28-76
Re: 28-76
Piipuista ja muistakin asioista löytyy tuolta aikaisemmista keskusteluista hyvää tietoa. Itse olen vasta 40 vuotta ollut tekemisisissä Mosin-Nagantien kanssa ja vain 39 vuotta näiden tarkkuuskiväärien kanssa. Joten varmasti Teillä löytyy parempaa tietoa; nimittäin sitä kirjatietoa...Meikäläisellähän se on tätä käytännön tietoa.
Rensseli wrote: Eikä tuon TAK85:n piippuasia taida noin yksin kertainen olla... Joku ohjekirja antaa aika yksipuolisen kuvan.
Saisinko kysyä miten 39 vuoden käytännön kokemuksesi tarkkuuskivääreistä sekä tuossa puheena olleesta TAK85 piipuista eroavat mainitsemastasi kirjatiedosta ja yleensäkin tässä ketjussa asiaa käsittelevistä viesteistä?Rensseli wrote:Piipuista ja muistakin asioista löytyy tuolta aikaisemmista keskusteluista hyvää tietoa. Itse olen vasta 40 vuotta ollut tekemisisissä Mosin-Nagantien kanssa ja vain 39 vuotta näiden tarkkuuskiväärien kanssa. Joten varmasti Teillä löytyy parempaa tietoa; nimittäin sitä kirjatietoa...Meikäläisellähän se on tätä käytännön tietoa.
Vielä sen verran vinkkiä, että on noita kasivitosia tekaistu joskus aika ohuellakin piipulla. Tosin täytyy sanoa, että on olemassa tietyt speksit, mutta onko niitä aina noudatettu - se onkin sitten eri juttu. Kirjat on kirjoja ja olen toki itsekin ne lukenut, mutta totuus on joskus jopa karuakin totuutta ihmellisempää. Ei näitä tarkkuuskivääreistä todella tietäviä ole Suomenmaassa kovin montaa. Itseänikään en pysty tosiaan lukemaan ihan todelliseksi tietäjäksi. Lopetan omalta osalta keskustelun tähän.
Suinkaan ei ollut tarkoituksena olla töykeä mutta nyt tuntuu hieman koppavalle nuo vastaukset. Niinollen niin metsä vastaa....Rensseli wrote:Lueppas tuo aikaisempi ketju, niin sieltä selviää...
Mikä aikaisempi ketju? Täällä on 6 sivua aiheita. Jossain niissä on ilmeisesti kerrottu oikea totuus kun kirjatieto ei pidäkään paikkaansa. Ja jota nyt en, tyhmä kun olen, löydä.
Siksi kysyin kun kerrankin joku sanoo omaavansa 39 vuoden kokemuksen tarkkuuskivääreistä-silloin on kyseessä todellinen tietäjä ja jos kerrot sen täällä oletin että haluat jakaa kirjatiedon ulkopuolelta olevan tiedon muillekin. Kiinnostaa kovin 57,66,76 ja 85 mallien tiedot, eikä pelkästään copy pastella niitä joita jokainen voi lukea Palokankaan ja Hyytisen opuksista.Rensseli wrote:Vielä sen verran vinkkiä, että on noita kasivitosia tekaistu joskus aika ohuellakin piipulla. Tosin täytyy sanoa, että on olemassa tietyt speksit, mutta onko niitä aina noudatettu - se onkin sitten eri juttu. Kirjat on kirjoja ja olen toki itsekin ne lukenut, mutta totuus on joskus jopa karuakin totuutta ihmellisempää. Ei näitä tarkkuuskivääreistä todella tietäviä ole Suomenmaassa kovin montaa.
No tähän aiheeseen postittamillasi tiedonmuruilla et sellaista titteliä ansaitsekaan.Rensseli wrote: Itseänikään en pysty tosiaan lukemaan ihan todelliseksi tietäjäksi.
Jos ainut tarkoitus on kehua omalla tiedolla ilman halua jakaa sitä, parempi niin.Rensseli wrote: Lopetan omalta osalta keskustelun tähän.
