alus, joka ei ollut oikein sitä eikä tätä - ei kunnollinen risteilijä, eikö kunnollinen tukialus. Lentokoneet olivat kelluketyyppisiä, lähinnä tiedusteluun tarkoitettuja - kyllä niillä varmaan voitiin myös pommeja pudottaa, mutta "oikeasta" lentotukialuksesta Gotland oli kyllä kaukana.
Vastaavia "tukialuksia" rakennettiin jonkin verran, Gotland lienee viimeisten joukossa. Briteillä oli jo Jutlannin meritaistelussa mukana HMS Engadine - joka tosin oli muunnettu kauppalaivasta. Merkittävää hyötyä ei lentokoneista taistelussa ollut.
Sellainen kunnia HSvMS Gotlandille kuuluu, että sieltä havaittiin operaatio "Rheinübungiin" lähtevät Bismarck ja Prinz Eugen. Ei liene epäilystä, että tieto saavutti myös Lontoon..
Vastaavia "tukialuksia" rakennettiin jonkin verran, Gotland lienee viimeisten joukossa. Briteillä oli jo Jutlannin meritaistelussa mukana HMS Engadine - joka tosin oli muunnettu kauppalaivasta. Merkittävää hyötyä ei lentokoneista taistelussa ollut.
Sellainen kunnia HSvMS Gotlandille kuuluu, että sieltä havaittiin operaatio "Rheinübungiin" lähtevät Bismarck ja Prinz Eugen. Ei liene epäilystä, että tieto saavutti myös Lontoon..