Suomalaisten yhteentörmäys, onko tietoa?
-
- kaartsotvm3
- Posts: 569
- Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04
Suomalaisten yhteentörmäys, onko tietoa?
Tulipa tuossa mieleen vanha juttu...Isäukon vanhempi veli palveli jatkosodassa it-joukoissa ja muistan hänen kertoneen tarinaa (kauan, kauan sitten) ilmataistelusta, jota tykkimiehet olivat seuranneet maasta lentokentän läheisyydestä: kaksi suomalaishävittäjää (en muista tyyppiä) nousi kentältä (enkä muista kenttääkään) torjumaan n. 20-kertaisella ylivoimalla päällekäyvää venäläisjoukkoa. Setäni kertoman mukaan (jos muistan oikein) suomalaiset eivät ehtineet ampua alas sen enempää vihollisen pommittajia kuin hävittäjiäkään, vaan törmäsivät toisiinsa jo hyökkäyksen alkuvaiheessa. Liekö tarinassa mitään perää ja keitähän nuo olisivat mahtaneet olla? En muista puhuiko kertoja mitään siitä kuinka koneille tai lentäjille kävi, mutta ko. henkilö ei ole ollut koskaan mikään tyhjänpuhuja eikä juuri kertoillut muutenkaan sotakokemuksistaan (mutta veisteli kyllä puhdetöinä hienon FW 190:n, jota tuossa aiemmin päivällä taas kerran katselin ja siitähän tämä tulikin mieleen). Kertoja on elossa edelleen, mutta 94-vuotiaalta on enää turha mennä kyselemään näitä juttuja...
Äkkiseltään löysin seuraavat tapaukset:
29.2.1940
Ruokolahdella Fokker D.XXI FR-94 törmäsi ilmataistelussa venäläiseen I-16 hävittäjään ohjaajan saadessa surmansa.
13.4.1940
Virtasalmella kaksi Fokker D.XXI konetta FR-93 ja FR-101 törmäsivät siirtolennolla toisiinsa. Kumpikin ohjaaja sai surmansa.
4.1.1941
Ulvilassa kaksi Gauntlet konetta GT-404 ja GT-407 törmäävät toisiinsa toinen ohjaaja saa surmansa toisen pelastuessa laskuvarjolla.
22.7.1941
Utissa Curtiss 75 kone CU-501 törmäsi ilmataistelussa venäläiseen I-153 koneeseen. Ryssä kuoli ja suomalainen ohjaaja pelastui laskuvarjolla.
(olen käynyt CU-501:n putoamispaikalla, ei juuri mitään jäljellä. Muutama pellinpala putoamispaikalla. Moottoripelti eräällä harrastajalla Myllykoskella.)
27.9.1941
Tiiksjärvellä Fokker D.XXI FR-153 osui ilmataistelussa venäläisen I-153 hävittäjän kanssa. Ohjaaja pelastui laskuvarjolla, venäläinen sai polttohautauksen.
4.12.1941
Itä-Karjalassa Morane MS-329 törmäsi venäläiseen Hurricane koneeseen molempien lentäjien saadessa surmansa.
10.3.1942
Hollolassa Kaksi Pyryä PY-15 ja PY-34 kolaroivat.
Toinen ohjaaja sai surmansa ja toinen pelastautui laskuvarjolla.
21.5.1943
Suomenlahdella Messerschmitt MT-228 osui venäläiseen I-153 koneeseen ohjaajan saadessa surmansa.
17.11.1943
Aunuksen kannaksella Curtiss CU-506 törmäsi saattolennolla Blenheim BL-162:n potkuriin. CU:n ohjaaja sai surmansa BL pääsi takaisin tukikohtaansa.
31.3.1944
Asikkalassa PY-33 ja PY-18 törmäsivät.
Toinen ohjaaja menehtyi ja toinen pelastui laskuvarjolla.
8.5.1944
Äänisjärvellä Morane MS-643 osui ilmataistelussa Airacobran kanssa yhteen ohjaaja pelastui laskuvarjolla, mutta joutui sotavankeuteen.
17.6.1944
Perkjärvellä ammuttiin MT-227:n siipi poikki jolloin kone putosi pilvien läpi suoraan MT-229 päälle jolloin molempien koneiden lentäjät saivat surmansa.
21.7.1944
Kauhavalla PY-40 ja PY-21 törmäsivät.
Toisen konen ohjaaja sai surmansa, toinen onnistui pelastautua laskuvarjolla.
Todennäköisin vaihtoehto olisi minun mielestä 12.5.1944 Suulajärven kentällä kun kaksi Messerschmitt konetta MT-242 ja MT-236 kolaroivat maassa kovalla kiireellä torjuntalennolle lähtiessään.
MT-236:n ohjaaja luutn. Salovaara rullasi konekorsusta ja pysähtyi koekäyttämään moottoria.
Potkurivirta nosti sakean pölypilven jolloin MT-242:n lentäjä ylik.Ahokas oletti Salovaaran juuri startanneen ja työnsi kierrokset päälle ja starttasi Salovaaran perään.
MT-242 törmäsi rajusti paikallaan olevaan MT-236:n jolloin molemmat koneet särkyivät pahoin ja Salovaara sai välittömästi surmansa.
Lisää mielipiteitä tässä oli minun ehdotukseni.
29.2.1940
Ruokolahdella Fokker D.XXI FR-94 törmäsi ilmataistelussa venäläiseen I-16 hävittäjään ohjaajan saadessa surmansa.
