Lainasin tämän Konepörssistä:
12.6.2009
Armeija marssii vatsallaan…tai vaihtoehtoisesti Sisulla
”Proto”- Sisu, kevyt maastokuorma-auto, tuli varmasti tutuksi kaikille 1970,-80 ja-90-luvuilla sotilaskuljettajina palvelleille sotilaskuljettajille. Mallisarjoja KB,A ja AH valmistettiin satoja kappaleita vuosina 1970-1982. Kyseisen mallin kadottua loppuunkäytettynä vuosituhannen vaihteessa ei korvaavaa mallia tuntunut löytyvän. Sisun oma SA-150 malli variaatioineen, eli Masi Sisu oli selvästi raskaampi ja sijoittui ylempään keskiraskas maastokuorma-auto kategoriaan. Vihdoin vuosien suunnittelun jälkeen Sisu Defence esitteli kokonaan uuden SISU A2054 HMTV 4x4 maastokuorma-auton Turvallisuus ja Puolustusmessuilla syyskuussa 2008.
Sisu A2045 HMTV 4x4 on keskiraskas maastokuorma-auto, joka on suunniteltu käytettäväksi puolustusvoimien koulutus- ja ylläpitotehtäviin sekä erilaisiin ilmatorjunnan, tykistön ja johtamis- järjestelmien tarvitsemiin kuljetustehtäviin. Vuosien 2009-2010 aikana Puolustusvoimat on päättänyt hankkia kaikkiaan 234 Sisu 4x4 maastokuorma-autoa. Sopimukseen liittyy myös optio 240 ajoneuvon hankinnasta vuoden 2010 jälkeen. Sisu A2045 4x4 maastokuorma-autot valmistetaan Sisu Auton Karjaan tehtaalla. Autoissa on Suomessa valmistettu erikoisrakenteinen 1+2 paikkainen Sisu-ohjaamo, joka voidaan tarvittaessa varustaa kansainvälisen Stanag 4569 1-tason mukaisella ballistisella suojauksella. Lavarakenteet ovat myös kotimaista valmistetta.
Uuden Sisun turbodieselmoottorit ovat Euro5 päästömääräykset täyttävä 6-sylinterinen MAN DO836 LFL50. Tehoa koneesta saadaan 240 hv /2300 rpm suurimman väännön ollessa 925 Nm kierroslukuvälillä 1200-1800. Moottorit, kuten myöskin auton akselistot toimittaa MAN Nutzfahzeuge GmbH Itävallasta. Vaihteistona esittelyautossa oli 9-portainen manuaalinen ZF 9S 1310D, mutta puolustusvoimille tulevissa malleissa on 12-portainen automatisoitu ZF 12 AS 1210. Jousituksena maastokuorma-autossa on edessä kaksilehtinen parabolinen jousitus ja takana ilmajousitus
Sisu 4x4 maastokuorma-auton kokonaismassa on 12 tonnia, omamassan ollessa 5,5 tonnia ja kantavuuden 5,0 tonnia. Auto on suunniteltu toimimaan vaativissa ajo- ja sääolosuhteissa niin maantiellä kuin maastossa. Huippunopeutta autolle luvataan 105 km/h ja maksimi mäennousukyky 35 astetta. Lähestymis- ja jättökulmat ovat 35 astetta ja maavara 350 mm. Auto pystyy myös kahlaamaan noin 0,75 m syvyisessä vedessä.
Tekniikka
Moottori MAN DO 836 LFL50 Euro5
6-sylinterinen 6,87 L turbodiesel
Teho 240 hv/ 2300rpm
Vääntö 925 Nm/ 1200-1800 rpm
Vaihteisto 9-portainen manuaalinen ZF 9S 1310OD tai
12-portainen automatisoitu ZF 12 AS 1210
Akselit Edessä MAN VP06, takana HPO728
Ohjaamo 1+2 paikkainen SISU ohjaamo, ballistinen suojaus mahdollinen Stanag 4569 1-tasolle
Massat Kokonaismassa 12 tn, kantavuus 5 tn, omamassa 5,5 tn
Suorituskyky Huippunopeus 105 km/h
Max mäennousukyku 35 astetta
Lähestymis- ja jättökulma 35 astetta
Kahluusyvyys 0,75 m, maavara 350 mm
Toimintasäde yhdellä tankkauksella 500 km
Liikkeelle
Sisu A2045 näyttää ulkoapäin juuri niin sotaisalta, kun puolustusvoimien palveluskäyttöön suunnitellun maastokuorma-auton tulee näyttääkin. Auto on ulkoapäin lyhytkeulainen, pienehköllä kiinteällä lavalla ja pienillä etu- ja peräylityksillä varustettuna toimivan näköinen. Peilit on isot, mutta muuten kaikki turha ja maastossa helposti särkyvä puuttuu. Maavara on reilu ja alustan alimmat pisteet kuten etu- ja takaperä sekä jakovaihteisto on hyvin suojattu. Lavalle tulee kiinteänä asennuksena istuimet reilulle kymmenelle taistelijalle. Osa autoista sijoittuu ilmatorjunnan, tykistön ja johtamisjärjestelmien kuljetuksiin jolloin istuimet korvataan jollain muulla kuten ehkä ohjuksen ampuma-alustalla tai mahdollisesti vanhalla kunnon ”2-4 putkisella Sergeillä”.