Anteeksi, jos olin koppava. Loiventelen hieman . Kasivitoseen saatettiin alkuvaiheessa pistää jopa 28-30 piippua. Omassa kiväärissä ( omistan kaikkiaan näitä tarkkuuskiväärejä 10 kpl) joka on siis mallia TAK85, valmistettu kilpa-ammuntaan, on 27-66 piippu pesitettynä D46-luodille.
Itse asiassa pidän mallia 27-66 parempana kuin malli TAK85.
Noita aikaisempia juttuja, joissa myöskin oltiin koppavia , löytyy esim. tuolta aseiden rakentamisen osastolta, esim. Itse koottu 28-76. E
Kaikkiaan ei nämä aiheet ole minulle niin tärkeitä, että näistä riidellä pitäisi. Eli eiköhän paiskata kättä ja jatketaan kirjoittelua.
Itse asiassa pidän mallia 27-66 parempana kuin malli TAK85.
Noita aikaisempia juttuja, joissa myöskin oltiin koppavia , löytyy esim. tuolta aseiden rakentamisen osastolta, esim. Itse koottu 28-76. E
Kaikkiaan ei nämä aiheet ole minulle niin tärkeitä, että näistä riidellä pitäisi. Eli eiköhän paiskata kättä ja jatketaan kirjoittelua.
onko kaikki 28-76 pesitetty D166 luodille? ainakin väittämän mukaan olisi näin.siis alkujaan olisi ollut myös D46 pesitettyjä mutta aikojen kuluessa kaikki olisi muutettu D166 ampuviksi,tosin tiukalla pesällä.
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?
Tuohon kysymykseen minäkin haluaisin vastauksen, jos joku tarkkuuskivääreihin erikoistunut viitsisi kertoa.
Omassa 28-76 ylimeno on kyllä ehdottomasti D166 koska siinä on tuo 15mm suora kartio 1 asteen kulmalla ja näinollen 12g scenar antaa rihlankosketuksen vasta teoreettisella 84mm !! latauspituudella, mutta piipun isokaliberi on 7,83.
Ja sellanenkin asia askarruttaa että mikä on ollut perimmäinen tarkoitus sille että noita kilpa-aseita on muutettu D166 luodille pidentämällä ylimenoa, minulla on 27-66 kivääri jossa on patruunapesässä leima D-46 joka on yliviivattu ja sarjanumeron yläpuolelle on leimattu D-166, onko ollut niin että PV on jossain vaiheessa siirtynyt käyttämään yksinomaan tuota JVA1121 tai JVA 0222 patruunaa vai ovatko aseet muutettu sen takia että ne eivät ole täyttäneet enää tarkkuusvaatimuksia ja ne on siirretty harjoitusaseiksi?
Omistan myös TAK-85 kenttäkoemallin jossa on myös tuo sama ylimenokartio ja kaiken kukkuraksi piippu on isokaliberiltaan 7,82!!!, alkaa tuntua siltä että D166 on pikkasen ahdas jo tuonne putkeen liukumaan, ja käyntikin on erinomainen D46 tai 12g scenarilla vaikka ei paria milliä lähemmäs rihloja pääsekään mutta D166 roiskii minne sattuu.
Omassa 28-76 ylimeno on kyllä ehdottomasti D166 koska siinä on tuo 15mm suora kartio 1 asteen kulmalla ja näinollen 12g scenar antaa rihlankosketuksen vasta teoreettisella 84mm !! latauspituudella, mutta piipun isokaliberi on 7,83.
Ja sellanenkin asia askarruttaa että mikä on ollut perimmäinen tarkoitus sille että noita kilpa-aseita on muutettu D166 luodille pidentämällä ylimenoa, minulla on 27-66 kivääri jossa on patruunapesässä leima D-46 joka on yliviivattu ja sarjanumeron yläpuolelle on leimattu D-166, onko ollut niin että PV on jossain vaiheessa siirtynyt käyttämään yksinomaan tuota JVA1121 tai JVA 0222 patruunaa vai ovatko aseet muutettu sen takia että ne eivät ole täyttäneet enää tarkkuusvaatimuksia ja ne on siirretty harjoitusaseiksi?
