Kyllä se sopii kuvaan. Hän palveli 1931 S.V.K:ssa. Siirtyi reserviin hiukan ennen Mäntsälän kapinaa ja kutsuttiin takaisin palvelukseen sen aikana. Taka-Töölö ja ja Meilahti olivat hyvää rakentamatonta harjoitusmaastoa. Netistä löytyy hyvin huonosti tietoa Suomen Valkoisen Kaartin kasarmeista paitsi Kaartin kasarmi. Osia on palvellut Suomenlinnassa. Ilmeisestikään Turun kasarmit eivät tuhoutuneet täysin koska sinne oli 20-luvun alussa majoitettuna ratsuväkeä. Nykyisessä eläinmuseossa sijaitsi Suomen ensimmäinen kadettikoulu ennen siirtymistään Munkkiniemeen Huopalahden kauppalaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Huopalahti
Sotilaskantakortin tilaus
Moderator: Juha Tompuri
Re: Sotilaskantakortin tilaus
SVK:n pataljoonista toinen oli majoitettu Uudenmaan kasarmiin Kruunuhaassa, mutta en ole äkkiä aivan varma oliko se Liisankadun vai Maurinkadun puolella vai molemmissa, ja toinen Kaartin kasarmiin. Kolmas pataljoona ehti ennen lakkauttamistaan olla sekä Santahaminassa että Kaartin kasarmissa. (Aliupseerikoulu ja muita osia oli Hyrylässä.)
Sitten oli myös tällainen kuin Helsingin Komennuskomppania, joka oli majoitettu "Turun kasarmin säilyneeseen osaan", mutta en osaa sanoa tarkoitetaanko sillä varsinaisen Turun kasarmin (joka oli komea kolmikerroksinen rakennus) säilynyttä osaa vai kenties juuri vanhaa linja-autoasemaa. (Olisi ehkä kuvateosten selailun paikka.)
Lisäksi oli olemassa myös tällainen kuin Kampin kasarmi, joka sijaitsi Kampin länsipäässä, mutta huomaan hämmästykseni, ettei minulla ole mitään käsitystä minkä nykyisen rakennuksen paikalla se sijaitsi. (Eli taas olisi kirjastoon asiaa.) Joka tapauksessa siellä oli itsenäisyyden alkuvuosina jonkin aikaa ensin ratsuväkeä ja myöhemmin tykistöä.
Sitten oli myös tällainen kuin Helsingin Komennuskomppania, joka oli majoitettu "Turun kasarmin säilyneeseen osaan", mutta en osaa sanoa tarkoitetaanko sillä varsinaisen Turun kasarmin (joka oli komea kolmikerroksinen rakennus) säilynyttä osaa vai kenties juuri vanhaa linja-autoasemaa. (Olisi ehkä kuvateosten selailun paikka.)
Lisäksi oli olemassa myös tällainen kuin Kampin kasarmi, joka sijaitsi Kampin länsipäässä, mutta huomaan hämmästykseni, ettei minulla ole mitään käsitystä minkä nykyisen rakennuksen paikalla se sijaitsi. (Eli taas olisi kirjastoon asiaa.) Joka tapauksessa siellä oli itsenäisyyden alkuvuosina jonkin aikaa ensin ratsuväkeä ja myöhemmin tykistöä.
Missähän käytössä itsenäisyyden alkuaikoina oli Hietalahden torin pohjoispäässä sijainnut venäläisten sotilassairaala. Myöskin myöhemmän hotelli Hesperian paikalla on ollut puurakenteiset tykistökasarmit.
Kaartin lasaretti Lönnrotinkadun ja Kalevankadun välissä jatkoi sotilassairaalana nykyisen tai siis entisen Tilkan valmistumiseen asti eli vuoteen 1936.
Silloisen Läntisen viertotien eli nykyisen Mannerheimintien varrella nykyisten hotellien paikalla oli alkujaan Ruotsin vallan aikainen tykistökasarmi (mistä tulee Tykistökadun nimi), jonka venäläiset ottivat käyttöönsä ja rakensivat edelleen. Se tunnettiin Töölön kasakkatalleina tai kasakkakasarmina. Se ehti heti vapaussodan jälkeen olla jonkin aikaa Uudenmaan ratsurykmentin että vähän pitempään tykistön käytössä.
Kampin kasarmin tarkempi sijainti oli Rautatiekadun, Runeberginkadun ja Kampinkadun rajoittamalla alueella eli lähinnä nykyisen Autotalon ja Sähkötalon (ja ehkä Tennis- eli nyk. Kinopalatsin) kohdalla. Siihen kuului useampia tiilirakennuksia, joista nelikerroksista upseerien asuintaloa myös kutsuttiin kasakkakasarmiksi.
Silloisen Läntisen viertotien eli nykyisen Mannerheimintien varrella nykyisten hotellien paikalla oli alkujaan Ruotsin vallan aikainen tykistökasarmi (mistä tulee Tykistökadun nimi), jonka venäläiset ottivat käyttöönsä ja rakensivat edelleen. Se tunnettiin Töölön kasakkatalleina tai kasakkakasarmina. Se ehti heti vapaussodan jälkeen olla jonkin aikaa Uudenmaan ratsurykmentin että vähän pitempään tykistön käytössä.
Kampin kasarmin tarkempi sijainti oli Rautatiekadun, Runeberginkadun ja Kampinkadun rajoittamalla alueella eli lähinnä nykyisen Autotalon ja Sähkötalon (ja ehkä Tennis- eli nyk. Kinopalatsin) kohdalla. Siihen kuului useampia tiilirakennuksia, joista nelikerroksista upseerien asuintaloa myös kutsuttiin kasakkakasarmiksi.
Hei,
Olen muutaman sukulaiseni kantakortin tilannut ja saanut.
Onko kenelläkään kokemusta siitä miten tuolla Kansallisarkistossa suhtaudutaan kantakortti tilaukseen, jos kyseessä olevat henkilöt eivät ole tilaajan sukulaisia?
Olen ostanut joitain kunniamerkki kokonaisuuksia ja minua kiinnostaisi tilata näiden henkilöiden kantakortteja, mutta mahtaako se onnistua?
Olen muutaman sukulaiseni kantakortin tilannut ja saanut.
Onko kenelläkään kokemusta siitä miten tuolla Kansallisarkistossa suhtaudutaan kantakortti tilaukseen, jos kyseessä olevat henkilöt eivät ole tilaajan sukulaisia?
Olen ostanut joitain kunniamerkki kokonaisuuksia ja minua kiinnostaisi tilata näiden henkilöiden kantakortteja, mutta mahtaako se onnistua?
------------------
Arska
Arska
Päätös riippuu pitkälti milloin nämä henkilöt ovat kuolleet. Tutkimuskäyttöön on mahdollista saada tavallisesti rajoitettuja asiakirjoja, mutta toki sinun tulee perustella tarpeesi heille perusteellisesti.sarake wrote:Olen ostanut joitain kunniamerkki kokonaisuuksia ja minua kiinnostaisi tilata näiden henkilöiden kantakortteja, mutta mahtaako se onnistua?