Sisälle kiipeäminen tarkoittaa kiipeämistä. Ensimmäisen rappusen nousukorkeus on suuri ja vaatii reippaan ponnistamisen jonka jälkeen toisen rappusen kautta astutaankin sisälle ohjaamoon. Täällä askeettisuus mutta käytännöllisyys jatkuu. Kova, mutta yllättävän mukava penkki, miehisen suuri SISU-ohjauspyörä sekä yllättävän kattava mittaristo ja riittävä määrä käyttökytkimiä. Se on sotakäyttöön tarkoitetun työkalun hermokeskus. Aluksi ihmetystä herättää maastoajossa tarvittavien kytkimien puuttuminen. Totuttiinhan aikaisemmissa Sisun malleissa näyttäviin, kojetaulussa sijaitseviin nelivedon ja lukkojen paineilmalla toimiviin kytkimiin.
Kyllä uudessa Sisussakin maastoajossa tärkeät kytkimet löytyvät, mutta nyt ne on nykyaikaisesti, yhden monikäyttöisen kierrettävän käyttövivun varassa. Kahteen erisuuntaan kierrettävä käyttökytkin kytkee, edelleen paineilmaa hyväksikäyttäen, niin tarvittaessa, hitaan alueen, sekä etu-, taka- että pitkittäislukon päälle.
Ajaminen Sisulla, jossa oli manuaalinen ZF:n 9-portainen vaihteisto, onnistui varsin jouhevasti. Moottori kiersi mukavasti ja vaihteisto, vaikkakin oli vähän jäykkä käyttää, toimi ihan hyvin. Ainakin lähes tyhjällä autolla ajettaessa, vaihteita pystyi jättämään väliin ja niiden kytkeytyminen tapahtui jouhevasti. Näkyväisyys sekä eteen, että peilien avulla sivuille oli hyvä. Maastokuorma-autossa on tärkeätä hahmottaa sekä keulan että perän paikka maastossa ja se uudella Sisulla onnistuu varsin hyvin. Kun vielä sotaväelle toimitettaviin autoihin tulee kuulemma ZF:n automatisoitu vaihteisto, onnistuu maastoajo tottumattomalta kuljettajaltakin todennäköisesti hyvin. Mäennousukykyä pääsin vähän koettamaan hiekkakuopassa ja lukkojen kytkentä niitä tarvittaessa onnistui varsin helposti. Kytkimestä apuja kytkettäessä tuli olla tarkkana, jotta tiesi mitä milloinkin päälle laittoi. Kojetaulussa oleva merkkivalokuvio näytti kyllä melko hyvin, mitä kuljettaja oli onnistunut päälle kytkemään. Uusi Sisu on melko lyhyen akselivälin ja muutenkin varsin lyhyen kokonaispituuden vuoksi varsin ketterä puiden välissä pujottelija. Auto tulee kokonsa puolesta juuri oikeaan paikkaan suurten Sisujen ja Scanioiden täydentäjäksi.
Sisu A2045 on juuri niin helppo ajaa, kuin varusmiehille tarkoitettu maastoajoon tarkoitetun työkoneen tulee ollakin. Maastoliikkuvuuden lisäksi uusi Sisu on myös varsin helppo ja kätevä liikuteltava normaalissa maantieajossa. Renkaat ovat riittävän palapintaiset hyvään pitoon maastossa, mutta antavat maastokuorma-autoksi hyvän ajotuntuman myös asfalttiajossa. Tulevaisuus näyttää kuinka auto tulee kestämään varsin kovaa käyttöä ja kuinka helppo tai vaikea se on pitää kunnossa ja huoltaa. Nyt vain odottelemaan kastetaanko uusi Sisu jollain yhtä mieleenpainuvalla nimellä kuin edeltäjänsäkin. Ensimmäiset Sisut luovutetaan puolustusvoimien kenttäkokeisiin tämän vuoden syksyllä ja ensivuoden helmikuussa alkaa sotaväkeen virrata uusia maastokuorma-autoja.
Armeijan uusi "Proto"-Sisu kurma-auto
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Armeijan uusi "Proto"-Sisu kurma-auto
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Armeijan uusi "Proto"-Sisu kurma-auto
Puuttuu se polttoaineen kulutus/arvio ilmosta.Ei kulje hajulla tuo Mandoliini.
Hieno peli kylläkin...
Hieno peli kylläkin...
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Armeijan uusi "Proto"-Sisu kurma-auto
Onko tuo maavara oikein??? 350 mm kuulostaa aika vähäiseltä, johan mun pakussa on tuon verran maavaraa.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Armeijan uusi "Proto"-Sisu kurma-auto
Lasketaan kai taka-akselista joka on alhaalla,leveähköjen mutta pienien renkaiden takia.
Re: Armeijan uusi "Proto"-Sisu kurma-auto
Joko enskuussa on masit myytävänä kalkussa?? Ai ei vai, hö.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
Re: Armeijan uusi "Proto"-Sisu kurma-auto
Eiköhän se juu taka-akselin perän kohdalta ole mitattu. Moni "maasturi mies":kin ilmoittaa ajokkinsa maavaran helmasta kurkaamatta alle, jossa perät, jousen ja iskareiden kiinnikkeet roikkuukin huomattavasti alempana...reka65 wrote:Lasketaan kai taka-akselista joka on alhaalla,leveähköjen mutta pienien renkaiden takia.
Re: Armeijan uusi "Proto"-Sisu kurma-auto
Välillä kun joku kehuskelee maasturin maavaralla ja kurkkaa menopelin alle on naurussa pidäteltävää juuri näiden alhaalla roikkuvien osien takia.wikke wrote:Eiköhän se juu taka-akselin perän kohdalta ole mitattu. Moni "maasturi mies":kin ilmoittaa ajokkinsa maavaran helmasta kurkaamatta alle, jossa perät, jousen ja iskareiden kiinnikkeet roikkuukin huomattavasti alempana...reka65 wrote:Lasketaan kai taka-akselista joka on alhaalla,leveähköjen mutta pienien renkaiden takia.