Omistan myös TAK-85 kenttäkoemallin jossa on myös tuo sama ylimenokartio ja kaiken kukkuraksi piippu on isokaliberiltaan 7,82!!!, alkaa tuntua siltä että D166 on pikkasen ahdas jo tuonne putkeen liukumaan, ja käyntikin on erinomainen D46 tai 12g scenarilla vaikka ei paria milliä lähemmäs rihloja pääsekään mutta D166 roiskii minne sattuu.
Voisiko joku pv:n paukkuun käsiksi pääsevä mitata minkä paksuinen tuo armeijan D166 on? Siviilissä myytävä kun on 7.83 ainakin mun digitönärissä, samoin kuin D46, 12g Scenu jne.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole
Kyllä noi minun kaupasta juuri ostamani D166 näyttää mikrometrillä että 7,85, mutta eikös niitä oo 7,83 halkaisijallakin valmistettu, ja scenari ja D46 7,83 tossa kuva.jyri.h wrote:Voisiko joku pv:n paukkuun käsiksi pääsevä mitata minkä paksuinen tuo armeijan D166 on? Siviilissä myytävä kun on 7.83 ainakin mun digitönärissä, samoin kuin D46, 12g Scenu jne.
Tuohan voi selittyä sillä että onko Lu21ferin mikrometri kalibroitu? Löytyykö kunnollista palasarjaa tarkastukseen? Kiinnitti huomion että eihän tuossa mikrossa ole edes lämpösuojaa.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
ja vielä,noissa 28-76 pitäisi olla kuulemma todella tiukka pesä D166 luodille,kuuleman mukaan ei mene cip-tarkastuksesta läpi,on niin tiukka.tiedä sitten pitääkö paikkansa
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
J wrote:Tuohan voi selittyä sillä että onko Lu21ferin mikrometri kalibroitu? Löytyykö kunnollista palasarjaa tarkastukseen? Kiinnitti huomion että eihän tuossa mikrossa ole edes lämpösuojaa.
No voin kyllä laittaa ne kuvat muistakin mittauksista tuohon jatkoksi, milläs selität kaliroinnin tarpeen jos scenar ja D46 näyttää 7,83 ja D166 7,85 ???????? ja sama digitönärillä, pitäs varmaan kalibroida noi kaks tönäriä ja toi mikrometri että sais D166 näyttämään 7,83 ja scenar sekä D46 7,81mm, jos tulos ois sitten toivotunlainen.
ja siitä lämpösuojasta sen verran että sitä mikrometriä ei pidetä nyrkissä niinkuin K....ia vaan sormen päissä ja näinollen kun koko aparaatti on kauttaaltaan 20c lämpötilassa niin silloin näyttämä on oikea, ja mittapalalla kierrin asettuu 0 kohtaan, mutta tämähän olikin jo itsestäänselvyys.
Luotilaatikossa lukee: 7,62 D166 13.0g
FMJBT
4PL7005
Tuo D46 on ehdottomasti se ainoa oikea kilpapatruuna. Käsittääkseni kaikkia patruunapesiä ei ole muutettu ( omanikin on D46-luodille). Mutta muutettu varmaankin on syystä, että Sotavaltion patruunat olivat D166-luodilla. Muuten D166-luotia ei saa käyttää D46-luodille pesitetyssä piipussa, muuten palaa kartio pilalle.Hyvää tietoa asiasta antaa Uuno Kurkisen kirja Kivääriammunnan koulutusopas, sekä linkki http://www.reservilaisliitto.fi/files/3 ... MMUNTA.pdf. Nuo tiedot noista kalibereista ja luotien vahvuuksista vaihtelee vuosien ja tietolähteiden mukaan. Ja vielä; kyllä se ampujasta on loppupeleissä kiinni, huono ampuja ei pysty peittelemään huonouttaan hyvilläkään varusteilla. Harjoitus tekee mestarin ja vain harjoitus.