Harrastajan ammattiylpeys...
Harrastajan ammattiylpeys...
Miten on? Sorrutteko selittelemään, vähättelemään tai puolustelemaan harrastustanne? Kun aseharrastajista tehdään "potentiaalisia uhkia" on ainakin oma kanta selvä. Lailliset, omalla rahalla hankitut välineet asiallisesti käytettynä ovat oma asiani. En vastaa kysymyksiin, kuten: Mitä teet noilla ja miksi: Sen sijaan kerron että aseet ja ammunta ovat rentouttava, mielenkiintoinen ja kehittävä harrastus. Ei silti, en kerro kenellekkään harrastuksestani, mutta ainahan sana kulkeutuu jotenkin ja saa sitten kuulla puolitutuilta ja työkavereiltakin vähemmän mairittelevaa kommenttia.
Re: Harrastajan ammattiylpeys...
Mahdollisiin kauhisteluihin vastaan ,että ei minun aseillani ole minun toimestani kenenkään henkeä uhattu ja parempi niiden on minun kaapissani olla kuin jollain narkkarilla.
Mä olen kyllä ihan avoimesti puhunut harrastuksestani edellisellä ja nykyisellä työpaikallani ja sukulaisten yms. tuttavien kanssa. Toiset ymmärtää ja toisille ei edes kannata yrittää selittää. Asiaa harrastamattomillakin on monesti aihetta kohtaan paljon mielenkiintoa ja monesti tieto lisää suvaitsevaisuutta. Myös monenlaista tavaraa on hankittu monen mutkan kautta tulleilla tämän tyyppisillä tarjouksilla: "se siellä sano että sää voisit olla kiinnostunu tai tietää jonkun joka tarviis tämmöstä laitetta".
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
- Klpro
- vääp
Kerron, jos puheeksi tulee. Joskus on parempi kuunnella paikalla vallitseva henki, ennen kun ottaa täysillä osaa keskusteluun.
Ja suurin työhän on aina väärien käsitysten oikominen, ja luultavasti tehokkainkin tapa. Eli juuri nämä kanniskellaan taskussa joka paikkaan jutut.. Säilytyksestä joutuu oikomaan erikoisia käsityksiä, samaten aseiden käyttötarkoituksista ja soveltuvuudesta. Ja siitä, miksi niitä on monenlaisia.
Patruunoiden jälleenlataaminen on ollut monasti mielenkiintoinen aihe, kaikki eivät tiedä että se on laillista.
Samaten vallitsevasta lupakäytännöstä ja harrastajien taustaselvittelystä tulee annettua infoa. Eli kukavaan ei saa, eikä kaikille anneta..
Ja kysymykseen : Mikä ammunnassa / harrastuksessa viehättää? Jokaisella on omansa selitys, itsellä kait vaikean ja keskittymistä vaativan suorituksen toistuva oppiminen, koskaan ei pääse täydellisyyteen. Ja jos luulee jo päässensä, niin etujyvän ruuvi olikin löystynyt.. Tai arskasta katkeaa ulosvetäjän kynnen jousi..
Ja niille jotka väittävät ammunnan olevan päämäärätöntä räiskimistä, niin antakaa mahdollisuus kokeilla. Ihan pienoiskiväärillä. Asiallisen opastuksen kanssa. Kokemus siitä, että suoritus ei olekaan mikään harkitsematon hutaisu, kääntää monen pään.
Muistakaa : Yllättävän tietämätön moni luulee.
Ja suurin työhän on aina väärien käsitysten oikominen, ja luultavasti tehokkainkin tapa. Eli juuri nämä kanniskellaan taskussa joka paikkaan jutut.. Säilytyksestä joutuu oikomaan erikoisia käsityksiä, samaten aseiden käyttötarkoituksista ja soveltuvuudesta. Ja siitä, miksi niitä on monenlaisia.
Patruunoiden jälleenlataaminen on ollut monasti mielenkiintoinen aihe, kaikki eivät tiedä että se on laillista.
Samaten vallitsevasta lupakäytännöstä ja harrastajien taustaselvittelystä tulee annettua infoa. Eli kukavaan ei saa, eikä kaikille anneta..