13.4.1940
Virtasalmella kaksi Fokker D.XXI konetta FR-93 ja FR-101 törmäsivät siirtolennolla toisiinsa. Kumpikin ohjaaja sai surmansa.
4.1.1941
Ulvilassa kaksi Gauntlet konetta GT-404 ja GT-407 törmäävät toisiinsa toinen ohjaaja saa surmansa toisen pelastuessa laskuvarjolla.
22.7.1941
Utissa Curtiss 75 kone CU-501 törmäsi ilmataistelussa venäläiseen I-153 koneeseen. Ryssä kuoli ja suomalainen ohjaaja pelastui laskuvarjolla.
(olen käynyt CU-501:n putoamispaikalla, ei juuri mitään jäljellä. Muutama pellinpala putoamispaikalla. Moottoripelti eräällä harrastajalla Myllykoskella.)
27.9.1941
Tiiksjärvellä Fokker D.XXI FR-153 osui ilmataistelussa venäläisen I-153 hävittäjän kanssa. Ohjaaja pelastui laskuvarjolla, venäläinen sai polttohautauksen.
4.12.1941
Itä-Karjalassa Morane MS-329 törmäsi venäläiseen Hurricane koneeseen molempien lentäjien saadessa surmansa.
10.3.1942
Hollolassa Kaksi Pyryä PY-15 ja PY-34 kolaroivat.
Toinen ohjaaja sai surmansa ja toinen pelastautui laskuvarjolla.
21.5.1943
Suomenlahdella Messerschmitt MT-228 osui venäläiseen I-153 koneeseen ohjaajan saadessa surmansa.
17.11.1943
Aunuksen kannaksella Curtiss CU-506 törmäsi saattolennolla Blenheim BL-162:n potkuriin. CU:n ohjaaja sai surmansa BL pääsi takaisin tukikohtaansa.
31.3.1944
Asikkalassa PY-33 ja PY-18 törmäsivät.
Toinen ohjaaja menehtyi ja toinen pelastui laskuvarjolla.
8.5.1944
Äänisjärvellä Morane MS-643 osui ilmataistelussa Airacobran kanssa yhteen ohjaaja pelastui laskuvarjolla, mutta joutui sotavankeuteen.
17.6.1944
Perkjärvellä ammuttiin MT-227:n siipi poikki jolloin kone putosi pilvien läpi suoraan MT-229 päälle jolloin molempien koneiden lentäjät saivat surmansa.
21.7.1944
Kauhavalla PY-40 ja PY-21 törmäsivät.
Toisen konen ohjaaja sai surmansa, toinen onnistui pelastautua laskuvarjolla.
Todennäköisin vaihtoehto olisi minun mielestä 12.5.1944 Suulajärven kentällä kun kaksi Messerschmitt konetta MT-242 ja MT-236 kolaroivat maassa kovalla kiireellä torjuntalennolle lähtiessään.
MT-236:n ohjaaja luutn. Salovaara rullasi konekorsusta ja pysähtyi koekäyttämään moottoria.
Potkurivirta nosti sakean pölypilven jolloin MT-242:n lentäjä ylik.Ahokas oletti Salovaaran juuri startanneen ja työnsi kierrokset päälle ja starttasi Salovaaran perään.
MT-242 törmäsi rajusti paikallaan olevaan MT-236:n jolloin molemmat koneet särkyivät pahoin ja Salovaara sai välittömästi surmansa.
Lisää mielipiteitä tässä oli minun ehdotukseni.
-
- kaartsotvm3
- Posts: 569
- Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04
ah, vanha keskustelu, mutta lueskelin tätä vasta nyt. Tuo MT-227 ja MT-229 törmäys oli mielenkiintoinen ja luin siitä jossain aivan äskettäin, en kyllä muista missä... tapahtuma tapahtui ilmeisesti Kaukjärvellä.JNuori wrote: 17.6.1944
Perkjärvellä ammuttiin MT-227:n siipi poikki jolloin kone putosi pilvien läpi suoraan MT-229 päälle jolloin molempien koneiden lentäjät saivat surmansa.
MT-227 lentäjä Luutnantti Urho Sarjamo ilmataistelussa menette siipensä ja putosi suoraan Mannerheimristin ritari Luutnantti Lauri Nissisen MT-229 päälle, surmaten molemmat lentäjä-ässät välittömästi. LeLv.24 menetti hetkessä kaksi laivueen komentajaa. Sarjamo tilillä kuollesaan oli 12,5 pudotusta ja Nissinen 32,5 pudotusta, Nissinen oli Brewster piloteista Juutilaisen, Windin ja Karhusen jälkeen pudotuslistalla 4.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Nissisen koneen putoamispaikalla kävimme yhdistyksen Kannaksen matkalla, ja yksi jäsenemme liittyy läheiseti lentäjä Nissiseen. Itse haastattelin muutama vuosi sitten JR 25:n veteraania joka kertoi seuraavaa: Ilmasta kuului kova pamahdus ja kohta katsellessani taivaalle tuli pilvistä alas kone, joka iskeytyi meidän komentopaikan maastoon. Nissisen kone putosi JR 25 III pataljoonan komentopaikan viereen Mikeljärven ja Summan välisesä maastossa.
Nissisen ruumis tuhoutui Viipurin aseman pommituksissa vähän tämän jälkeen. Omaisilla käsittääkseni on vääntynyt Mannerhein risti muistona hänestä.
Nissisen ruumis tuhoutui Viipurin aseman pommituksissa vähän tämän jälkeen. Omaisilla käsittääkseni on vääntynyt Mannerhein risti muistona hänestä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.