Lueskelin hyvin mielenkiintoisen kirjan ilmatorjunnan historiasta vuosilta 1794-1945. Teoksessa kerrottiin ilmatähystykseen käytetyn leijoja, mihin tähystystä suorittava henkilö oli ripustettu kiinni. Voisi melkein todeta, että paska nakki.
Olisiko kellään kuvaa tai kaaviota tuommoisesta sotaleijasta? Kuuluisa mettämies Buffalo-Bill, kuului suunnitelleen näitä härveleitä vielä 1900-luvun alussakin. Ukko sai ilmeisesti jonkun patentinkin tällaiseen viritykseen.
Leija
- Purjotuulikki
- kers
- Posts: 130
- Joined: Sat Dec 08, 2007 22:25
- Location: Kattivaaran margariinitehdas
Re: Leija
...älä tuu tuulenpuuskaa eikä ainakaan nopeaa tyventä
Aika sankareita jos antoivat itsensä ripustaa leijaan ilman aseella uhkaamista."Näihin on kai valittu,ainakin alku aikoina ne jotka ovat kehuskelleet ettei huimaa vaikka katsoisi kuinka korkealta."
Todellakin paska nakki!
Aika sankareita jos antoivat itsensä ripustaa leijaan ilman aseella uhkaamista."Näihin on kai valittu,ainakin alku aikoina ne jotka ovat kehuskelleet ettei huimaa vaikka katsoisi kuinka korkealta."
Todellakin paska nakki!
Re: Leija
Purjotuulikki wrote: Olisiko kellään kuvaa tai kaaviota tuommoisesta sotaleijasta?
http://www.aero.lr.tudelft.nl/~frits/cody.html
Re: Leija
Kuvakulma ei oikein anna selvää kuvaa laatikkkotyyppisen leijan leveydestä. On sillä vehkeellä kyllä aika hurja nostovoima!
"Sotaleijasta" tuli mieleen saksalainen Focke Achgelis FA330 - heko- tai oikeastaan autogiroleija! Näitä hinattiin sujkellusveneen perässä - tähystäjä oli puhelinyhteydessä veneeseen hinausvaijerin yhteydessä olevaa kaapelia pitkin.
Näitä leijoja valmistettiin parisataa, mutta rintamakäyttö jäi aika vähiin - varma menestys eli lentotähysteinen upotukseen johtanut havainto on kirjattu historiaan vain yhden kerran. Tuollainen olisi kyllä aika mukava kesällä veneen perässä!
"Sotaleijasta" tuli mieleen saksalainen Focke Achgelis FA330 - heko- tai oikeastaan autogiroleija! Näitä hinattiin sujkellusveneen perässä - tähystäjä oli puhelinyhteydessä veneeseen hinausvaijerin yhteydessä olevaa kaapelia pitkin.
Näitä leijoja valmistettiin parisataa, mutta rintamakäyttö jäi aika vähiin - varma menestys eli lentotähysteinen upotukseen johtanut havainto on kirjattu historiaan vain yhden kerran. Tuollainen olisi kyllä aika mukava kesällä veneen perässä!
Re: Leija
Törmäsin tuohon hinattavan gyron kuvaan etsiessäni tietoja autogirosta ja ensimmäisistä hekoista. Enpä ollut uskoa silmiäni ja piti tiirata kuvia tarkoin, että uskoi kapineen moottorittomaksi. Kaikkea se sakemanni keksii...
Re: Leija
Varmaan pirun ikävä olla kopterissa vaijerin päässä,jos sukellusvene pakon sanelemana päättää sukeltaa hieman syvemmälle...
Re: Leija
Onkohan tilastoja omia aikojaan pudonneista leijujistaJR33 wrote:Jumaliste, tuollasella yönmustalla batman/bill cody leijalla olisi ylpeää pyyhkiä taivaita ja tähystellä.
Ketterämpi tuo on varmaan kuin tähystyspallo.
Tuollasen kyytiin on varmaan laitettu aikoinaan ne juoksuhautaoloja purnanneet.
Re: Leija
Sellaisia en ole löytänyt, mutta kyllä näitä "lentäjiä" jäi oman onnensa nojaa veneen sukeltaessa. Kovin nopeasti käsiteltävä laite tämä ei ollut - käyttö lienee rajoittunut niille vesille, jossa viholisen lentotoiminta oli vähäistä.
Korkea-arvoisia aliupseereita tai erikoismestareita tuskin laitettiin leijan puikkoihin - tarkempaa tietoa ei ole millainen koulutus annettiin, mutta eiköhän tämä olisi ollut "matrosengefreiterin" hommia..
Focke-Achgelis oli aikanaan varsin edistynyt heko-kehittäjä - mallit poikkeavat myöhemmin "muotiin" tulleista Sikorsky-peräisistä koptereista.
Korkea-arvoisia aliupseereita tai erikoismestareita tuskin laitettiin leijan puikkoihin - tarkempaa tietoa ei ole millainen koulutus annettiin, mutta eiköhän tämä olisi ollut "matrosengefreiterin" hommia..
Focke-Achgelis oli aikanaan varsin edistynyt heko-kehittäjä - mallit poikkeavat myöhemmin "muotiin" tulleista Sikorsky-peräisistä koptereista.