Rakuunan ja ratsumiehen käsikirja 1939

Keskustelua suomalaisesta militariasta
Post Reply
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Rakuunan ja ratsumiehen käsikirja 1939

Post by sako92s »

Tämän kirjan on omistanut alokas haaveili sivulla 61 ,aamulla 298. Taisi tällekkin sotilaalle tulla noita aamuja vähän enemmänkin....

Image

Image

Image

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Sodissa kaatuneiden tietokannasta löytyi muutama samanniminen ja ikähaarukkaankin sopiva, että saattoi siinä aamut kuitenkin loppua yllättäen - tuli niitä kyllä enemmän kuin tuo sivun reunaan kirjattu toive.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Sako olet hieman väärässä, tämän vuoden alussa Rakuunat palasivat virallisesti Rakuunamäelle ja lisää poikia on tulossa muutaman seuraavan vuoden sisällä, alokaskoulutusta ei Lappeenrannassa ole järjestetty ennen tätä vuotta, vuoden 1989 jälkeen... kovasti puuhaavat lisää paikkoja jatkossa...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

No, se on hienoa,että Ratsuväen perinteet säilyvät! Tuo oli hieno uutinen, Marsalkkakin voi nyt levätä rauhassa :-D Tuosta Lappeenrannasta hieno anekdootti: Eräs Stadilainen gubbe kertoi tämän; Menin armeijaan 1947. jouduin Lappeenrantaan Ratsuväkeen, ihmettelin, kun en ollut ennen edes koskenut hevoseen. Mutta tuumasivat siellä; Kyllä me sinusta vielä hevosmies tehdään! Ja teki kanssa, sano gubbe :-D

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Mutta PERINTEET ystäväni, toki ymmärsin, että eihän Suomeen enää hevosilla ratsastavia joukkoja kouluteta, mutta vaikka ajaisivat polkupyörillä , niin varmasti heihin istutetaan aselajirakkaus ja tietoisuus siitä, että HE ovat viimeisin lenkki siinä ketjussa, jonka ensimmäisiä 30-vuotisen sodan Hakkapeliitat olivat. En itse ole ratsuväen miehiä, mutta siinä on vaan jotain niin mystisen hienoa....

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

taas lipsutaan aiheen sivuun

Post by Rokka »

...en minä epäillytkään ymmärrystäsi, vaan mielipiteeni onkin historian säilyttäminen, edes perinnekilta voisi näitä arvoja vaalia, toisaalta samahan se on kenen hevosella sitä ratsastaa, kunhan ratsastavat ja näkyvästi :D

Itsekkin olen tavallani alueen perinteen "tuhoamiseen" osallistunut, mutta meidän koti ei sijoitukkaan aivan näkyvälle mäelle, vaan mäen rantaan, mutta ruotsalainen rakennusliike on rakentanut koteja jo pohjoisosaan mäkeä ja nyt toinen ruotsalainen on rakentamassa Ehrnrootin aukion reunan umpeen asuntoja, tämän jälkeen killallekkaan ei jää tallia missä pitää edes noita lainahevosia :evil: toisaalta en minä vastusta alueiden kehittymistä, niinhän rakuunamäkikin on tehnyt 118 vuoden ajan, mutta näkyvimmät paikat saisi jättää hieman vähemmälle tonkimiselle...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Post Reply

Return to “Suomalainen militaria”