Ja kysymykseen : Mikä ammunnassa / harrastuksessa viehättää? Jokaisella on omansa selitys, itsellä kait vaikean ja keskittymistä vaativan suorituksen toistuva oppiminen, koskaan ei pääse täydellisyyteen. Ja jos luulee jo päässensä, niin etujyvän ruuvi olikin löystynyt.. Tai arskasta katkeaa ulosvetäjän kynnen jousi..
Ja niille jotka väittävät ammunnan olevan päämäärätöntä räiskimistä, niin antakaa mahdollisuus kokeilla. Ihan pienoiskiväärillä. Asiallisen opastuksen kanssa. Kokemus siitä, että suoritus ei olekaan mikään harkitsematon hutaisu, kääntää monen pään.
Muistakaa : Yllättävän tietämätön moni luulee.
Muista Kollaa ja Raatteentie!
NRA of Finland
NRA of Finland
En paljoa puhu harrastuksestani,kyllä se tieto on näyttänyt levinneen kavereiden kautta.Ei sille voi mitään ja tällaista se kai on kaikilla,aivan sama sanooko ettei aseista tarvitse tehdä numeroa saunaillassa tai illan istujaisissa.Arvostelijoita ei ole tullut vastaan puhumattakaan asevastaisia henkilöitä joten ei ole joutunut tekemään selvitystä syistä miksi ei harrasta jotain tavallista...niinkuin esim. terasseilla kiertämistä ja tiskillä nojaten tapahtuvaa väittelyä.
Kieltämättä nykyään kun rikolliset haluavat aseita(siis mihin muuhun kuin uhoamiseen?) olen varautunut paremmin mahdollisiin kutsumattomiin vierailijoihin.
Hieno harrastus...ikävä kyllä media tekee siitä harrastajille vaarallisen,näin omana mielipiteenäni.
Kieltämättä nykyään kun rikolliset haluavat aseita(siis mihin muuhun kuin uhoamiseen?) olen varautunut paremmin mahdollisiin kutsumattomiin vierailijoihin.
Hieno harrastus...ikävä kyllä media tekee siitä harrastajille vaarallisen,näin omana mielipiteenäni.
No joo, jos on jonkinlainen kokoelma kotona ja antaa asiasta haastattelun paikallislehdelle, niin voipi pian tulla kutsumattomia vieraita, kun tieto leviää. Jokainen harrastaa itseään kiinnostavia asioita - ei sitä voi eikä kannata toisille perustella.
Vähän laitoin epämääräisesti tuosta median vaarallisuudesta.En tarkoittanut haastattelun antamista vaan lehdistön sekä television käyttämää mustamaalausta aseen omistajia kohtaan näyttäen jopa eräässä tapauksessa kaltoin kohdellun keräilijän kotitalon sekä aseita koskevat "vääristellyt" tai asiayhteyksistään irroitetut jutut.Canet wrote:No joo, jos on jonkinlainen kokoelma kotona ja antaa asiasta haastattelun paikallislehdelle, niin voipi pian tulla kutsumattomia vieraita, kun tieto leviää. Jokainen harrastaa itseään kiinnostavia asioita - ei sitä voi eikä kannata toisille perustella.
No juu, nämä vääristelyt ja mustamaalaukset ovat tietysti eri asia - ja osoitus eräänlaisen journalismin haaran surkuteltavasta tilasta. Tyyliin kaikki on sallittua pyhän levikin laajentamiseksi.
Jep. väärien käsitysten oikominen on paras tapa. Ja poikkeuksetta kaikki asekammoisetkin henkilöt ovat ammuntaa kokeiltuaan pitäneet ampumisesta. Heillä on monesti vain tuon median luoma kuva, aivan kuin kaikki lehteen painettu olisi totta. Mutta alati hämmästyttää tuo oman ajattelun puute joillakin henkilöillä... Miksipä vaivata päätään kun uskoo sen mitä lehtiin on painettu ja valtaapitävät sanovat. Hohhoijaa...
Itse oion aina väärät ennakkokäsitykset harrastustamme koskien, istuipa edessä kuka tahansa. Pari työkaveria olen sillä vissiin suututtanut mutta itsepä ovat IS/IL ja kommunistien mustamaalauksen ja tarkoitushakuiset linjaukset omaksuneet.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole