Pelkkä arvaus, mutta olisiko Pratt & Whitney R-2800-77(C) lähellä kärkeä; tehoa oli 2 088 kW (2 800 hv). Moottoria käytettiin P-47N Thunderboltissa.Canet wrote:Ei ollut, eikä ajokki valmistunut valtakunnanmarsalkan elinaikana.
Vaikka DB-lentokonemoottorit olivatkin monessa mielessä aikansa kärkeä, sota-ajan voimakkain lentokonemoottori (mäntämoottori) oli kuitenkin toisen tehtaan tuote - minkä?
Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
BMW 801D-2 14-sylinterinen tähtimoottori
Teho 1 471 kW (2 100 hv, hetkellinen vesi-metanoliruiskutuksen avulla)
Jos kyse Ameriikan moottorista veikkaan, 1 x Pratt & Whitney R-2800 tähtimoottori
Teho 1 471 kW (2 100 hv, hetkellinen vesi-metanoliruiskutuksen avulla)
Jos kyse Ameriikan moottorista veikkaan, 1 x Pratt & Whitney R-2800 tähtimoottori
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
Mites Tempestin Napier-Sabre?
Protoissa vähän riskimmin woimaa
http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Sabre
Protoissa vähän riskimmin woimaa
http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Sabre
-
- res vänr
- Posts: 840
- Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
Ja taisipa Hawker Sea Furyssakin olla voimakoneita.
GOTT MIT UNS
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
Seafuryssa lienee ollut luistiventtiiliohjattu Bristol Centaurus?
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
Napier Sabre, 24 sylinterinen h-moottori, erikoinen "luistiventtiili" rakenne, teho 2400 hv. Briteillä käytössä mm. Tempest vai Typhon koneissa ww2.n loppuaikoina. Aina nuo mallit mielessäni sekaisin
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
Tuossa ylempänä laitoin jo linkkiä wikipediaan.
Wikipedia wrote:The Napier Sabre was a British 24-cylinder four-stroke sleeve valve piston aircraft engine designed by Major Frank Halford and built by Napier & Son during WWII. It was one of the most powerful piston aircraft engines in the world, especially for inline designs, developing over 3,500 horsepower (2,200 kW) in its later versions and 5,500 hp (4,100 kW) in late-model prototypes.
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
Löyty vielä kauheempi järkäle!
http://en.wikipedia.org/wiki/Lycoming_R-7755
http://en.wikipedia.org/wiki/Lycoming_R-7755
The Lycoming R-7755 was the largest piston-driven aircraft engine ever produced; with 36 cylinders totaling about 7,750 in³ (127 L) of displacement and a power output of 5,000 horsepower (3,700 kilowatts). It was originally intended to be used in the "European bomber" that eventually emerged as the Convair B-36. Only two examples were built before the project was terminated in 1946.
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
Tuo jättiläis-Lycoming oli vain projekti, joka ei koskaan johtanut tuotantoon - vaikka on se mahtava moottori!
Tuotannossa olleista rivimoottoreista taitaa tosiaan Napier Sabre olla voimakkain lentomoottori. Tähtimoottoreista vahvin lienee Wright R-3350 - mallista riippuen 2.200 - 3.800 hv!
Vaikka pieniähän nämä ovat TODELLA isojen moottoreiden rinnalla - Wärtsilä-Sulzer RTA96-C -diesel tuottaa yli 108.000 hv. http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/
Tuotannossa olleista rivimoottoreista taitaa tosiaan Napier Sabre olla voimakkain lentomoottori. Tähtimoottoreista vahvin lienee Wright R-3350 - mallista riippuen 2.200 - 3.800 hv!
Vaikka pieniähän nämä ovat TODELLA isojen moottoreiden rinnalla - Wärtsilä-Sulzer RTA96-C -diesel tuottaa yli 108.000 hv. http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
smokeball wrote:Mites Tempestin Napier-Sabre?
Protoissa vähän riskimmin woimaa
http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Sabre
Psjääkäri wrote:Napier Sabre, 24 sylinterinen h-moottori, erikoinen "luistiventtiili" rakenne, teho 2400 hv. Briteillä käytössä mm. Tempest vai Typhon koneissa ww2.n loppuaikoina. Aina nuo mallit mielessäni sekaisin
Canet wrote:Tuotannossa olleista rivimoottoreista taitaa tosiaan Napier Sabre olla voimakkain lentomoottori.
Minusta vaikuttaa siltä, että minkään mainitsemienne moottoreiden sodan aikana käytössä olleiden versioiden tehot eivät saavuttaneet Pratt & Whitney R-2800-77(C):n tehoa: 2 088 kW = 2 800 hv. Tämän moottorin, tällä nimenomaisella versiolla varustetuilla P-47N-koneilla taas lennettiin tuhatmäärin sotalentoja toisen maailmansodan lopussa.Canet wrote:Tähtimoottoreista vahvin lienee Wright R-3350 - mallista riippuen 2.200 - 3.800 hv!
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
Vääntökin vain 5.5 miljoo...Canet wrote:
Vaikka pieniähän nämä ovat TODELLA isojen moottoreiden rinnalla - Wärtsilä-Sulzer RTA96-C -diesel tuottaa yli 108.000 hv. http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/
Edit: Olikin lipsejä, vaan olisi sitä ranne hellänä ko. pataa vastaan pitäessä.
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943 / Mainos
Hieno mainos, en ole nähnyt sitä ennen vaikka olen aktiivi-MB-harrastaja.
Teimme juuri kirjan "Johtotähti Suomen teillä" ja se julkaistiin 7.11. Tuusulan upseerikerholla. Sivuja on lähes 500 ja kuvia erittäin paljon, myös toinen vaikuttava sota-ajan mainos. Sota-ajan kuvia on jonkin verran = kaikki mitä on usean vuoden työllä löydetty, osa ennen julkaisemattomia.
Lisätiedot vaikkapa tästä TM:n jutusta:
http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/mika-on-vayrynen
...ja toki vastaan tarvittaessa.
Anssi Juutilainen / pj
Suomen Mercedes-Benz Klubi ry.
Teimme juuri kirjan "Johtotähti Suomen teillä" ja se julkaistiin 7.11. Tuusulan upseerikerholla. Sivuja on lähes 500 ja kuvia erittäin paljon, myös toinen vaikuttava sota-ajan mainos. Sota-ajan kuvia on jonkin verran = kaikki mitä on usean vuoden työllä löydetty, osa ennen julkaisemattomia.
Lisätiedot vaikkapa tästä TM:n jutusta:
http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/mika-on-vayrynen
...ja toki vastaan tarvittaessa.
Anssi Juutilainen / pj
Suomen Mercedes-Benz Klubi ry.
Terveisin Anssi
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
On se hyvä että täällä on toisia ns: Mersu-miehiä
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."
Erwin Rommel
Erwin Rommel
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943
DB-610 n.2950hpLV wrote:smokeball wrote:Mites Tempestin Napier-Sabre?
Protoissa vähän riskimmin woimaa
http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_SabrePsjääkäri wrote:Napier Sabre, 24 sylinterinen h-moottori, erikoinen "luistiventtiili" rakenne, teho 2400 hv. Briteillä käytössä mm. Tempest vai Typhon koneissa ww2.n loppuaikoina. Aina nuo mallit mielessäni sekaisinCanet wrote:Tuotannossa olleista rivimoottoreista taitaa tosiaan Napier Sabre olla voimakkain lentomoottori.
Minusta vaikuttaa siltä, että minkään mainitsemienne moottoreiden sodan aikana käytössä olleiden versioiden tehot eivät saavuttaneet Pratt & Whitney R-2800-77(C):n tehoa: 2 088 kW = 2 800 hv. Tämän moottorin, tällä nimenomaisella versiolla varustetuilla P-47N-koneilla taas lennettiin tuhatmäärin sotalentoja toisen maailmansodan lopussa.Canet wrote:Tähtimoottoreista vahvin lienee Wright R-3350 - mallista riippuen 2.200 - 3.800 hv!
http://www.bredow-web.de/Triebwerke_und ... b_610.html
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Mercedes-Benzin mainos vuodelta 1943 / Mainos
Hienoa, onneksi olkoon.Jyncci wrote:Teimme juuri kirjan "Johtotähti Suomen teillä" ja se julkaistiin 7.11. Tuusulan upseerikerholla. Sivuja on lähes 500 ja kuvia erittäin paljon, myös toinen vaikuttava sota-ajan mainos. Sota-ajan kuvia on jonkin verran = kaikki mitä on usean vuoden työllä löydetty, osa ennen julkaisemattomia.
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"