Diesel/Bensa

Keskustelua panssaroiduista ajoneuvoista. Tankit, panssariautot jne.
User avatar
Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2
Posts: 625
Joined: Mon May 12, 2008 22:55
Location: Ala-Lappi

Re: Diesel/Bensa

Post by Pikku-Berliini »

Wittmann wrote:
Pikku-Berliini wrote:
Pikku-Berliini wrote:joka lämmitti moottoriöljyä kierukka periaatteella öljypohjassa ja muistaakseni toinen kierukka linja oli pääpolttoaine tankissa.
[/quote
Wittmann wrote:Lämpökierto menee moottoriin ja pää polttoaine säiliöön.

Muistatko, mikä neste siellä alkuperäisesti kiertää. :?:
Järjestelmässä kiertää ihan jäähdytysneste. Sama litku mikä muuallakin.
Ilmajähytteinen tuo moottori oli, joten glygoli (sokerivesi) kun oli vain noissako piirissä. Vaiko T-34 pirtu, joka sota aikana löysi paremman käyttökohteen.
Siksikö moottoreita öisin käytettiin lämpimäksi, ennen hyökkäystä ( myöskin psykologinen merkitys)
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

User avatar
Matti 1
vääp
vääp
Posts: 253
Joined: Thu Feb 07, 2008 14:11
Location: Pohjanmaa

Re: Diesel/Bensa

Post by Matti 1 »

Jos meinaat Sotkaa niin kyllä se vesijäähdytteinen on. Vesi- ja öljypumppu on koneen alla.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: Diesel/Bensa

Post by Wittmann »

Matti 1 wrote:Jos meinaat Sotkaa niin kyllä se vesijäähdytteinen on. Vesi- ja öljypumppu on koneen alla.
Juu tälläinen kokemus mullakin on aiheesta. Toveri ei muuten käyttänyt glykolia yma jäähdytys järjestelmässä vaan ihan raakaa vettä. Vaunussa on pikatyhjennys olemassa, notta saadaan nopsasti mehut pois koneesta. Sitten vaan esim lumella aletaan täyttää järjestelmää. Noi yö lämmitykset oli sen tähden ettei kone jäädy.

Tosin sotkaan mulla ei ole tyyppikoulutusta, joten nämä lausunnot perustuu 54,55 ja 72 tietoon. Tuskimpa toveri on muuttanut mitään sotkan jälkeen kun noissa vaunuissa on perusasiat samoja...
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2
Posts: 625
Joined: Mon May 12, 2008 22:55
Location: Ala-Lappi

Re: Diesel/Bensa

Post by Pikku-Berliini »

En vain vieläkään ymmärrä, mistä olen saanut päähäni ilmajähytteisestä t-54 sta. Se rupeli oli kyllä hirveä, mikä jäähyttää moottoria. Kansi kiinni omaiset on nähny.

Ehkä se oli, nopean koulutuksen syytä. Kun värvätty ylikersantti aloitti luennon, hän ensimmäiseksi sanoi. Teidän kurssillanne piti olla jo leopardit, mutta kun tuli tämä lama (1991) määrärahoja emme saaneet. Ne käytettiin hornettiin. :miettii:

PS: Joten opetus oli hieman ponnetonta, kyllästymisen merkkejä oli korkeitakin upseereja vaunuhallillisen verran.
PS: Vaunuhallin päälliköllä, oli tuhkakuppina T-54 mäntä väärinpäin. Se oli KOMEA :-D
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

Rakuuna
stm
stm
Posts: 23
Joined: Mon Nov 02, 2009 18:46

Re: Diesel/Bensa

Post by Rakuuna »

Kirjassaan Punaiset panssarit evl. Pekka Kantakoski kertoo Sotkan moottorin "isänä" olleen 30-luvun MWM-moottritorpeedoveneen diesel.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: Diesel/Bensa

Post by Wittmann »

Pikku-Berliini wrote:En vain vieläkään ymmärrä, mistä olen saanut päähäni ilmajähytteisestä t-54 sta. Se rupeli oli kyllä hirveä, mikä jäähyttää moottoria. Kansi kiinni omaiset on nähny.

Ehkä se oli, nopean koulutuksen syytä. Kun värvätty ylikersantti aloitti luennon, hän ensimmäiseksi sanoi. Teidän kurssillanne piti olla jo leopardit, mutta kun tuli tämä lama (1991) määrärahoja emme saaneet. Ne käytettiin hornettiin. :miettii:

PS: Joten opetus oli hieman ponnetonta, kyllästymisen merkkejä oli korkeitakin upseereja vaunuhallillisen verran.
PS: Vaunuhallin päälliköllä, oli tuhkakuppina T-54 mäntä väärinpäin. Se oli KOMEA :-D
Kyllä siellä suuri propelli on, mutta se on NL-doktriinit täyttävä tuulettajan propelli. Mulla on fotoja Niksulasta kun ajetaan 72 ja täys jäähdytyskierto päällä, niin perässä on n.50-100m korkea pölypilvi
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
taifun
alik
alik
Posts: 994
Joined: Fri Mar 24, 2006 23:28

Re: Diesel/Bensa

Post by taifun »

/koneen vauhtipyörään liitetty paineilmakäynnistyksen vaatiman juoksupyörän rakennelma. kerran t55 paineilma startin nähneenä voin sanoa että on melkoinen spektaakkeli!

