Erilaisia 9 mm sota-aikaisia kantaleimoja
- Sturmmann
- mars
Erilaisia 9 mm sota-aikaisia kantaleimoja
En keräile mitenkään erityisemmin patruunoita, mutta käydessäni läpi vanhoja panoksia, niin sain tämmöisen otannan erilaisia 9 mm:n panoksia eri kantaleimoilla.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
- Tulenjohtomies
- kenr
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Re: Erilaisia 9 mm sota-aikaisia kantaleimoja
Tätä "MM" leimalla olevaa patruunaa on yleisesti luultu Kanadalaiseksi patruunaksi,mutta se on Etelä- Afrikkalaista alkuperää.
Musgrave Manufacturers and Distributors(Pty)Ltd,Po Box183,Bloemfontein,Republic of South Africa.
Musgrave Manufacturers and Distributors(Pty)Ltd,Po Box183,Bloemfontein,Republic of South Africa.
Minä olen kyllä edelleen sitä mieltä että nuo patruunat on valmistanut Dominion Cartridge ja suurin osa erästä on ollut Kiinan vientiä.
Onkohan kenelläkään tietoa ko.patruunan latausarvoista sen mitä olen ampunut tuntuvat
mielestäni aika kovilta latauksilta.
mielestäni aika kovilta latauksilta.
Tarkempia arvoja en tiedä, mutta kp latauksena olen itse pitänyt.
Kanadalaisena minäkin olen "MM":ää pitänyt. Täällä se on laitettu Etelä-Afrikkalaiseksi.Mikä on totuus
http://www.surplusrifleforum.com/viewto ... 134&t=5807
http://cartridgecollectors.org/headstampcodes.htm
http://www.surplusrifleforum.com/viewto ... 134&t=5807
http://cartridgecollectors.org/headstampcodes.htm
No Lewn kanssa kättä on väännetty pariin kertaan aiheesta, ja vaikka äijä onkin 9x19 guru niin silti olen eri mieltä koska Afrikasta kukaan ei ole vielä 100% vastausta aiheeseen antanut ja eräs toinen myös aika paljon patruunoista tietävä ja vieläpä kanukki on kanssani samaa mieltä
Minullakin on pahvilootallinen 64 kpl MM s 42 leimattuna,Kanadalaisena kp-latauksena ne joskus ostin.Pahvisessa rasiassa ei mitään leimaa tai tietoa alkuperästä.
- Tulenjohtomies
- kenr
Hammer wrote:olen eri mieltä koska Afrikasta kukaan ei ole vielä 100% vastausta aiheeseen antanut ja eräs toinen myös aika paljon patruunoista tietävä ja vieläpä kanukki on kanssani samaa mieltä
Niin...Mikähän idea olisi Pv:llä/kotimaisilla patruunavalmistajilla ostaa ulkomaisia patruunoita/hylsyjä että niistä tehdään Pv:lle latausharjoitupatruunoita sodan aikana/sen jälkeen?Ritter wrote:Mikä on totuus
Jos tämä on jotain sodan aikaista "kontrahtia",niin tuskin näitä ainakaan Kanadasta on tänne hommattu ja Etelä-Afrikkakin tuntuu uskomattomalta.
Hämeenlinnasta kuukausi sitten ostettu latausharjoituspatruuna kuvassa oikealla jos joku ei tunnista ja tästä tämä miettiminen sitten lähti.
Jep. Eli nyt tuli maailmalta uutta infoa joka viittaa edelleen siihen että Dominion on lataaja, mutta patruunoiden alkuperäinen latausvuosi ei ole se mikä hylsyssä lukee, eikä se tarkoita että olisi vanhaa hylsyä vaan tarkoituksella tehty hämäävä leima.
Suomen puolustusvoimilla käytössä olleet ko. kantaleimatut patruunat ovat käsittääkseni ostettu tänne joskus 50-60 luvulla, ei todellakaan sodan aikana.
Suomen puolustusvoimilla käytössä olleet ko. kantaleimatut patruunat ovat käsittääkseni ostettu tänne joskus 50-60 luvulla, ei todellakaan sodan aikana.
Eikös nämä patruunat liittyneet siihen Stenien hankintaan 50-luvulla Taisi joku virkamies saada hyvät suolarahat kun ensin myi Interarmcolle kunnon aseet ja patruunat ja osti P***aa takaisin
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
- Tulenjohtomies
- kenr
Siis mistä?Hammer wrote:nyt tuli maailmalta uutta infoa joka viittaa edelleen siihen että Dominion on lataaja.
Hammer wrote:Suomen puolustusvoimilla käytössä olleet ko. kantaleimatut patruunat ovat käsittääkseni ostettu tänne joskus 50-60 luvulla
Onko mitään faktaa missään...ideaa ei tässä hommassa ainakaan ole.HL/A wrote:Eikös nämä patruunat liittyneet siihen Stenien hankintaan 50-luvulla
Ovat kuitenkin 64 kpl rasiassa joten kahden Stenin lippaallisen verran siinä on tarjolla.