Suojeluskunta-piirit

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Tuomas
korpr
korpr
Posts: 47
Joined: Sun Oct 12, 2008 12:16
Location: Junan tuoma Helsingistä.

Re: Suojeluskunta-piirit

Post by Tuomas »

Ennen sotia Joutseno ja Lappeenranta kuuluivat Viipurin Suojeluskuntapiiriin ja välirauhan vuosina Suur-Saimaan Suojeluskuntapiiriin.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Suojeluskunta-piirit

Post by Rokka »

Lappeenrannassa oli Lappeen ja Lappeenrannan Suojeluskunnat.

Tietääkö kukaan missä Lappeen Suojeluskunnantalo sijaitsi, vai oliko sillä omaa sellaista ? Lappeenrannan Suojeluskunnan talohan sijaitsi Kirkkokatu 6:ssa.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Suojeluskunta-piirit

Post by Rokka »

Tästä intoutuneen, löysin hyllystä puuttuneen Lappeen Suojeluskunnan historiikin antikka.netistä.

Eli senhän oli kirjoittanut sama kaveri kuin Lappeenrannan suojeluskunnan historian: "Nää Rannat Rakkaat Synnyinmaan - Lappeenrannan Suojeluskunta 1917-1944" Saul Nieminen

Tämä kirja on: "Kaikki isänmaan puolesta - Mikkelin kaupungin, Mikkelin pitäjän, Ristiinan, Hirvensalmen, Lappeen, Kaukaa-Lauritsalan, Joutsenon ja Nuijamaan Suojeluskunnat 1917 - 1944" Saul ja Miikku Nieminen

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Suojeluskunta-piirit

Post by Rokka »

Sen verran tuosta kirjasta selvisi, että Lappeen Suojeluskunta piti majaansa Lappeen kunnantalolla, Snelmanninkadun ja Valtakadun kulmassa, rakennushan on nykyisin purettu. v.1937 päätettiin aloittaa Suojeluskuntatalon rakentaminen Simolaan, sille ostettiinkin Hyttilän kylästä 2000 m2 tontti, mutta ilmeisesti taloa ei koskaan alettu rakentaa ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”