User avatar
jylhä
sotvm3
sotvm3
Posts: 599
Joined: Fri Jun 23, 2006 20:40

Re: Diesel/Bensa

Post by jylhä »

Wittmann wrote: Juu naapuri on kova kopioimaan ja saanut jopa oldsin v-8 käymään zilissä väärinpäin ;)
Oldsiin taisi diesel tulla 70luvun lopulla? Bensa oldsissa muuten jakaja pyörii väärinpäin jo tehtaalla. :? Tarkkaan kun käyttökokemuksia miettii, niin tuntuu siltä että jenkkien v dieselit (pois lukien detroitdieselit) olis kopioitu venäjältä, tai ehkä jopa tehty siellä. :comcrash Meni ooteeks.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Diesel/Bensa

Post by JR33 »

jylhä wrote:
Wittmann wrote: Juu naapuri on kova kopioimaan ja saanut jopa oldsin v-8 käymään zilissä väärinpäin ;)
Oldsiin taisi diesel tulla 70luvun lopulla? Bensa oldsissa muuten jakaja pyörii väärinpäin jo tehtaalla. :? Tarkkaan kun käyttökokemuksia miettii, niin tuntuu siltä että jenkkien v dieselit (pois lukien detroitdieselit) olis kopioitu venäjältä, tai ehkä jopa tehty siellä. :comcrash Meni ooteeks.
Ei menny paljoo, ei naurattannu aikanaan yhtään, kun jossain hevonkuusessa töistä tullessa pamahti amerikandieselistä kampiakseli poikki ja pick-uppi ojan penkalle.

Jospa niillä oli aikanaan samoja ongelmia, eli sitä dieselikonetta ei osattu-keretty-ei ollu aikaa-rahaa-materiaalia, seosmetallit tais mennä lentokonemoottoreihin, suunnitella ja valmistaa siitä tarpeeksi luotettavaa, onko mistään bensakoneesta saatu dieselöimällä kestävää :miettii:
6.D; primus inter pares.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: Diesel/Bensa

Post by Wittmann »

JR33 wrote:
jylhä wrote:
Wittmann wrote: Juu naapuri on kova kopioimaan ja saanut jopa oldsin v-8 käymään zilissä väärinpäin ;)
Oldsiin taisi diesel tulla 70luvun lopulla? Bensa oldsissa muuten jakaja pyörii väärinpäin jo tehtaalla. :? Tarkkaan kun käyttökokemuksia miettii, niin tuntuu siltä että jenkkien v dieselit (pois lukien detroitdieselit) olis kopioitu venäjältä, tai ehkä jopa tehty siellä. :comcrash Meni ooteeks.
Ei menny paljoo, ei naurattannu aikanaan yhtään, kun jossain hevonkuusessa töistä tullessa pamahti amerikandieselistä kampiakseli poikki ja pick-uppi ojan penkalle.

Jospa niillä oli aikanaan samoja ongelmia, eli sitä dieselikonetta ei osattu-keretty-ei ollu aikaa-rahaa-materiaalia, seosmetallit tais mennä lentokonemoottoreihin, suunnitella ja valmistaa siitä tarpeeksi luotettavaa, onko mistään bensakoneesta saatu dieselöimällä kestävää :miettii:
Zilissä on bensakone olds455 kopio ala igor
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
jylhä
sotvm3
sotvm3
Posts: 599
Joined: Fri Jun 23, 2006 20:40

Re: Diesel/Bensa

Post by jylhä »

Tuo oldsin 455 on hyvä moottori, kopiosta en tiedä. Semmoisen legendan kuulin, ja uskoinkin, että zilissä männät on sovitettu per sylinteri. Sitä en tiedä kuinka suuret kokoerot niissä mahtaa olla?
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

Rautapuu
kers
kers
Posts: 144
Joined: Sat Oct 03, 2009 0:22

Re: Diesel/Bensa

Post by Rautapuu »

väärtti wrote:Eikös Sherman M4 myös alunperin ollut bensamoottorilla vai mistä se"Ronsonin" lisänimi oikein tuli. :?:
Ronson nimi tuli huonosti sijoitettujen ammuksien takia eikä niinkään bensakoneen takia. Kun "wt storage" systeemi asennettiin "Ronsoneihin" niin paloherkkyys tipahti 80%

"wet storage"
http://img259.imageshack.us/img259/7306 ... orawt3.jpg

User avatar
Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2
Posts: 625
Joined: Mon May 12, 2008 22:55
Location: Ala-Lappi

Re: Diesel/Bensa

Post by Pikku-Berliini »

Tuosta T-54 kylmäkäynnistinlämmittimestä vielä.
Olen erehtynyt :oops:

Se lämmitin on vain öljypoltin.
Lämmitetään hehkutulppa, veivataan kaksi kierrosta vastapäivään jotta saadaan polttoöljy höyrystymään. Sitten rivakasti myötäpäivään, poltin pitäisi syttyä. Polttimen liekkiä säädetään polttoaineen syöttöä kuristamalla.

