Isoja putkia

Keskustelua tykeistä. 20 mm -->
Post Reply
Nitro
sotvm2
sotvm2

Isoja putkia

Post by Nitro »

http://www.youtube.com/watch?v=gaBREJbc ... re=related
Aikamoisia tykinputkia sitä osattiin ennenmuinoin valmistaa.

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Re: Isoja putkia

Post by HL/A »

Olen aina ihaillut noita koneita joilla aikoinaan isoja tykkejä valmistettiin, aika hulppeita, siinä isokin tykki näyttää pieneltä. :-D
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Post by Polarfuchs »

On siinä ollut sorvaamista sen aikaisilla työkaluteräksillä. On kehänopeus/karan pyörimisnopeus ollut varmaan suht koht pieni.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Ja seuraava ihmetyksen aihe on että minkälaisilla koneilla on tehty nuo työstökoneet joilla isoja tykkejä tehtiin :miettii: :shock: :lol:
Tuohon aikaan ei ollut kovametalleja eikä pikateräksiä vaan työstökoneiden terät olivat tavallista karkaistua hiiliterästä. Olen itse joskus kokeillut hiiliteräksisiä sorvinteriä ja siinä saa olla aika tarkkana että saa esimerkiksi valuteräksisestä aihiosta irti enemmän lastua kuin itse terästä.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Väbä

Post by Väbä »

HL/A wrote:Tuohon aikaan ei ollut kovametalleja eikä pikateräksiä vaan työstökoneiden terät olivat tavallista karkaistua hiiliterästä.
Kyllähän niitä pikateräksiä oli jo 1800 luvun lopulla. Betlehemin terästehtaalla oli muistaakseni jo 1989 tai sinne päin kehitetty nykyisen kaltainen pikateräslaatu. (tuo Betlehem ei ole luvatussa maassa :-D )
Mutta siitä huolimatta tarkkuus millä nuo putket on tehty siihen aikaan on uskomaton.

LV
kenrmaj
kenrmaj

Post by LV »

Väbä wrote:
HL/A wrote:Tuohon aikaan ei ollut kovametalleja eikä pikateräksiä vaan työstökoneiden terät olivat tavallista karkaistua hiiliterästä.
Kyllähän niitä pikateräksiä oli jo 1800 luvun lopulla. Betlehemin terästehtaalla oli muistaakseni jo 1989 tai sinne päin kehitetty nykyisen kaltainen pikateräslaatu. (tuo Betlehem ei ole luvatussa maassa :-D )
Mutta siitä huolimatta tarkkuus millä nuo putket on tehty siihen aikaan on uskomaton.
Teräksiin liittyen muistelen, että Saksan asevoimissa kerättiin vuonna 1942 tai 1943 pois joukoilta miltei kaikki suurikaliiperiset (75 mm ja yli) volframikarbidialikaliiperiammukset. Tarkoituksena oli käyttää volframi työstökoneiden valmistukseen, joissa esim. juuri terissä tarvitaan kovametalleja ja kovametalliseoksia.

Post Reply

Return to “Tykit”