
Samaisessa kaupungissa vaunujen tekniikka käsittääkseni paikoillaan mutta sitä ei kait huolleta mitenkään,vain silloin tällöin maalia pintaan ja sillä siisti.
Akkujen levyt kaartuivat oikosulkuun ison rääkäyksen seurauksena,koska yleensä oli nyrkysäännös,että mootorittä ei voi pyöritää yli 5 sekuntia,mutta alhaisessa lämpötilassa ei ollut mahdollinen käynnistä konetta 5-llä sekunillä.Wittmann wrote:Juu kyllä. Levyt iski toisiaan vasten ja sitten oltiinkin ilman virtaskaa. Kuorethan tällä kotimaisella oli hyvät.Komendantti wrote:...Eikös ollut niin, että ne levyt löivät akun sisällä oikosulkua kun olivat riittävästi täristelleet?Wittmann wrote:Aikanaan eräs kotimainen akkuvalmistaja teki kokeeksi itäakkua, joka sopii vaunuihin. saatiin toki kevyämpi ja huomattavasti tehokkaampi. Ongelmaksi vaan tuli kesto. Ne akut kirjaimellisesti hajosi. Kun ei kestänyt tärinää, niin meni sisältä rikki.
Niin, tämä yllämainittu koski siis lähinnä itämaisia akkuja. Edellämainittujen "oireiden" johdosta itävalmisteisten panssarivaunujen moottorit käynnistettiin (& käynnistetään) Suomessa ensisijaisesti paineilmalla - ei siis akuilla.Ivan Orav wrote:Akkujen levyt kaartuivat oikosulkuun ison rääkäyksen seurauksena,koska yleensä oli nyrkysäännös,että mootorittä ei voi pyöritää yli 5 sekuntia,mutta alhaisessa lämpötilassa ei ollut mahdollinen käynnistä konetta 5-llä sekunillä.
Tärinään ja kaartumisen seurauksena irtosivat hiukkaset leveistä ja tippuivat akuastian pohjaan.
Kuin tätä roskaa oli akun astioiden pohjassa riitävästi,että taso ylittyi levien asti,sitten levyt menivat oikosulkuun.
Akku puretiin nostetiin päällimäinen osa kaikkien levyjen kanssa ylös ja kaatetiin hiukkaset nesten kanssa ulos,laitetiin uusi neste ja aku sai jonkin-verran armon-aikaa.
Akun elinikää oli vain kolmi vuotta ja varastoituja akkuja ladatiin kerran kuukaudessa,muuten akut rikkontuivat(sulfaatotuivat) - -
Ivan Orav wrote:Uskokaa, nuorudessa Ivan työskenteli kolhoosissa traktorikuljettajana ja esilämmituksestä voisi vain haaveilla ja konetta lämmitetiin pakkasella kaatamalla jäähdytysjärjestelmaan kuuma vettä (80 litraa!), vaikka aluksi läpivirtavaana.