Liian yksinkertainen laite, länsimaalaisen ymmärtää ;)
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: Diesel/Bensa

Post by Wittmann »

Pikku-Berliini wrote:Tuosta T-54 kylmäkäynnistinlämmittimestä vielä.
Olen erehtynyt :oops:

Se lämmitin on vain öljypoltin.
Lämmitetään hehkutulppa, veivataan kaksi kierrosta vastapäivään jotta saadaan polttoöljy höyrystymään. Sitten rivakasti myötäpäivään, poltin pitäisi syttyä. Polttimen liekkiä säädetään polttoaineen syöttöä kuristamalla.

Liian yksinkertainen laite, länsimaalaisen ymmärtää ;)

Ja sitä veiviä pyöritetään koko lämmityksen ajan. Kevyt aamujumppa koko miehistölle...
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Psjääkäri
kers
kers
Posts: 147
Joined: Wed Aug 27, 2008 11:56
Location: Helsinki

Re: Diesel/Bensa

Post by Psjääkäri »

Tässä lainauksia joltain toiselta keskustelupalstalta.

...I'm really not in a position to argue with you, as to paraphrase someone else's comment above, I'm neither a fuel- nor an engine-geek. But doing a Goggle search on "Maybach HL230P30" yields quite a few hits that include mention of diesel fuel. Most seem to discuss Panther tanks, but Tigers are also mentioned. Though my memory is not what it once was, I believe I based my original statement after doing a search for Tiger I and diesel (I used those search times due to memory of something I'd read), and I trusted what I found.

Others might wish to view a discussion similar to this one, from another forum:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 5&start=15

Oh, please, my dear Mr. Akashdnazi - don’t be so adversative toward those wartime German engineers. After all, a prominent German engine historian, Mr. Frank Köhler (Kampfpanzermotoren in Deutschland 1939 – 1990), actually explained that there was a plethora of diverse, highly advanced designs, which were not deployed because of different, mainly non-technical reasons, like political attrition, lack of coordination, personal bickerings, etc.

Take for example this unemployed beauty – the Daimler Benz 507. This 42,3 liters, liquid-cooled V 12 pre-chamber type Diesel engine was designed with a light alloy crankcase and capable to deliver 850 HP (625 kW) at 2300 RPM. Although this engine in its initial, 477 kW variant was envisioned as a powerplant for the Daimler Benz "Panther" prototype in 1942, rejection of the aforesaid armored solution was used as a rationale for a complete disregard of this highly perspective engine, even though MAN "Panther" needed only a completely executable modification of the engine compartment. Needless to say, the very same modification was applicable for the Königstiger as well.

http://i10.photobucket.com/albums/a137/ ... zDB507.jpg

Daimler Benz DB 507, V 12 Diesel

Additionally, the engine’s weight was significantly lesser – only 850 kgs (pleasingly comparable with those 1300 kgs of the Maybach HL 230!). And that was not all – even more intriguing, amazingly modern designs were already constructed and technically prepared for the serial production in 1945, but - due to known many reasons - that fabrication never started…

Dieseli oli siis olemassa jo hyvinkin lähellä, etteikö sitä löytynyt saksalaisista panssareista. Tekstistä selviää, että jokin "yhteensattuma" muutti suunnitelmat 1945.
Asenteet, polittiset ja henkilökohtaiset "kaunat" sotkivat asioita dieselöinnin suhteen. Osaaminen ja sunnittelu oli käsittääkseni korkealla tasolla.
Liitän mukaan pari kuvaa. Molemmat olivat varteenotetavia vaihtoehtoja, tämän tietämiseni mukaan. Tuosta Simmeringistä kaivan vielä tietoja lisää. Samaten nimi Deutz-diesel, lmajäähdytteinen, esintyy moottori vaihtoehtona. Mersussa oli runsaasti seosmetallia, alumiinia ja sen käyttö taisi olla ei toivottavaa. Lentokoneet taisi olla pääsijalla aluuminin kuluttajina.
Attachments
Daimler-BenzDB507.jpg
(34.01 KiB) Downloaded 1349 times
Simmering-PorscheSla16.jpg
(42.87 KiB) Downloaded 1335 times
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

Post Reply

Return to “Panssarit”